Voiko puiden poltto aiheuttaa "flunssaa"?
Syksyllä tietysti nenä kuivuu, kun tulee kylmä ja aletaan lämmittämään puilla. Olen nyt pari vuotta miettinyt tuota, että kun poltan tulia takassa, niin mun nenä menee tukkoon ja verta vuotaa usein. Käytän kaiken maailman nenäöljyä ja tänä vuonna niistäkään ei ole ollut apua. Ensin syytin puita, ajattelin niiden olleen liian kauan ulkovarastossa, mutta nyt olen polttanut sellaisia puita missä ei voi olla mitään hometta, kosteutta tai mitään muuta haitallista enkä edes polta mitään muita kiellettyjä aineita. Ja kun on aamuja kun en polta tulia, niin nenä ei ole tukossa välttämättä.
Kommentit (17)
Siis miten niin niissä sun puissa ei voi olla mitään allergiaa aiheuttavaa, hometta, pieneläimistöä, pölyä tms? Kun se itse puukin (koivu, kuusi) on monille allergisoiva? Missä labrassa sä oikein ne puusi olet kasvattanut?
Heti tuli kyllä mieleen tuo puiden epäpuhtaus ja mahdollinen home, mutta, jos olet senkin jo meittinyt! Voisiko syy olla siinä, että uunilämmitys laittaa asunnossa ilmat kiertämään ja nostattaa jotain pölyjä ilmaan, homeisia ja muitakin?
Haa, olenpa tyhmä. En ajatellutkaan tuota allegiaa, siis esim. koivuallergiaa, ajattelin vain niitä allergioita mitä puuhun voi tulla pitkään säilytettynä ulkovarastossa ja sitä ennen pihalla.
ap
Asun vanhassa talossa, mutta kaikki laitettu uusiksi, että periaatteessa ei pitäis olla ainakaan hometta, mutta pölyä nyt tietysti aina on ja koiran ja kissan karvoja, vaikka kuinka imuroisi.
ap
Kuivattaa se ainakin ilmaa. Se voi vaikuttaa. Kuivaa pyykit avoimessa tilassa ja/tai hanki ilmankostutin.
Onko puita sisällä "aina" eli myös aamuina kun et laita tulia pesään? Puulämmitys kyllä kuivattaa huoneilmaa todella tehokkaasti mutta vapautuuhan siitä huoneilmaan varmaan kaikenlaisia hiukkasiakin jotka voivat oireilua aiheuttaa.
Tuon puut aina edellisenä iltana sisälle ja jos en polta niitä, niin nököttävät takan vieressä seuraavaan päivään.
Kuivattaa ilmaa huomattavasti ja takkakausi kun alkaa, niin huomaa olkkarin huonekaluista, että jotain ylimääräistä siitä takasta tulee, kun pölyä kerääntyy huomattavasti enemmän kuin kesällä.
Usein mulla menee nenä ihan tukkoon ja olen tosiaan ajatellut, että vain kuvittelen, mutta taitaa tuo puiden polttaminen sittenkin olla syyllnen. Mies herää aina aikaisemmin, pitää varmaan pyytää hänet polttamaan puut ja katsoa seuraako siitä mitään.
ap
Todennäköisempi syy on se, jos vanhassa talossa "on laitettu kaikki uusiksi". Miten on eristetty, onko seinissä muovia, millainen ilmanvaihto?
Tulen polttaminen takassa tuottaa pienhiukkasia myös sisäilmaan - voi olla, että nuha on merkki siitä. Kyse voi olla esim. astmaoireilusta tai allergiasta tai sitten pienhiukkaset ja eläinpöly rasittaa kuivia limakalvoja "mekaanisesti" ilman varsinaista allergiaa tai astmaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:44"]
Tulen polttaminen takassa tuottaa pienhiukkasia myös sisäilmaan - voi olla, että nuha on merkki siitä. Kyse voi olla esim. astmaoireilusta tai allergiasta tai sitten pienhiukkaset ja eläinpöly rasittaa kuivia limakalvoja "mekaanisesti" ilman varsinaista allergiaa tai astmaa.
[/quote]
Kyllä ne puunpoltosta syntyvät pienhiukkaset ihan piipusta pihalle menevät.
Mies rakennusalalla töissä, joten talo on varmasti hyvin tehty. Ja ennen kuin kukaan sanoo, että kaikki rakennusmiehet eivät välttämättä osaa rempata, vaan menevät sieltä mistä aita on matalin, niin mun miehessä sitä vikaa ei ole, usein joutuu kieltäytymään töistä ja moni odottaa montakin vuotta, että saa juuri hänet tekemään hommia.
Suvussa on astmaa ja joskus 10 vuotta sitten mullakin jotain testiä tehtiin, mutta ei löytynyt astmaa eikä niitä samoja oireitakaan enää ole.
Ruoka-aineallergioita ja siitepöly allergioita kyllä löytyy.
ap
Yksi syy voi olla se, että sina kun avaat uunin luukun puita lisättäessä huoneilmaan pölähtää suuri määrä pienhiukkasia.
Meillä jopa ulko-oven nopea aukaisu pölläyttää niitä. Kun avaa luukut ja oven rauhallisesti ja hitaasti, ongelma hiukan helpottuu. Samoin auttaa kun korvausilman saantia parannetaan sulkemalla iv kone ja avaamalla ikkuna niin kauaksi aikaa kun uunissa on näkyvä liekki.
Iso kulmatakka leivinuuni kyseessä. Vain takka pöllyttää, johtuu varmaan siitä kun takan tulipesä ei ole kovin syvä ja luukku on iso. Takan laki on vielä lähellä luukun yläreunaa. Leivin uunia käytettäessä nenä ei vuoda.
Joo ja veto molemmissa tulipesissä on hyvä.Iso
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:26"]Siis miten niin niissä sun puissa ei voi olla mitään allergiaa aiheuttavaa, hometta, pieneläimistöä, pölyä tms? Kun se itse puukin (koivu, kuusi) on monille allergisoiva? Missä labrassa sä oikein ne puusi olet kasvattanut?
[/quote]
Kasveissa yleisemmin allergiaa aiheuttaa kasvien siitepöly. Siitepöly on kasvin kukkien heteissä.
Tuskin sisälle tuoduissa polttopuissa sitä on.
Minuakin kiinnostaa miten talonne on eristetty ja millainen ilmanvaihto- ja korvausilmasysteemi teillä on?
Up