Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes, kokemuksia??

08.09.2006 |

Hei!

Sain tiistaina tietää, että sokerirasitustestini oli sen verran koholla, että minulla on tuo raskausajan diabetes. Tänään soitettiin Naistenklinikalta ja olen menossa ensi viikolla vuorokausiseurantaan. Samalla näen ravitsemusterapeutin yms.

Nyt olenkin yrittänyt ottaa selvää niistä käytännön asioista, joihin tämä diabetes vaikuttaa. Kuitenkin eri puolilla netissä on niin erilaista tietoa, että olen lievästi pihalla. Kuinka todennäköistä on, että lapsi kasvaa liian isoksi? Mitä muita oireita vauvalle voi tulla? Entä muita käytännön asioita, joita pitää ottaa huomioon? Olen tietysti aloittanut jo ruokavalion noudattamisen. Siitä on myös joitakin kysymyksiä, mutta malttanen odottaa niiden kanssa ravitsemusterapeutin tapaamista... ;)

Jos sinulla on tietoa/kokemusta raskausajan diabeteksesta niin olisin todella kiitollinen niiden jakamisesta. t. Maituliini rv 27+5

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyi tosin ruokavaliolla kurissa enkä joutunut vuorokausiseurantaan. Sinulla ilmeisesti usammassa arvossa poikkeamaa? Minulla oli ensimmäinen paastoarvo koholla. Jos ruokavaliolla ei pystytä pitämään kurissa, niin sitten joutuu insuliinia pistämään. Siihen kuulema tottuu pian. Itse opin nopeasti ymmärtämään, mitä voin syödä ja mitä en. Noudatin paastoa varsin uskollisesti, jonka seurauksena, painoni laski loppuraskauden aikana n 6kg. Lapsi oli ihan normaalipainoinen syntyessä.

Riskejä raskausdiabeteksestä tulee vauvan kasvaessa liian suureksi, synnytyksessä saattaa tulla ongelmia sekä äidille että vauvalle. Ja kun vauva on syntynyt, niin vauva saattaa joutua lasten teholle useammaksi päiväksi, jos sokeritasapaino heittelee. Vauvalta otetaan synnytyksen jälkeen sokeriarvoja verestä. Ongelmana siis se, että sokeriarvo on liian alhaalla, en enää muista oliko rajana 3 vai 3.4. Vauva on tottunut äidin sisällä korkeampaan sokerimäärään.

Saat sairaalassa hyvin tietoa asiasta. Itse olen jo aika pitkälle unohtanut noita asioita. Nyt tässä kolmannessa raskaudessa minulta testataan alkuraskauden aikana paastosokeri ja sen perusteella päätellään, menenkö äitiyspolille jälleen asiakkaaksi. Olen yrittänyt syödä suht normaalisti ja aion olla osittaisella ruokavaliolla loppuun asti, vaikka ei diabetesta puhkeaisikaan. Pysyy paino kurissa eikä ole jatkuvaa hiivatulehdusta vaivana.

Vierailija
2/5 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli myös mulla on ollut sokeriarvot koholla tän raskauden aikana, mut nyt kun olen tehnyt kotimittausta pari päivää niin vaikuttaa siltä, että ruokavalio hoito varmaan tulee riittämään, koska arvot ovat olleet ihan hyvät. Eikä ole ollut oikeestaan ollenkaan vaikeeta tän dieetin pitäminen, kun ihan tavallista ruokaa voi syödä, kunhan vaan jättää selkeät sokeripommit (tosi makeat leivonnaiset, sokerijugurtit, karkit, limsat pois) eikä syö superrasvaista ruokaa. Ainakin siis mulle tää on riittänyt.

Juttelin viime viikolla yhden erittäin kokeneen gynekologin kanssa, joka sanoi, et erittäin harvoin kohonneesta sokerista on vauvalle haittaa. Sitten kuulemma tulee ongelmia, jos happo-emäs-tasapaino menee sekaisin. Ei kyl oo hajuakaan mitä se tarkoittaa. Myös TYKS:ssä hoitaja, joka opasti sokerin mittauksessa oli erittäin rauhoittava sen suhteen, et ei tämä nyt mikään maailmanloppu ole. Suomessa vaan ollaan tän asian kanssa erittäin tarkkana. Hän piti suurempana asiana sitä, et jos edes jotku äidit sais tästä seurannasta kipinän elää terveellisemmin myös raskauden jälkeen, niin se olis hienoa. Onhan tämä nyt sit kuitenkin osoitus siitä, et riski sairastua " oikeeseen" diabetekseen on kohonnut selkeesti.

Itse siis ainakin olen nyt jotenkin rauhoittunut alun shokin jälkeen. Sokeriarvojen kohoaminen kun on erittäin tavallista sittenkin raskauden aikana. Edellisen kirjoittajan mainitsema hiivatulehdus on toistaiseksi ollut ikävin juttu, joka tästä sokerinkohoamisesta on aiheutunut. Sain hiivasienen myös jalkaan ja sitä nyt vielä koitetaan parannella, mut eiköhän sekin tästä.

Mut neuvolasta ja sairaalasta saa kyl ihan hyvät ohjeet miten nyt sitten pitää toimia. Tsemppiä loppuraskauteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nyt raaskausaikana on niin herkillä, että huolestuu korostetun paljon kaikesta. Siihen vertaistuki on paras lääke! lämmin kiitos siis teille! T. Maituliini rv 28+0

Vierailija
4/5 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausajan diabetes. Kerrompa vähän omia kokemuksia, oli minullekin aluksi aika sekavaa kaikki tieto mitä netistä löysin =)

Eli paastosokeri oli koholla sokerirasitustestissä rv 26? jouduin sinne painoni takia, pissat oli loppuun asti puhtaat. No kävin ruokavalio ohjauksessa ja sain koti mittarin. Vajaa kaksi kuukautta paastosokeri pysyi hyvänä, mutta sitten se alkoi nousemaan vaikka kuinka söin ohjeiden mukaan ( paino laski) ja liikuin päivittäin paljon. Jouduin sitten viimeisen kuukauden pistämään insuliinia 2 yksikköä iltaisin. Määrä on vissiin pienin mitä voidaan antaa. No se auttoi ja arvot olivat taas hyviä. Synnytys käynnistettiin rv 40, koska oli turhaa pistää insuliinia enää ja vauva oli valmis syntymään. Seuraavana päivänä käynnistyksestä tyttö syntyi painaen 3325g eli ihan normaali painoinen vauveli tuli. Tytöltä mitattiin vissiin kolmena päivänä sokerit ja kaikki oli normaaleja, ei joutunut sokeritippaan yms. ja päästiin kotiin 3 päivän jälkeen.

Ruokavaliosta tosiaan kannattaa jättää pois sokeriset jugurtit, tuoremehut , vaalea pasta ( joka nosti minun kohdalla arvoja) jne. Karkkipäivä minulla kuitenkin oli ja käytiinpä kerran hampurilaisellakin . Että ihan kaikesta ei tarvii luopua kun muistaa kohtuuden.

Nyt tässä odotan josko olisin taas raskaana ja todella on mielen päällä että tuleeko minulle taas raskausajan diabetes, mutta tiedämpä jo nyt kuinka elellä ja ennalta ehkäistä sitä.

Tsemppiä ja jaksamista odotukseen ja ei se tosiaan maailmanloppu ole =)

mehiz

Vierailija
5/5 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... joten ruokavaliota pitää tarkistaa ja käydä seurannassa. Olen jo rv 36, joten onneksi ei kauaa.

Tässä Espoon kaupungin sivuilta löytyvä raskausdiabeetikon ohje:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…

Ohjeessa on tietoa raskausdiabeteksen vaikutuksista ja suositeltavasta ruokavaliosta. Useimmat diabeetikothan eivät tarvitse insuliinihoitoa, vaan terveellisen ruokavalion noudattaminen ja liikunta riittävät pitämään verensokerin tasaisena ja painonnousun sopivana. Saman ohjeen sain kirjallisena neuvolasta, kun kohonnut arvo oli todettu.