Paljonko yliopistolla luennoimisesta/ opettamisesta maksetaan?
Minua on pyydetty opettamaan yliopistolle, olen asiantuntija, paljonko tästä suurinpiirtein maksetaan? Ilmeisesti tuntipalkka. Kiitos vastauksista!
Kommentit (6)
Maisteri sai pari vuotta sitten n 44 euroa tunti (=45 min), tothtori saa enemmän.
riippuu alasta. Meillä maisteri saa 56 euroa, lisensiaatti 68 ja torhtori 81 euroa, dosentti noin satasen/45 min. Nämä siis jos opettaa luentokurssia. asiantuntijapalkkio kertaluennosta on noin 150 euroa tunti. silloin et ole kurssin opettaja vaan vierailet kerran.
No mä olen laskuttanut firmani kautta 148€ / tunti. Olen vieraileva luennoitsija Tampereen yliopistossa
Ystäväni on jossain Lontoossa tohtorikoulutettava ja on avustava luennoitsija professorilleen ja vuosipalkka on noin £45000 (n. 55k€). En tiedä mitä tunnilta jää käteen, kai siihen liittyy jotain luentojen ulkopuolistakin tekemistä.
Verrannoksi: Minua pyydettiin paikalliselle AMK:lle (kun joskus sen ollessa teku kävin sen....)luennoimaan teollisuuden asiantuntijana tietoliikennetekniikan perusteista, koko kevätlukukauden ajaksi kerran viikossa. Yksi opetuskerta olisi ollut 400 euroa, käsittäen 3 tuntia valmistelua, 3 tuntia luentoa ja 2 tuntia "palaute/jälkityöt" (tuohon myös kuului tenttin järkkäämiseen tarkistukseen menevä aika), eli tuntihinnaksi olisi tullut 50 e/h.
En mennyt, liikaa duunimatkaa yms. Ja toiseksi, kun kerran jonkun oppilaitoksen ovi selän takana sulkeutunut, sinne ei nenää pistetä uudestaan. Edes rahasta.
Palkkio per h riippuu tutkinnostasi. Maisterilla muistaakseni vähän päälle 40 e.