Mitkä ruoka-aineet ovat mielestäsi eksoottisia / erikoisia?
Käytätkö tavallisesti esim. kookosmaitoa, linssejä ja simpukoita? Tarvitsetko erikseen risotto- ja jasmiiniriisiä vai riittääkö yksi perusriisi? Kaipaatko salviaa, lipstikkaa tai viismaustetta useammin kuin kerran vuodessa?
Tuli tuosta Lidl-keskustelusta mieleeni, kun ihmisillä tuntuu olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä mitkä ainekset ovat erikoisia joita tarvitaan vaan harvoin, jos koskaan.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:18"]
En osta kookosmaitoa enkä basmatia Lidlistä, enkä muistakaan marketeista.
Lild on peruskauppani, ja itämaiset ja eksoottisemmat tarvikkeet ostan Vii Voanista ja vastaavista erikoiskaupoista, ja hintakin on edullinen. Todella hyvät tarjoukset haen toki s- ja k-kaupoista, oikeita ostoksia niissä en tee.
[/quote]
Sä olet väärässä ketjussa :)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:18"]
Lild on peruskauppani, ja itämaiset ja eksoottisemmat tarvikkeet ostan Vii Voanista ja vastaavista erikoiskaupoista, ja hintakin on edullinen. Todella hyvät tarjoukset haen toki s- ja k-kaupoista, oikeita ostoksia niissä en tee.
[/quote]
Sä olet väärässä ketjussa :)
[/quote]
Ai? Kerroin ostavani eksoottiset ruoka-aineet HALVALLA itämaisista kaupoista, ehkä olen siis väärässä ketjussa?
Salvia, kaikki tuoreyrtit ja risottoriisi (kuten jasmin tai basmati) on ihan arkipäivää mutta koska en pidä erityisemmin äyriäisistä tai mustekaloista sanoisin että ne edustaa mulle sitä eksotiikkaa mitä en kaipaa. Syön jokirapuja mielelläni, partaveitsisimpukat on hyviä oikein laitettuna joo mutta en ole mikään fani enkä innostu jos annos tuodaan eteeni. Syön kyllä.
Samoin jossain etanoissa ollaan eksoottisuuden rajalla mun ruokavaliossa. Hyviä ne on valkosipulivoissa mutta en kaipaa niitä.
Aasialaiset "perusruuat" sensijaan on mun herkkua enkä koe niitä enää eksoottisina.
Poronliha ja riista on melko eksoottista mulle. Syön kun tilaisuus tarjoutuu, mutten ole pahemmin noista ruokaa päässyt laittamaan. Hyvä herätys tämä, pitää petrata.
Einekset, puolivalmisteet ja maitohylly paria perustuotetta (satunnaiset juustot ja perusjogut) lukuunottamatta on aika eksoottista aluetta. Tykkään tehdä ruokaa ja leipoa. En ole riippuvainen tietyistä aineksista, pystyn valmistamaan hyvää ruokaa niistä raaka-aineista mitä kaupasta tai kotoa kulloinkin löytyy.
Pystyisin elämään Lidlin valikoimalla aika lailla tasan yhtä kauan kuin minkä tahansa muun tavallisen ruokakaupan. Erikoistuotteet (riisit, mausteet, lihat, kalat, ym) tulee hankittua erikseen laadun, määrän tai harvinaisuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:31"]
Salvia, kaikki tuoreyrtit ja risottoriisi (kuten jasmin tai basmati) on ihan arkipäivää mutta koska en pidä erityisemmin äyriäisistä tai mustekaloista sanoisin että ne edustaa mulle sitä eksotiikkaa mitä en kaipaa. Syön jokirapuja mielelläni, partaveitsisimpukat on hyviä oikein laitettuna joo mutta en ole mikään fani enkä innostu jos annos tuodaan eteeni. Syön kyllä.
Samoin jossain etanoissa ollaan eksoottisuuden rajalla mun ruokavaliossa. Hyviä ne on valkosipulivoissa mutta en kaipaa niitä.
Aasialaiset "perusruuat" sensijaan on mun herkkua enkä koe niitä enää eksoottisina.
[/quote]
Melko lailla sama, paitsi että syön säännöllisesti äyrisäisiä ym. vedeneläviä. etanat ovat minulle eksoottisia, samoin sisäelimet jotka varmaan monille muille on tavallisia (syön kyllä valmista maksalaatikkoa, maksapasteijaa yms. mutten tee itse).
Meillä ei ole autoa, ja suosimme niitä lähistön kauppoja joissa valikoima on iso. Ei tee mieli lähteä pitkän matkan taakse erikoiskauppoihin hakemaan riisisäkkejä bussissa vaikka saisikin halvemmalla (no, sama koskee kyllä kaikkia tuotteitakin, eli emme lähde halvan hinnan perässä kauas kauppaan).
Riista on myös mulle eksoottista. Perusaasialaiset mausteet tai kastikkeet ei. Jotkut grillatut heinäsirkat vois myös olla eksoottista.
Mulle riista arkea ja eksoottista vois olla just hk sininen ja simpukat + etanat. En tykkää. Olen maistanut kyllä.
Suomalaiset ruoat ovat suomalaisille nykyään eksoottisempia kuin esim. thaimaalaiset. Korianterilla maustetussa kookosmaidossa lilluva pangasius ei hämmästytä juuri ketään, mutta kun "fati kallelas" tuodaan pöytään, niin ihmettelyä riittää. Itse syön jälkimmäistä mieluummin, sillä en pidä kookoksesta. Pidän yleensäkin suomalaisista perinneruoista, kunhan ne eivät ole maitoon tai munamaitoon tehtyjä. Kalakukko on namia.
Poro ja hirvi oli ennen arkea, nykyään luksusta, koska saadaan niin harvoin enää kotipuolesta lihaa. Kaupasta en poroa/hirveä suostu ostamaan, hirveetä kuraa.
Äyriäiset eivät ole enää eksoottisia, mulla varmaan menee raja jossain sammakonreisissä, koska etanoitakin on tullut tehtyä itse.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:10"]
Poro ja hirvi oli ennen arkea, nykyään luksusta, koska saadaan niin harvoin enää kotipuolesta lihaa. Kaupasta en poroa/hirveä suostu ostamaan, hirveetä kuraa.
Äyriäiset eivät ole enää eksoottisia, mulla varmaan menee raja jossain sammakonreisissä, koska etanoitakin on tullut tehtyä itse.
[/quote]
Tuli tästä mieleen yksi vitsi:
Lapin poika lähti pk-seudulle opiskelemaan. Isä antoin vähän rahaa mukaan ja evästi: elä samoten kun kotona, älä juokse ihmeiden perässä.
Parin viikon kuluttua poika soitti isälle ja valitti kun rahat oli loppu. Isän ihmetellessä poika sanoi: Söin ihan samaa kuin kotona: poroa ja riekkoa!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:10"]
[/quote]
Tuli tästä mieleen yksi vitsi:
Lapin poika lähti pk-seudulle opiskelemaan. Isä antoin vähän rahaa mukaan ja evästi: elä samoten kun kotona, älä juokse ihmeiden perässä.
Parin viikon kuluttua poika soitti isälle ja valitti kun rahat oli loppu. Isän ihmetellessä poika sanoi: Söin ihan samaa kuin kotona: poroa ja riekkoa!
[/quote]
:D siihen vois kyllä upota pitkä penni
Eksotiikka muuttuu. Joskus kauan sitten soppaliha, potkat ja sorkat oli arkiruokaa, joka ostettiin lähikaupasta. Erikoisemmat paistit ja pihvilihat haettiin erikoisliikkeestä isolla rahalla. Nyt on tasan päinvastoin. Menepäs kysymään Siwasta potkaa, niin myyjä kuulee että votkaa ja luulee että väännät huonoa vitsiä.
Meillä vähän kaikki on eksoottista. Kuten hiljan ilmeni, myös emmental on eksoottista lasten isälle.
Meillä on nyt viimeisten muutaman viikon aikana ollut ensimmäistä kertaa esim. limettiä, avokadoa, raejuustoa ja tuoretta chiliä, onkohan jotain muuta...
Periaatteessa meillä on kahta lajia riisiä kaapissa usein, puuro ja se tavallinen irtoriisi. Käytän puuroriisiä nykyisin myös muihinkin kuin puuroon. Edullisimmilla aineksilla mieluiten mennään.
Kaipaan lipstikkaa, mutten ole kaupoista löytänyt, enkä edes siemeniä kasvattaakseni itse. Yleensä mausteissa välttelen sekoituksia, mieluiten ostan puhtaat perusmausteet ja sekoittelen itse.
Esimerkeistäsi en tiedä mitä on viismauste, salviaa ja esim. timjamia en ole kaivannut kertaakaan sen jälkeen kun muuan vuosikymmen sitten kasvatin niitä itse, enkä löytänyt niille käyttöä kun en pitänyt niistä.
Simpukoita on ollut ajatuksena kokeilla, tehdä vaikka sellainen paella, jota ei ole siis syönyt meillä kukaan. Edes kerran, noin niin kuin pelkokerrointyyppisesti, tosin pelkään että lapset syövät ja itse en pystyisi.
Suomessa nyt ei ole enää tänä päivänä sellaisia ruoka-aineita , joita pitäisin eksoottisena. Olen matkustellut paljon ja olen ennakkoluuloton.
Tuo on kyllä totta, että esimerkiksi riista ja poro on suomessa aidosti kiven alla, miksi sitä ei saada kauppoihin kohtuuhinnalla? Kun lammastakin uitetaan Uudesta-Seelannista ja pangasiusta pakasteena Thaimaasta, puhumattakaan muista ulkolaisista ruoka-aineista.
Asun Italiassa pienessä kylässä ja voi hitto kun sylettää, kun on mahdoton löytää vaikka niinkin eksoottisia mausteita kuin korianteri, jeera tai osterikastike. Makeaa chilikastiketta teen itse, sitäkään ei kaupoista löydy. Koko maakunnassa on yksi thai-ravintola, pari intialaista ravintolaa.
Kun Suomeen tulen lomalle, syön viikon pelkkiä ihania thai-, intialaisia, meksikolaisia ruokia.
Toki syödään viikottain tuoreita simpukoita, mustekalaa, katkarapuja. Mutta täällä kaipaan muuta eksotiikkaa.
Tietenkin ihmisillä on erilaisia käsityksiä tästä asiasta. Itselleni esimerkiksi HK:n sininen on siinä mielessä eksoottinen tuote, että en käytä sitä koskaan. Mutta se on varmaa, että eksoottisten tuotteiden lista lyhenee koko ajan. Ei siitä ole kauan, kun esim. basmati, aurinkokuivatut tomaatit ja wasabi olivat niin eksoottisia, että turpiin tarjottiin ja snobbariksi haukuttiin, jos sellaisista edes tiesi.
Totta! Mun lapsuudessa esim. oliiviöljy ja feta oli eksoottista, ja nykyään taitaa löytyä melkein joka kaupasta? Isäni on aina tykännyt ruuanlaitosta, ja mulle esim. wokit bambunversoineen ja kookosmaitoineen oli tavallista ruokaa n 20 v sitten vaikka aineksia ei saanut yhtä helposti kuin nykyään.
Gordon Ramsay hiljattain maisteli Intian koillisosassa chutneya, jota voisi jo sanoa hiukan eksoottiseksi. En söisi, sillä olen vege, ja tämä chutney sai kirpeytensä sekä muurahaisen munista että muurahaisista.