En anna 9- vuotiaan kanniskella/ nostella vauvaa
9 v esikoiseni haluaisi välttämättä kantaa pientä vauvaamme, eikä ymmärrä miksei hän saa, kun muutkin saa
( muut on aikuisia). Olen antanut hänen pitää vauvaa sylissä, kun hän istuu sohvalla ja on saanut kyllä osallistua hoitoon. olen luottanut, että voin esim. Käydä vessassa, kun esikoinen on vauvan kanssa. Vauva sylissä seisomisen, nostamisen, kantamisen olen kieltänyt.
Kielloista huolimatta hän on nostellut ja kantanut vauvaa, jos vauva on alkanut itkeä esim. Sängyssä ollessaan. Ymmärrän, että hän haluaa vain auttaa ja on niin ihastunut vauvaan. Ja olisihan se hienoa, kun hän voisikin sillä tavalla auttaa.
Minkä ikäisenä teidän muiden vanhemmat lapset on saaneet kantaa vauvaa?
Kommentit (13)
Minkä ikäinen vauva? On paljon vaikeampaa kantaa vauvaa, joka ei osaa kannatella päätään yms, kuin isompaa vauvaa...
Mielestäni 9 vuotiaalla ei ole vielä valmiuksia kanniskella vauvaa, vaikka olisi isompikin vauva kyseessä. Arviointikyky ei vielä ole niin hyvä. Aina voi olla lattialla jotain mihin voi kompastua. Nyt tuntuu, että voinko enää luottaa vauvaa edes hänen syliinsä, kun on istualtaankin noussut ylös vauva sylissä. T ap
Meillä on valokuva jossa 5v veljeni seisoo vastasyntynyt minä sylissä ja tässä sitä vieläkin vaan kuntopyörää poljetaan
Meillä tyttö oli 8v ja sai kyllä osallistua vauvan hoitoon täysin rinnoin. Rappusiin en muistaakseni antanut vauva sylissä mennä.
Naapurin 8 ja 10 vuotiaat näyttivät hoitavan pikkusiskoaan oikeen kauniisti. Itselläkin 8 v nuorempi pikkuveli ja kyllä sain häntä nostaa ja kantaa sitten kun osasi kannatella päätään.
Meille vauvan täti tuputti meidän vauvaa omalle 9v tyttärelleen "kun se niin tykkää hoitaa vauvoja" ja "kyllä meidän mirjami (nimi muutettu) voi vaihtaa vaipankin"!!!!! Vastasyntyneeltä!! Ihan kuin hän olisi ollut nukke! Siinä sitten ihmetteli kun minä väliin, että jos kuitenkin katselisi tai tosiaan istualtaan pitäisi sylissä. Meinasi välit mennä koko tätiin moisella menolla. Nyt helpompaa kun meidän vauva jo isompi.
Minä olen 8v iässä hoitanut pikkusiskoa ihan täysin, syöttänyt soseita ja vaihtanut vaippoja. Aikoinaan vauvat oli vain vauvoja, ei särkyviä kristalliesineitä ja täyspäiset sisarukset sai olla apuna. Helpompaahan se on kaikille, jos vauvasta tulee osa perhettä eikä äidin oma projekti.
Oletkohan liian jyrkkä ettei voisi lainkaan nostella. On eri asia ottaa sängystä itkevä vauva syliin ja heijata sitä siinä sängyn vierellä seisten, kuin ravata pitkin taloa vauva kainalossa... Ehkä voisit miettiä oisko tämä eka ok? Eihän 9v enää ihan pieni ole..
Itse olen nähnyt kun joku suurperhe kulki uimahallissa aika pelottavan näköisesti.. Äidillä roikkuu käsissä kaksi taaperoa, ehkä 2v ja 3v tms ja pari isompaa käveli perässä, viimeisenä noin 9-10v tyttö, arviolta noin puolivuotias vauva sylissään. Eikä ne liikkuneet edes kovin hissunkissun, vaan ihan reippaasti kävellen. Hyi, liukkaat ja vaarallisen kovat lattiat siellä..
En minäkään antaisi 9- vuotiaan nostella vauvaa! Etenkään sängystä ja raahailla pitkin kämppää, entä jos tosiaan kompastuu? Vauva lipeää otteesta?
Keskimmäinen syntyi, kun esikoinen oli 7,5-vuotias. Sai pitää vauvaa sylissä ja lyhyitä matkoja kantaa kun vauva oli oppinut kannattelemaan päätään, mutta rappusiin ei saanut mennä.
Meidän esikko oli 2v kun keskimmäinen syntyi ja sai pitää vauvaa sylissä niin paljon kun halusi. Nyt esikoinen on 5v. ja kantanut/nostanut syliin kuopuksen ollessa 6kk. Valvotusti tokikin kantanut/nostanut. Molemmat lapset on saaneet pitää koupusta sylissä heti vastasyntyneestä lähtien. Painotetaan vielä että tämä on tapahtunut valvotusti!
12-vuotiaana olen jo luottanut. Tai periaatteessa aikaisemminkin luotin isosisarukseen, mutta aina voi sattua jotain, itsellenikin, enkä halunnut antaa tätä vastuuta lapselle aikaisemmin. Siis riskeerata että hänen kantovuorollaan on lattialla jotain johon kompastua, vauva tekee äkkiliikkeen joka pelästyttää tms...