Lapsen kanssa suomeen muutto
Moi kaikille.
En tiedä enää mitä tilanteessani tekisin.. Minulla on saksalainen mies ja meillä on 1,5 vuotias tytär. Asumme maassa joka ei ole meidän kummankaan kotimaa. Olemme kuitenkin muuttamassa suomeen mutta näyttää siltä että en halukaan että mies tulee mukaan. Hänellä on ollut peliongelmaa, valehtee joka asiasta sen kun kerkeää, uhkailee että alkaa polttamaan suomessa kannabista jne. Eli toisinsanoen todella epävakaata toimintaa ja en halua ottaa riskiä että alkaa polttamaan kannabista (vaikka luulen että vaan yrittää provosoida minua uhkauksillaan). Kannabista hän ei edes polta nyt joten haluaa vaan saada minua ärsytettyä kun tietää etten hyväksy tuollaista toimintaa.
Kysymys kuuluukin;
lapsemme on rekisteröity vain suomen kansalaiseksi. Onko minulma oikeus viedä lapsi suomeen ilman hänen suostumustaan? Voiko hän estää muuttoamme? Hänellä on myös lentolippu jo suomeen ostettuna mutten ole varma kiellänkö häntä muuttamasta kanssamme vai erota vasta sitten suomessa. Lapsen syntymätodistuksessa lukee isä kohdassa isänsä tiedot mutta suomen maistraatissa tiedoissa ei mainintaa isästä. Emme onneksi ehtineet naimisiin asti.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (12)
Varmuuden vuoksi en puhuisi erosta ennen Suomeen muuttoa, jotta lapsi olisi Suomessa kun ero tapahtuu. Jos siis akuuttia vaaraa ei kuitenkaan ole.
Suomi kirjoitetaan isolla kirjaimella.
Akuuttia vaaraa ei ole, ehkä odotan vaan että pääsemme muuttamaan turvatakseni suomeen pääsyn.
Ap
Haagin lapsikaappaussopimuksen mukaan lapsen huoltajuus käsitellään siinä maassa, missä lapsi on vakituisesti asunut. Jos viet lapsen Suomeen ilman lapsen isän lupaa, syyllistyt lapsikaappaukseen ja lapsi palautetaan nykyiseen asuinmaahanne.
Kannattaa siis ehdottomasti muuttaa ensin lapsen isän kanssa Suomeen ja asua täällä jonkin aikaa ennen kuin laitat eron vireille.
Muutatte ensin ja sitten ero kun olette kotiutuneet. Silloin lapsen kotimaa on Suomi etkä joudu ongelmiin lapsikaappausasioissa. Lapsi täällä päiväkotiin jne....
Muutto tulille, ala edistää asiaa, Jos uhkailee kannabiksella niin myöntele vaan että kyllä täällä se joskus tulee lailliseksi jne.
Kun on ero edessä ei tuo kannabis auta saamaan huoltajuutta.
Riippuu lainsäädännöstä siinä maassa missä asut.
Onks se kolmannen maailman taustainen?
Teille kaikille mukavaa sunnuntai-iltaa😄
Satutäti ottaa vaan lääkkeet ja menee nukkumaan 🙉