Miten olet itse hoitanut masennustasi?
Onko joogasta ollut apua? Mistä muusta? En halua lääkkeitä.
Kommentit (8)
En hakenut mitään apua enkä hoitanut itse. En olisi jaksanutkaan mitenkään hoitaa pahimmassa vaiheessa, kun en jaksanut edes syödä niin että laihduin 42-kiloiseksi... Tiesin jotenkin vaistomaisesti että minulla masennus on jonkinlainen henkinen uudistumisprosessi, ja se menee ohi kunhan palaset psyykessä on loksahdelleet uusille paikoilleen. Noin vuoden masennus kesti ja sitten meni ohi ilman mitään hoitoa.
Kakkosella olikin jo paljon hyviä. Joskus lääkkeet ovat tarpeen, useimmiten eivät. Mikä tahansa liikunta varmasti auttaa, ihan vaikka vaikka vaan kävelylenkit. Ja tuo jo mainittu alkoholittomuus ja terveellinen, tarpeeksi hyviä rasvoja sisältävä ruoka.
Itse olen pyrkinyt vaan saamaan itseäni niskasta kiinni, vaihtelevin tuloksin. Ulkoilma, liikunta ja tunne siitä että saa jotain pieniäkin asioita aikaiseksi, on itselleni tärkeitä asioita. Eikä saa olla liian ankara, jos joskus tekee mieli suklaata tai jäädä katsomaan leffaa peiton alle niin tee se. :)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 09:57"]
Kaljalla
[/quote]
Sama, kaljalla lääkitsin vuosia masennusta ja ahdistusta .Käsittääkseni aika yleistäkin, usein ihmiset ei edes tiedosta että taustalla voi olla masennusta, en minäkään aluksi tajunnut vaan ajattelin vaan että on "jano", että juon koska haluan. Jossain vaiheessa tajusin juovani kuitenkin poistaakseni ahdistavaa ja pahaa oloa. Vaikka aina sanotaan että alkoholi on huono masennuslääke, niin itselläni se kyllä tavallaan toimi. Ei se masennusta parantanut, mutta auttoi jaksamaan vaikeimman yli, ja masennus sitten parani aikanaan itsestään.
Ruokavalio on numero 1 masennuksen hoidossa. Kakkosena tulee uni. Suosittelen masennuslääkettä jota määrätään myös unilääkkeenä, eli mirtsapine. Vain hyviä kokemuksia.
Tee asioita mitkä tekevät onnelliseksi. Robin Williams (rip) kiteytti hyvin, pahinta elämässä ei ole yksinäisyys vaan ihmiset ympärillä jotka saavat olon tuntemaan yksinäiseksi!
riippuu masennuksen asteesta. itse kyllä olen hyväksynyt sen, että vaikeaan masennukseeni olen joutunut lääkkeet ottamaan avuksi. itse hoidan masennustani siten, että pidän huolta riittävästä unen saannista ja pyrin nousemaan myös vapaapäivinä ajoissa sängystä ylös. jooga varmasti on hyvä juttu jos siitä pidät, mutta se ei yksin riitä. itse lenkkeilen koiran kanssa ja sauvakävelen, raitis ilma ja päivänvalo ovat tärkeitä. alkoholin olen jättänyt kokonaan pois koska sekin lisäsi minulla ahdistusta. en katso uutisia, koska maailman tapahtumat ahdistavat enkä nille mitään voi, ahdistmiseni ei auta kärsiviä kanssaihmisiä.
on hyvä miettiä, mistä asioista itse saa hyvän olon ja hyvän mielen, ja tehdä niitä säännöllisesti. kannattaa myös jutella hyvän ystävän tai läheisen kanssa ja etsiä positiivisempia ajatuskanavia ihan tietoisesti, myös itseapukirjoista voi siinä olla hyötyä.
lääkkeissä sinänsä ei ole mitään pahaa, kannattaa kyllä harkita niiden aloittamista jos olo tuntuu kovin raskaalta eikä oma apu tunnu riittävän.