Vakityö 8-16 ma-pe, yliopistoon työn ohella?
Olen töissä suunnittelufirmalla alalla, johon minulla ei ole täsmäkoulutusta, vaan on toisen alan amk-tutkinto, insinööri. Jotta pääsisin eteenpäin, tarvitsisin lisäkoulutusta. Alan koulutusta järjestetään vain kolmessa yliopistossa, jos olen oikein ymmärtänyt. Joitain kursseja, jotka käyvät, löytyisi ehkä paikallisesta, mutta varsinaisesti lähin paikka löytyisi 250 km päästä. Pendolinolla pääsee n. 2,5 tunnissa. työnantaja on luvannut tätä varten kaksi palkallista vapaapäivää/kk, mutta enempään ei oikein pysty. Tarkoitus olisi mahdollisimman paljon ottaa viikonloppuisin, jos vain löytyy. Onko tuhoon tuomittu ajatus? Pieniä lapsia ei ole. Lapseni opiskelee paikkakunnalla, missä tuota koulutusta järjestetään. Olen jo kysynyt, voisiko satunnaisesti olla hänen luonaan yötä, jos luentoja on aikaisin aamulla, eikä se ole kuulemma ongelma, hän asuu yksiössä ja opiskelee samassa yliopistossa eri alaa. En siis ole enää nuorikaan. En kovin usein haluaisi kuitenkaan nuortani häiritä.
Kommentit (13)
Ei onnistu. Ehkä olisi vielä onnistunut viisitoista vuotta sitten, kun olin itse yliopistossa ja jollakin alalla, jossa lähinnä luentoja ja kirjatenttejä. Mutta yliopisto on muuttunut. Nykyään sieltä painostetaan valmistumaan ja se varmistetaan sillä, että kaikki opinnot on jotain läsnäolopakon sisältäviä, päivisin tapahtuvia harjoitustöitä ja oppitunteja. Kirjatenttiinkin pitää suorittaa joku lukupiiri ko. kirjasta, koska nykyisillä opiskelijoilla ei ole enää itsekuria lukea kokonaisia kirjoja ihan yksin tai siihen ei ainakaan luoteta.
Suomalaisesta yliopistosta on tullut täysi alakoulu. Etkä olisi voinut tehdä kokopäivätyötä ja käydä alakouluakaan aikoinasi yhtä aikaa.
Ehkä tyydyn toistaiseksi verkkoyliopistoon ja avoimeen ja koetan saadan lisäoppia yksittäisillä kursseilla. Tuota vähän ounastelinkin ja kun seuraan nuortanikin, niin paljon tuntuu labroja tekevän. Melko usein kun soitan, on koulussa tekemässä labroja jopa viikonloppuisin tai labraselostusta kaverin kanssa, eli aika paljon niitä kai on. Ylempää amk-tutkintoakaan ei alallani ole lähellä, enkä ole varma, onko missään. Sekä se ongelma, että oma tutkintoni on joka tapauksessa "väärältä alalta".
Onnistuu jos yliopisto on lähellä työpaikka, mutta noin pitkän matkan pendelöinti kuulostaa itsemurhalta.
Naapuri käy työn ohella yliopistoa ja se pidentää päivää ihan hurjasti vaikka YO on samassa kaupungissa..
Ap kiittää vastauksista. Vuorotteluvapaa tai opintovapaa ei onnistu, koska olen töissä pienehkössä firmassa ja teen niin monipuolisia töitä, että veisi aika pitkään opettaa sijainen. Työni ei ole vaikeaa, mutta siinä on paljon muistettavia asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:41"]
Ap kiittää vastauksista. Vuorotteluvapaa tai opintovapaa ei onnistu, koska olen töissä pienehkössä firmassa ja teen niin monipuolisia töitä, että veisi aika pitkään opettaa sijainen. Työni ei ole vaikeaa, mutta siinä on paljon muistettavia asioita.
[/quote]Eikö opintovapaa olekaan sellainen asia, johon työnantajan on vaikeampi sanoa ei kuin vaikka vuorotteluvapaaseen?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:44"]
[/quote]Eikö opintovapaa olekaan sellainen asia, johon työnantajan on vaikeampi sanoa ei kuin vaikka vuorotteluvapaaseen?
[/quote]
Siitä ei voi kieltäytyä, mutta useimmat meistä ovat solidaarisia työnanatajalle varsinkin pienessä yrityksessä.Tuossa tapauksessa opintovapaa aiheuttaisi työnantajalle ylimääräistä hankaluutta.
-ohis
[/quote]
Mitäs jos pohjustaisit sen opintovapaasi kunnolla? Tarkoittaa sitä, että teet sille sijaisellesi yksityiskohtaiset, kansantajuiset ohjeet kaikista tärkeimmistä töistäsi kirjallisesti ranskalaisilla viivoilla. Sitten perehdytät, kun hänet on valittu, mutta hänellä on koko ajan mahdollisuus pitää muistilistana sinun tekemiäsi ohjeita.
Lisäksi jos sinulla on joka viikon, kuukauden tai vuoden aikana tiettyjä muistettavia tiettyyn aikaan tehtäviä asioita, teet niistä hänelle aikataulun.
Olen itse tehnyt tällaisia ohjeita jo kahdessa työpaikassa. Palvelevat todella hyvin. Omat tehtäväni ovat niin monipuolisia, että tärkeimmistä tulee ihan vain ranskalaisilla viivoilla yksi tehtävä yhdellä rivillä lueteltuna jo yli yksi aanelonen, eikä siellä ole mitään kahvinkeittoa tai muuta vastaavaa. Eikä näitä tehtäviä tai tietokoneohjelmia tosiaankaan opeteta missään oppilaitoksessa suoranaisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:07"]
[/quote]
Mitäs jos pohjustaisit sen opintovapaasi kunnolla? Tarkoittaa sitä, että teet sille sijaisellesi yksityiskohtaiset, kansantajuiset ohjeet kaikista tärkeimmistä töistäsi kirjallisesti ranskalaisilla viivoilla. Sitten perehdytät, kun hänet on valittu, mutta hänellä on koko ajan mahdollisuus pitää muistilistana sinun tekemiäsi ohjeita.
Lisäksi jos sinulla on joka viikon, kuukauden tai vuoden aikana tiettyjä muistettavia tiettyyn aikaan tehtäviä asioita, teet niistä hänelle aikataulun.
Olen itse tehnyt tällaisia ohjeita jo kahdessa työpaikassa. Palvelevat todella hyvin. Omat tehtäväni ovat niin monipuolisia, että tärkeimmistä tulee ihan vain ranskalaisilla viivoilla yksi tehtävä yhdellä rivillä lueteltuna jo yli yksi aanelonen, eikä siellä ole mitään kahvinkeittoa tai muuta vastaavaa. Eikä näitä tehtäviä tai tietokoneohjelmia tosiaankaan opeteta missään oppilaitoksessa suoranaisesti.
[/quote]
Tarkennan vielä sen verran, että tuo yli yksi aanelonen on tietenkin vasta luettelo tehtävistäni, tärkeimmistä tekemäni ohjeet ovat ranskalaisin viivoin sitten jokainen vähintään puolen sivun tai sivun luokkaa.
9: Juuri noin meilläkin. Meillä on itse tehtyjä sovelluksia, joita ei ole käytössä missään muualla. Parhaillaan luon itse uutta tietokantaa käyttöömme. Tässä hommassa pitäisi hallita taloushallintoa, tietokoneavusteinen piirtäminen, ymmärtää tietotekniikasta enemmän kuin peruskäyttäjä, sekä ymmärtää alan perustekniikka, sekä paljon muuta, pienä helppoja juttuja. Itse opin asiat nopeasti, mutta silti perehdyttämiseeni oli varattu kaksi kuukautta, eikä se ollut liikaa. Ei nämä nyt ihan kenelle tahansa käy, mutta jos on käynyt jonkin verran kouluja ja on hoksottomet, niin ei tämä salatiedettäkään ole.
Solidaarinenhan tässä on, sillä uuden palkkaaminen tietäisi sitä, että pitäisi maksaa palkkaa kahdelle yhtä aikaa ja ei ole taattua,saako työllistämistuella sopivaa. Isoissa firmoissa tämä ei ole ongelma, mutta pienissä tämä on kustannustekijäkin. Vaikea juttu. Työnantaja ei kyllä riemastu, jos ilmoitan olevani tovin kokonaan pois. Olen opiskellut työn ohessa ennenkin, iltaisin, joten siitä on kokemusta, mutta en yliopistotasolla tai toisella paikkaunnalla. ap.
Ap, ei työnantajan tarvitse maksaa palkkaa kahdelle, jos olet opintovapaalla..
Itse opiskelen yliopistossa toisella paikkakunnalla ja olen opintovapaalla. Tosi rankkaa on tämä reissaaminen näinkin, ekan puoli vuotta yritin opiskella työn ohelle, mutta tuloksena oli vaatimattomat 7 op.. Vaikkei luennoilla olisi läsnäolopakkoa, niin ryhmätöiden esitykset ja opponoinnit muodostavat sellaisen käytännössä.
Opiskelen työn ohessa yliopistossa ja oon tehnyt niin jo aika kauan. Rankkaa se on, illat venyy yöksi, mutta aika kuluu nopeaan.
t. 180 opta
Itse opiskelen yliopistossa lähinnä harrastuksena työn ohella. Tämäonnistuu koska,
- yliopisto on ollut max 30 km päässä työpaikasta
- minulla on olllut auto käytettävissä
- ei ole ollut paikko valmistua (ikuisuus opiskeluoikeus), koska alalta on jo tutkintoja
- joustava työ, joka mahdollistaa vaikka keskellä päivää luennoilla käynnin
- etätyö on mahdollista lähes rajattomasti
- hyväksilukuja toisesta tutkinnosta
Olen opiskellut jo 10 vuotta, tosin sivussa olen käynyt YAMK. Nyt keväällä käyn kahta kurssia, joista toinen ei vaadi käytännössä kuin pari käyntiä yliopistolla. Toinen kestää vain 7 viikkoa.
Mutta jos on motivaatiota eikä vaadi itseltään huippuarvosanoja, niin kaikki onnistuu. Itsellä on näinä 10 vuotena syntynyt lapsi enkö ole koskaan pitänyt ainuttakaan ylimääräistä lukulomaa tmv. koulujen takia.
Vain sinä itse tiedät vastauksen. Teknisellä ja luonnontieteellisellä alalla suurin työ ei ole luennoilla käymisessä, vaan harjoitustehtävien ja labrojen tekemisessä. Täytyy olla aika kova kunnianhimo, että jaksaa tehdä kahta työtä, sillä opiskelukin on kokopäivähommaa, jos haluat valmistua ennen eläkkeelläjääntiä.