Onko juku katellinen kilometrikorvausista ja päivärahoista?
Itse saan noin 10.000€ vuodessa kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Ja voin kertoa että ne eivät helpota yhtään perheen taloudellista arkea, vaan ovat korvaus kuluista, joita aiheutuu työnantajan määräämien tehtävien hoitamisesta. Eivät siis ole tuloa vaan tulonhankkimiskulujen korvausta.
t.mies
Kommentit (29)
Kadehdin. Siksi, että mä joudun kyllä itse matkustamaan työssäni, jotta voin työni tehdä, mutta työnantaja ei maksa päivärahoja eikä kilometrikorvauksia. Joo, voin vähentää åpuuttuvat korvaukset verotuksessa, mutta silloin saan oikeasti vain veroprosenttini verran niistä takaisin.
Meillä esim. autokuskit saavat päivärahat vaikka päivä alkaa ja loppuu ihan normisti työpaikalle. Harva sitä neljääkymppiä saa ruokaan päivässä kulutettua
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:23"]
Meillä esim. autokuskit saavat päivärahat vaikka päivä alkaa ja loppuu ihan normisti työpaikalle. Harva sitä neljääkymppiä saa ruokaan päivässä kulutettua
[/quote]
Sehän on selvä, että saavat kun ovat tietyn matkan päässä työpaikastaan. Tosin joutuvat he pidempää päivää tekemään jos kokopäivärahan saavat, koska 8h ei saa vasta kun puolipäivärahan.
Minun mieheni ajaa suomessa ja kyllä melkein koko päiväraha menee ruokaan/kahviin kun ei ole mitään mahdollisuutta tehdä ruokaa tien päällä, esim. aamupala huoltamolla n. 6€, lounas lounaspaikassa n. 8-9€, kahvi ja välipala n. 4€, Ruoka illalla n. 15€. Tuo tekee jo sen 33-34€ ja mies kumminkin haluaa yrittää syödä terveellisesti vaikka onkin poissa kotoa koko viikon.
Eli ei siitä päivärahasta paljon jää käten kun kaikki päivän ateriat syö joko valmiina tai sitten kaupan eväshyllystä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:24"]
Itse saan noin 10.000€ vuodessa kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Ja voin kertoa että ne eivät helpota yhtään perheen taloudellista arkea, vaan ovat korvaus kuluista, joita aiheutuu työnantajan määräämien tehtävien hoitamisesta. Eivät siis ole tuloa vaan tulonhankkimiskulujen korvausta. t.mies
[/quote]
Minä olen kateellinen jo pelkästä autostasikin.
T. Toinen mies, jonka 17 vuotta vanha auto on taas sökönä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:30"]
[/quote]
Sehän on selvä, että saavat kun ovat tietyn matkan päässä työpaikastaan. Tosin joutuvat he pidempää päivää tekemään jos kokopäivärahan saavat, koska 8h ei saa vasta kun puolipäivärahan.
[/quote]
Juu tekevät pidempää päivää ja saavat helvetinmoiset ylityökorvaukset siihen vielä lisäksi. Kateeksi joskus käy... Mutta ammatinvalintakysymyshän tää on. t: palkanlaskija
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 06:52"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 22:28"]
Tavallaan, ns helppoa rahaa, eksä makso noilla asuntolainansa pois :) Itse en haluaisi tehdä vastaavaa työtä, kun olen äiti-ihminen ja lapset mun vastuulla.
[/quote]
Helppoa? Ehkä jollekin parikymppiselle... Voin kertoa, että aikanaan olen reissannut maailmalla nostamassa päivärahoja ja ajellut omalla autolla ympäri Suomea nostamassa kilometrikorvauksia ja kotimaanpäivärahoja. Olihan se rankkaa, mutta ihan jees nuorena. Sai tosiaan rahaa. Mutta... se rankkuus. Kun tulee ikää ja lapsia. Ei se mitään herkkua ole vaan surkea korvaus siitä, että aamulla starttaa auton kotipihasta kello 6, on jossain 200 km:n päässä 9-16 töissä ja illalla kotiin klo 19. Ja aamulla taas töihin normaalisti. Toki tuosta kivasti rahaa sai, mutta siitä iso osa meni bensaa ja auton kulumiseen. Vain pieni siivu jäi taskurahaksi ja se ei tuota vaivaa paikkaa.
Tai joku työmatka ulkomaille? Maanantaina klo 5:30 taksin takapenkille ja klo 20 perjantaina takaisin. Pitkät päivät jossain toisella puolen maailmaa, ulkona on syötävä, usein hotellilla, koska ei jaksa päästyään "töistä" enää lähteä mihinkään. Siitä sitten sai jonkun 250-300 Euroa päivärahoja riippuen maasta. Ei minusta kovinkaan iso korvaus huomioiden kulut ja sen, että työ oli rasittavaa.
[/quote]
Tai lähdet sunnuntaina ja palaat 2 viikon päästä la tai su. 2 viikonloppua perheeltä pois.
Kadehdin. Siksi, että mä joudun kyllä itse matkustamaan työssäni, jotta voin työni tehdä, mutta työnantaja ei maksa päivärahoja eikä kilometrikorvauksia. Joo, voin vähentää åpuuttuvat korvaukset verotuksessa, mutta silloin saan oikeasti vain veroprosenttini verran niistä takaisin.
[/quote]
No älä kahdehdi muita siitä, että sinulla on työnantaja, joka rikkoo lakia. Maksat työajoista mm. omat bensat ja saat vähentää ne verotuksessa? Tuohan on ihan naurettavaa. Oletko laskenut, paljonko menetät rahaa vuodessa?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 08:16"]
Mutta ainakin kilometrikorvauksilla voi tienata ihan kohtuullisen palkanlisän, jos vain haluaa. Tiedän ihmisiä, jotka tekevät niin.
[/quote]
Minäkin tiesin kunnes työnantaja teki muutoksen ja hankki leasing autot. Se oli sitä, että ajettiin 100km työmaalle "muka valvomaan" juotiin kahvit, juteltiin työntekijöiden kanssa 20min ja ajettiin takaisin kotiin. Kummasti työnjohdon "valvomiset" loppuivat, kun tuli leasing autot ja loppui kilometrikorvaukset.