Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan ERILAINEN dieetti.. tunnesyöpön jojoilijan mietteitä

Vierailija
05.01.2015 |

Olen jojoillut teini-ikäisestä saakka, enkä todellakaan ole mikään tyttönen enää, vaan keski-ikäinen naikkonen jo. Kiloja on tullut ja mennyt, uudestaan ja uudestaan. Olen kokeillut kaiken mahdollisen.

Vaan nytpä tuli mieleen vielä yksi juttu, jota en ole kokeillut... ja sitäpä testaan tänä vuonna!

Taustaa sen verran, että olen kokeillut ihan kaikki mahdolliset dieetit, ja myöskin elämäntaparemontit, mutta kaikkia näitä yhdistää se, että tavoitteena on ollut tietynlainen ruokavalio, tietynlaiset ruoka-ajat ja siis syömiseen keskittyminen. Tämä ei omalla kohdallani ole toiminut, koska olen vahvasti tunnesyöppö, ja minulla on taipumusta myöskin ahmimiseen, ja mitä enemmän olen ajatellut syömistä (vaikka sitä säännöllistä syömistä ja/tai terveellistä syömistä), niin tämä on johtanut siihen, että ruoka on pyörinyt mielessäni jatkuvasti ja siitä on tullut elämäni keskipiste (ruoka-aikojen odottamisesta, ei siis sillä että minulla olisi ollut nälkä, fyysistä nälkää en ole kokenut, vaan se on "henkistä"). Dieetit ja elämäntaparemontit ovat siis menneet pieleen, koska ovat lisänneet jo ennestään tarpeeksi ollutta ruoan ajattelua ja siihen keskittymistä...

Eli siis, kaikenmaailman ruokavalio kuntoon-projektit eivät meikäläisellä onnistu. Mitä siis aion nyt kokeilla, eihän sitä laihdu jos syö mitä vaan milloin vaan? Joo ei, mutta tällä kertaa lähdenkin liikkeelle ihan jostain muusta kuin syömisestä! Aion keskittyä ELÄMÄÄN. Kerroinhan siis että olen tunnesyöppö, eli syön mm. tylsyyteen, arjen puuduttavuuteen jne. (kaikkien muiden tunteiden ohella). Kompastuskivenä on varsinkin illat ja vapaapäivät KOTONA. Olen koneella, tylsistyn, ja löydän itseni aina jääkaapilta. Jollain tasolla pidän myös elämääni melko tylsänä ja rutiininomaisena, käyn töissä, ja olen kotona. Kotona olo puuduttaa, mutta en oikein ole saanut aikaiseksi tehdä mitään kummempaa kuin syömisen itseni viihdyttämiseksi (ja koneella istumisen!) vaikka nämä kummatkin vain lisäävät puutunutta oloa, sitä oloa että elämässäni ei tapahdu mitään, ja kaikenlisäksi paino-ongelmat lisääntyvät.

Eli mitä aion tehdä? En aio kytätä kaloreita enkä noudattaa mitään tiettyä ruokavaliota, enkä aio kieltäytyä herkuistakaan. Ainoa mitä aion tehdä, on se, että laadin itselleni viikkoaikataulun. Tavoitteena keksiä joka päivälle töiden jälkeen jotakin (mukavaa) tekemistä, aloitan toki siitä, että ensin hiljalleen vaan lisään sitä tekemistä, esim. ensiksi 2 kertaa viikossa töiden jälkeen jotain.. ja mitä tämä jokin voi sitten olla, no ihan mitä tahansa, mikä kiinnostaa! Konserttiin, tapahtumiin, erilaisille kursseille, leffaan, kaverin luo kylään (lopetan sen tekosyyn että "töiden jälkeen ei enää jaksa"), patikoimaan uudelle reitille, hiihtämään, uimahalliin, näyttelyyn, pulkkamäkeen lasten kanssa, retkiluistelemaan, jumppaan (ei kalorinkulutusmielessä!), shoppailemaan, museoon, kasvohoitoon, hierontaan, kirjastoon.. siis jonnekin ULOS, pois kotoa neljän seinän sisältä!

Miksi uskon, että tämä tehoaa? No, ensiksikin en ehdi niin tylsistymään, eli ei ole tarvetta miettiä syömistä tylsistymisen "lääkkeeksi" ja saan ajatukseni ruoasta muualle, ja toiseksi, ei vaan jää niin paljoa aikaa jääkaapilla ravaamiseen = syöminen vähentyy automaattisesti. Lisäksi, luulen että paino-ongelmien vähentymisen lisäksi tämän "dieetin" ohella tunteeni Elämisestä lisääntyy, eikä elämä tunnu enää päivästä toiseen samanlaiselta, passiiviselta, harmaalta arjelta "töihin-kotiin-töihin-kotiin-töihin-kotiin"...

Hihhei! Aloitan siis kartoittamalla esim. nyt keväällä alkavia harrastuksia, ja otan tavoitteeksi löytää jonkun uuden harrastuksen, jossa käydä 1 x viikossa! :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erittäin hyvältä mielestäni! Kunhan silti pidät huolen siitä, että syöt tarpeeksi ja hyvin. :)

Vierailija
2/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:43"]Kuulostaa erittäin hyvältä mielestäni! Kunhan silti pidät huolen siitä, että syöt tarpeeksi ja hyvin. :)
[/quote]

Olen siis itsekin tunnesyöppö ja usein tuppaa syömisestä huolehtiminen unohtua jos on paljon kivaa tekemistä. Ei hyvä sekään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:43"]Kuulostaa erittäin hyvältä mielestäni! Kunhan silti pidät huolen siitä, että syöt tarpeeksi ja hyvin. :) [/quote] Olen siis itsekin tunnesyöppö ja usein tuppaa syömisestä huolehtiminen unohtua jos on paljon kivaa tekemistä. Ei hyvä sekään!

[/quote]

Joo, tarkoitus ei ole olla syömättä/pyrkiä syömättömyyteen. Jos maha kurnii, se on jo selkeä viesti että nyt sitten jotain syömistä :)

ap

Vierailija
4/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et puhunut liikunnasta mitään. Mitäpä jos ottaisit tavoitteeksesi lisätä liikuntaa. Tunti sauvakävelyllä tarkoittaa tuntia pois jääkaapilta.

Vierailija
5/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä :) muista pakata terveelliset eväät mukaan kun lähdet kotoa ettei sitten, kun nälkä yllättää, tarvi mennä pikaruokalaan syömään. Tsemppiä laihdutukseen :) 

Vierailija
6/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:52"]

Et puhunut liikunnasta mitään. Mitäpä jos ottaisit tavoitteeksesi lisätä liikuntaa. Tunti sauvakävelyllä tarkoittaa tuntia pois jääkaapilta.

[/quote]

Et tainnut lukea viestiäni kokonaan, paljastuit ;) listasinhan tekemisiin mm. jumpat, retkiluistelun, uimahallikäynnit jne... Tosin tarkoitus on harrastaa sellaista liikuntaa joka on hauskaa, eikä niinkään miettiä että liikkuu kuluttaakseen kaloreita ja laihtuakseen tms.

ap

Vierailija
7/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon vielä lisään vhh:n, niin tulos on taattu :) Tsempppiä!

Vierailija
8/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin ap on? Täällä toinen tunnesyöppö, joka meinaa alkaa elämäntapamuutokseen, olisi hauskaa, jos täältä löytyisi vertaistuki ja mahdollinen lenkki-/urheiluseura.. :)

Vierailija
9/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:59"]

[/quote]

Minkä tahansa ruokarajoitteiden lisääminen lisää ruokaan keskittymistä. Mitä voi syödä ja mitä ei saa syödä vie taas enemmän ajatuksia ja tekee takapakkia. Kaikkien ei tarvitse noudattaa jotain vähähiilarista ruokavaliota! Tietty voi vähentää epäterveellisyyksiä tai vaikka sitten niitä hiilareita, mutta mun mielestä tulokset on taattu jo ihan noinkin ilman mitään ruokavaliotitteleitä.

Vierailija
10/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 20:59"]

[/quote]

Minkä tahansa ruokarajoitteiden lisääminen lisää ruokaan keskittymistä. Mitä voi syödä ja mitä ei saa syödä vie taas enemmän ajatuksia ja tekee takapakkia. Kaikkien ei tarvitse noudattaa jotain vähähiilarista ruokavaliota! Tietty voi vähentää epäterveellisyyksiä tai vaikka sitten niitä hiilareita, mutta mun mielestä tulokset on taattu jo ihan noinkin ilman mitään ruokavaliotitteleitä.

[/quote]

Juuri näin. :)

ap

Vierailija
11/12 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ihana asenne! Just noin sen pitäis mennä. Eläminen on ihanaa! :) Tsemppiä hirveesti!!

Vierailija
12/12 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kiitos, KIITOS ap! Tunnistin tekstistä itseni, kuvaat aivan täydellisesti näitä fiiliksiä. Mietin ahdistuneena, että näin uuden vuoden kunniaksi pitäisi varmasti tehdä taas joku laihdutuslupaus, mutta se tarkoittaa jatkuvaa stressiä... Taidan ottaa sun vinkistä vaarin ja ruveta Elämään. :)

-n24