Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••••••• Voi ei tätä sossuelättien uusavuttomuutta! •••••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Ei mikään ihme, että niin monilla (varsinkin nuorilla) on raha-asiat sekaisin, koska uusavuttomuus johtaa siihen, että aina syödään ulkona (tai taksi tuo pizzan) ja kämpässä käy SIIVOOJA!

Siis haloo, eikö työtön EHDI tai JAKSA siivota omaa asuntoaan!?!? Eikö työtön EHDI tai JAKSA lämmittää edes einesruokaa mikrossa?

Olen ihan pöyristynyt, kun katson asiakkaiden rahankäyttöä. Aika usein esitetään rahapyyntö uutta telkkaria tai älypuhelinta varten - aivan kuin ihmisellä olisi aivan pakko olla sellainen!

Rahatilanteen hahmottaminen on muutenkin ihan hukassa: vielä 80-luvulla nuoret pistivät pennosensa säästöpossuun, nyt höylätään vippejä ja kulutusluottoja sekä osamaksuja mistä vain saadaan ja sitten katkaistaan välit vanhempiin, kun nämä eivät pelastakaan kullannuppuaan hädästä.

Nimim. "sossutädiltä paloi pinna"

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuommoiset töissäkään pärjää. Joka työpäivä pitäisi jaksaa tulla paikalle ja paiskia töitä pomon ohjeiden mukaan. Helpompi vaan kölliä kotona ja antaa sossutädin hellästi hoitaa.

Vierailija
2/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:32"]Eipä tuommoiset töissäkään pärjää. Joka työpäivä pitäisi jaksaa tulla paikalle ja paiskia töitä pomon ohjeiden mukaan. Helpompi vaan kölliä kotona ja antaa sossutädin hellästi hoitaa.
[/quote]

Jatkan vielä itseäni. Muistakaa äänestää taas vaaleissa vasemmistoa niin että sossutädeiile piisaa hommia ja määrärahoja. T: veronmaksaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään, että olisi "sossutäti", sillä oikea sossutäti tietäisi mikä ero on sossuelätillä ja työttömällä.

Vierailija
4/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:19"]

Ei mikään ihme, että niin monilla (varsinkin nuorilla) on raha-asiat sekaisin, koska uusavuttomuus johtaa siihen, että aina syödään ulkona (tai taksi tuo pizzan) ja kämpässä käy SIIVOOJA!

Siis haloo, eikö työtön EHDI tai JAKSA siivota omaa asuntoaan!?!? Eikö työtön EHDI tai JAKSA lämmittää edes einesruokaa mikrossa?

Olen ihan pöyristynyt, kun katson asiakkaiden rahankäyttöä. Aika usein esitetään rahapyyntö uutta telkkaria tai älypuhelinta varten - aivan kuin ihmisellä olisi aivan pakko olla sellainen!

Rahatilanteen hahmottaminen on muutenkin ihan hukassa: vielä 80-luvulla nuoret pistivät pennosensa säästöpossuun, nyt höylätään vippejä ja kulutusluottoja sekä osamaksuja mistä vain saadaan ja sitten katkaistaan välit vanhempiin, kun nämä eivät pelastakaan kullannuppuaan hädästä.

Nimim. "sossutädiltä paloi pinna"

[/quote]

Olen kyllä samaa mieltä näistä sosiaalituilla elävistä. Osa on tietysti oikeasti sairaita ja kaikin puolin huono-osaisia, mutta aika paljon nuorissa näyttää olevan noita keplottelijoita, joilta löytyy kyllä rahat älypuhelimeen ja on varaa matkustaa vaikkapa äiskän rahoilla. Eniten ihmetyttää vanhemmat, jotka tukevat nuorensa loisivaa elämäntapaa. Aika monen nuoren tapauksessa sossuelätit voisivat mennä töihin tai ainakin lopettaa siellä ravintoloissa ravaamisen ja röökin polttamisen. Ne eivät ainakaan edesauta töiden löytämisessä.

Liian moni vain heittäytyy perusturvan varaan, kun yhteiskunta ei passaakaan ja hanki sitä työpaikkaa. Työkkärin kurssia varten hankitaan sitten saikkutodistukset. Kyllä myötähäpeän määrä on aika suuri. Meillä ei tulevaisuudessa ole varaa elättää kaikkia tällaisia.

Vierailija
5/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä provoja, joiden sairaana tarkoituksena on saada ihmiset vihaamaan sossutukia.

Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun sossutuelle putoaa, niin ei juuri ole enää toivoa jäljellä, on pitkäaikaista sairautta ja muita työllistymistä estäviä tekijöitä. Yhä useampi on vain niin masentunut ja katkeroitunut, että on heittänyt vaikkapa itsestään huolehtimisen sikseen, kun ei sitä työtä kumminkaan tule. Ja stressi sairastuttaa lopulta kaikki, paitsi psykopaatit. Monesti se eläkepäätös, joka aikanaan tulee, parantaa elämänlaatua hurjasti

Vierailija
6/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:47"]

Taas näitä provoja, joiden sairaana tarkoituksena on saada ihmiset vihaamaan sossutukia.

Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun sossutuelle putoaa, niin ei juuri ole enää toivoa jäljellä, on pitkäaikaista sairautta ja muita työllistymistä estäviä tekijöitä. Yhä useampi on vain niin masentunut ja katkeroitunut, että on heittänyt vaikkapa itsestään huolehtimisen sikseen, kun ei sitä työtä kumminkaan tule. Ja stressi sairastuttaa lopulta kaikki, paitsi psykopaatit. Monesti se eläkepäätös, joka aikanaan tulee, parantaa elämänlaatua hurjasti

[/quote]

On se veronmaksajana kiva ymmärtää ja maksaa niiden eläkkeitä. Ihan samalla lailla tässä kaikki katkeroidutaan ties mistä syystä mutta ei se töihinmenoa estä.

Vierailija
8/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä. Minä olen 16v, ja kuukaudessa jää käteen 40e, mistä laitan säästöön 20e = 12x40 = 480e - 240e = 240e ja 240e/52 (vuodessa on 52 viikkoa) 4,60e/vk, tai 0,66e/pv. Kyllä jotkut nuoret osaavat vielä käyttää rahaa. Säästöön kerään rahaa omaa kämppää varten ja jos tarvii ostaa jotain vaatteita. Maksan itse vaatteet ja ruuat muualla, kuin kotona. Eli jos haluan käydä hesessä tms, tai ostaa karkkia, niin maksan ne itse viikkorahoistani.

Teen kotona itse paljon ruokaa, monta kertaa viikossa ja leivon paljon, vähintään pari kertaa kuukaudessa, joten minusta ei saa uusavutonta tekemälläkään, mutta uskon, että osa nuorista käyttää rahansa mielummin hetinytheti itseensä, kuin säästöön.

Vierailija
9/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 ilmoitettu asiattomaksi.

Vierailija
10/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, haista paska vitun runkku!

Vierailija
11/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ilmoitti 10 asiattomaksi! Sananvapaus kukoistaa... Typerähän tuo mielipide on mutta tyhmyyttä ei ole kielletty lailla.

Vierailija
12/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusavuttomuus ole mitenkään yksin "sossueläteille" ominainen ongelma.

Monesti kuulee työnantajien valittavan, kun ensimmäiseksi pitää uudelle työntekijälle opettaa kello ja se, että töihin on tultava tiettyyn aikaan. Turhaa kulutusta (esim. uudet puhelimet ja telkkarit vaikka vanhatkin toimii) harrastavat myös työssäkäyvät. Arjen taidot, kuten siivoaminen ja ruuanlaitto, alkoi mun teorian mukaan rapautua 90 -luvun laman aikana. Siinä koko yhteiskunnan rapautumisessa ja toivottomuudessa vanhemmat eivät enää jaksaneet opettaa lapsilleen miten arkea pyöritetään. Samaa käyttäytymismallia ei tarvitse toistaa nyt. 

Uusavuttomuuden juuret ovat ihan muualla kuin työttömyydessä.

Vierailija
13/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt noiden todella yhteiskunnan kelkasta pudonneiden kohdalla, että suurimmalle osalle se tuki on varmaan jonkinlainen vapautus. Työmarkkinatueltakin on vielä melko pitkä matka sossun luukulle, jos puhutaan tavallisista ihmisistä, joilla ei ole mitään oikeita mainittavia sairauksia.

Vierailija
14/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14: ei ole tullut mieleen, että osa viitsii opiskella ammatin ja käydä töissä juuri siksi, että on itsellä VARAA harrastaa tuota "turhaa kulutusta"? Juuri tuossa ne sossuelätit menee ihan kunnolla metsään kun heidän mielestään heillä on oikeus samaan tasoon ja varallisuuteen kuin meillä, jotka viitsii ihan oikeasti tehdä asian eteen jotain.

Vierailija
15/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu. Emme me ainakaan laittaneet rahoja säästöpossuun. Lennettiin festareille ja käytiin baarissa

16/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä käy muka siivooja ja kene laskuun

Vierailija
17/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:06"]Olen miettinyt noiden todella yhteiskunnan kelkasta pudonneiden kohdalla, että suurimmalle osalle se tuki on varmaan jonkinlainen vapautus. Työmarkkinatueltakin on vielä melko pitkä matka sossun luukulle, jos puhutaan tavallisista ihmisistä, joilla ei ole mitään oikeita mainittavia sairauksia.
[/quote]
No niin. Eipä nyt ylennetä ihan niin paljon itseä. Toimeentulotukea voi hakea ihan normaali työssäkäyvä ihminen, jolla nyt vaan sattuu olemaan liian pienet tulot. Kaikki toimeentulotukea saavat eivät siis ole mitään kelkasta pudonneita reppanoita ja syrjäytyneitä uusavuttomia. Toki ymmärrän että näiden käsitysten ruokkiminen on tarkoitushakuista. Onhan suuri- ja keskituloisen vahdittava mihin heidän maksamansa verot käytetään. Olisihan ihan valtavan ikävää jos kaikki toimeentulotukeen oikeutetut hakisivat sitä, ilman että tuntisivat itseään halveksituiksi sossupummeiksi. Olen todella tyytyväinen jos ja kun toimeentulotuki siirtyy Kelan maksettavaksi. Itse sain muuten toimeentulotukea perheellisenä korkeakouluopiskelijana, opintotuki ei riittänyt elämiseen. Ei ollut mitenkään kelkasta pudonnut olo kun sain YTM:n paperit käteen. Mielummin olisin pudonnut sieltä kelkasta jos perheeni olisi jätetty vaille taloudellista tukea. Nyt käyn töissä ja maksan veroja.

18/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:47"]

[/quote]Syödä kuitenkin jaksaa ja juoda ja polttaa.

Vierailija
19/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa. Mä kyllä ihan ekana osoittaisin syyttävää sormea niitten nuorien vanhempiin; MIKSI he eivät ole vaatineet lapseltaan mitään omien asioiden hoitamista, miksi he eivät ole opettaneet siivoamista jne.

Vierailija
20/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan aiemmat sukupolvet opettaneet lapsilleen(/teineilleen) aktiivisemmin kotitöitä, töiden hakemista ja rahankäyttöä vai onkohan aiemmat nuoret vain olleet niin aktiivisia että ovat oppineet itse miten hoitaa asiansa itse vaikka tiedonhaku oli ennen nettiä vaikeampaa? Ainakin voisi kuvitella että on lapselle karhunpalvelus jos kotitöistä tai ruoanlaitosta ei tarvitse kotona huolehtia yhtään.

Nykyään toki töiden löytäminen on myös nuorille vaikeampaa kuin joskus aikoinaan ja pikavippien ja nettishoppailun aikaan raha-asioiden sössiminen on entistä helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan