Voihan päiväkoti
Vein lapsen aamulla päiväkotiin, olin juuri päässyt töihin kun tuli puhelu että lapsi on sairas ja pitää hakea pois.
Ihmettelin suuresti miten voi 30minuutissa sairastua. Kun hain lapsen, selvisi että yskän takia ei voi olla - yskän, joka ei haittaa lasta itseään, joka on satunnaista ja joka ei tartu. Lisäksi sanoivat että on hänellä vähän kuumetta.
Lapsi itse pyysi itkien saada jäädä, ei ymmärtänyt miksi kotiin piti lähteä. Terveysasemalla tuli seuraava ongelma, lapsella ei kuumetta, ei flunssaa, ei kurkkukipua eikä mitään syytä miksi kirjoitetaan vanhemmalle sairaslomatodistus, kun ei ole sairas. Kuumetta 37, lapsen normaalilämpö on 36.8-37.4 välillä aina..
Hoitaja lupasi soittaa kun selvittelee lääkäriltä mitä tehdään. Otin yhteyttä myös päiväkodin esimieheen, joka "selvittelee" tilannetta.
Ei sillä etten lapseni kanssa haluaisi olla. Uusi työpaikka ja koeaika menossa niin stressaa..
Kommentit (17)
Minulle on myös soitettu, että lapsi on sairas. Menin hakemaan, ja sanottiin että kun hän yskii ja on niin väsyneen oloinen. Kysyin, mittasitteko kuumeen? En kysynyt tätä siksi, että olisin (vielä siinä vaiheessa) epäillyt heitä vaan siksi, että mietin jo vienkö lapsen lääkäriin heti vai en ja muutenkin vain kysyin. Hoitaja vähän hermostui ja sanoi, että pientä lämpöä on kyllä. Kerroin sitten hoitajalle rauhallisesti, että lapsi on juuri syönyt viimeisen pillerin antibioottikuurista jonka hän edellisellä viikolla sai. Ja että hän oli kotona yhteensä kuusi päivää lepäämässä, ja että kukaan muu meistä ei ole sairas tällä hetkellä. Että yskä on taudin jälkimaininkeja.
Ei auttanut muu, kuin viedä kotiin. Sairaslomalappua en sille päivälle saanut, sillä en lähtenyt terveen lapsen kanssa tk:n jonotusaulaan hakemaan lisää pöpöjä, eikä kukaan lääkäri olisi edes kirjoittanut minulle mitään. Samasta syystä oli aivan turhaa laittaa koeajalla olevaa miestäkään viemään lasta kesken päivän mihinkään. Luvaton poissaolo siitä tuli sitten (olen opiskelija). Päiväkodin johtajalle soitin asiasta, mutta hän ei edes pahoitellut.
Huomenna vien, en saa millään sairaslomaa terveelle lapselle. Minulle kanssa sanottiin että on vähän väsynyt, kummasti jaksoi riekkua ja touhuta muiden lasten kanssa. Nyt ollaan kotona, söi hyvin ja tuolla leikkii kovasti :) kuumeesta ei kyllä ole tietoakaan.. Yskii välillä, välillä ei ollenkaan. Perusyskää.
Päiväkotiin ilmoitin että huomenna tullaan, ei siellä ajatukselle lämmetty mutta en voi luvatta olla kotonakaan.. Mutta lukemien vastausten perusteella on tätä sattunut muillekin :)
Ap
Eikähän siellä päiväkodissa ajateltu lapsen parasta, mikä onkin heidän hommansa siellä. VÄlillä on todella vaikea arvioida lapsen vointia, ja se että lapsi on väsynyt eikä jaksa osallistua toimintaan on merkki, että lapsen paikka on kotona, vaikka kuumetta ei olisikaan. Joskus ikävästi tilanne vaikuttaa vanhemman päivän kulkuun, mutta lapsen etua on varmasti tilanteessa ajateltu. Sairaan lapsen paikka on kotona, ja joskushan se lapsen käyttäytyminen ja jaksamattomuus vaihtelee nopeastikin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:34"]
Huomenna vien, en saa millään sairaslomaa terveelle lapselle. Minulle kanssa sanottiin että on vähän väsynyt, kummasti jaksoi riekkua ja touhuta muiden lasten kanssa. Nyt ollaan kotona, söi hyvin ja tuolla leikkii kovasti :) kuumeesta ei kyllä ole tietoakaan.. Yskii välillä, välillä ei ollenkaan. Perusyskää. Päiväkotiin ilmoitin että huomenna tullaan, ei siellä ajatukselle lämmetty mutta en voi luvatta olla kotonakaan.. Mutta lukemien vastausten perusteella on tätä sattunut muillekin :) Ap
[/quote]
Minulle on myös päiväkodista sanottu, että tyttö on kalpea. No, ei muuta kuin ensin selitys että katsokaa minua (olen vaalea kuin kalkkilaivan kapteeni) ja että katsokaa nyt ulos herran jumala (aurinko ei ollut paistanut kuukauteen). Ei auttanut, lapsi on kalpea = lapsi on sairas. Koska esikoisen äitinä aloin sitten itsekin huolestua, niin ei taas muuta kuin poissaolo koulusta ja neuvolaan mittaileen hemoglobiinia ja verensokeria. Kaikki ok, sanoi jopa neuvolalääkäri joka ovesta kurkisteli että mitä me siellä teemme.
Sitten taas: tyttö on kamalan väsynyt. Siihen minä sitten, että no älkää antako hänen päivällä nukkua kahta tuntia päikkäreitä, koska sitten ilta venyy pitkälle ja yöunet jää vähille kun päiväkotiin pitää kuitenkin herätä vähän ennen seitsemää. Tämäkään ei ole mennyt perille?!
Muutenkin tuntuu, että koko pk on yksi murheenkryyni: milloin on täitä liikkeellä, milloin kihomatoja. Milloin on joku vatsatautisena hoidossa ja milloin on missäkin mustelmia ja kolhuja. Kerran yksi poika oli potkaissut lastani suoraan mahaan, mutta tästä ei kukaan viitsinyt mainita mitään, vaan tämän pojan äiti itse tuli pyytämään anteeksi. Ja milloin pitäisi yhden illan varoitusajalla olla sukset, luistimet, jumppavaatteet kolmevuotiaalla, tai minulla käteistä 10e siltä istumalta xylitolpastilleja varten "kun me unohdettiin niistä viime viikolla sinulle mainita".
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:39"]Eikähän siellä päiväkodissa ajateltu lapsen parasta, mikä onkin heidän hommansa siellä. VÄlillä on todella vaikea arvioida lapsen vointia, ja se että lapsi on väsynyt eikä jaksa osallistua toimintaan on merkki, että lapsen paikka on kotona, vaikka kuumetta ei olisikaan. Joskus ikävästi tilanne vaikuttaa vanhemman päivän kulkuun, mutta lapsen etua on varmasti tilanteessa ajateltu. Sairaan lapsen paikka on kotona, ja joskushan se lapsen käyttäytyminen ja jaksamattomuus vaihtelee nopeastikin.
[/quote]
Millä tavalla se lapsi on sairas, jos sitä sairautta ei lääkäri havaitse? Siis tässä tapauksessa kun lääkärintodistusta sairaudesta ei saatu, sairauden puuttuessa?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:34"]Huomenna vien, en saa millään sairaslomaa terveelle lapselle. Minulle kanssa sanottiin että on vähän väsynyt, kummasti jaksoi riekkua ja touhuta muiden lasten kanssa. Nyt ollaan kotona, söi hyvin ja tuolla leikkii kovasti :) kuumeesta ei kyllä ole tietoakaan.. Yskii välillä, välillä ei ollenkaan. Perusyskää.
Päiväkotiin ilmoitin että huomenna tullaan, ei siellä ajatukselle lämmetty mutta en voi luvatta olla kotonakaan.. Mutta lukemien vastausten perusteella on tätä sattunut muillekin :)
Ap
[/quote]
Mitä työnantaja sanoo poissaoloosi?
Kaverille soitettiin päiväkodista, että lapsi ei ole oma itsensä, tuu hakemaan
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:34"]Huomenna vien, en saa millään sairaslomaa terveelle lapselle. Minulle kanssa sanottiin että on vähän väsynyt, kummasti jaksoi riekkua ja touhuta muiden lasten kanssa. Nyt ollaan kotona, söi hyvin ja tuolla leikkii kovasti :) kuumeesta ei kyllä ole tietoakaan.. Yskii välillä, välillä ei ollenkaan. Perusyskää.
Ap
[/quote]
Mitä työnantaja sanoo poissaoloosi?
[/quote
Sain tälle päivälle lääkärintodistuksen, yskän vuoksi. Oli kyllä tosi mukava lääkäri ja totesi että huomenna voin hyvin viedä lapsen päivähoitoon -> täytyy olla oikea syy jos ilmoitetaan että lapsi on sairas. Jos on hetken väsynyt, tarkoittaako se automaattisesti että jaahas, kipeä on..?
Joku sanoi että on ajateltu lapsen parasta. Ymmärrän että näin täytyy toimia, mutta miten ihmeessä tässä tilanteessa on ajateltu sitä lapsen parasta? Ei kuumetta, ei flunssaa, syö hyvin, juo hyvin ja jaksaa leikkiä / touhuta.
Saatan itsekin joskus muutaman minuutin tarvita "lepoa" vaikka en kipeä olisikaan.
Ap
Ja soittivatkin heti, tämä päivä vapaata. Saas nähdä kun huomenna mennään yrittämään päiväkotiin..
Pyydä päiväkodilta selvitys asiasta ja toimita se työnantajalle.
Noin mäkin tekisin kuin kolmonen. Ja itse asiassa veisin lapsen no nyt takaisin ja ilmoittaisin hyvin tiukasti, että ilman sairaslomatodistusta et voi olla töistä pois ja jo nyt tämä aamu on ollut sinulle luvaton poissaolo ja olisi irtisanomisperuste.
Onpa tylsää tuollainen. Täytyy myöntää, että lapsi on kyllä haettava jos soitetaan että on kipeä. Faktoista olisi sitten myös pidettävä kiinni, eikä liioitella asioita tai olettaa niitä ilman syytä. Ehdottomasti yhteyttä esimieheen ja selvitys tapahtuneesta. Onko aikaisemmin ollut "ongelmaa" tuon kuumeen kanssa?
T: pk työläinen
Niillä on liikaa lapsia hoidossa ja ketkulikeinoin yritetään saada lapset palautettua kotiin. Väärästä paikasta säästää kaupunki. Entäs jos ne tulevaisuuden veronmaksajat lähteekin toiseen kaupunkiin tai kokonaan toiseen valtioon? Jää tulevaisuuden veroeurot saamatta. Tutkimuksia on aiheesta, että lapsi jää usein aikuisenakin asumaan siihen kaupunkiin missä on varttunut mikäli kaupungissa on työtä ja asiat kunnossa.
Kiitos vastauksista! Ei ole ongelmaa ollut kuin joskus vuosi sitten, jolloin vein kyllä lääkärin selvityksen lapsen terveydentilasta jossa mainittiin myös tuo normaalilämpö.
Siellä oli henkilökuntaa sairaana ja lapsia normaalimäärä, liekö ollut raskasta hoitajille.. Vaikka sijaisiahan on pakko saada.
Ap
Tuttu juttu: hoitaja sairaana, sijaista ei saa ottaa => soittamaan vanhemmille, että lapsi sairas. Niin saadaan lapsiryhmä sopivankokoiseksi. Minä en enää lähde hakemaan sairasta lasta vaan neuvon, että antakaa sen levätä. Ihmeesti iltapäivällä minua odottaa reipas ja terve ulkoilija, sairaudesta ei tietoakaan.
Lapseni ei ole päiväkodissa mutta jäi kiinnostamaan, miten tuo ap:n poissaolo oikeasti selitetään työnantajalle, kun kerran lääkärintodistusta sairaudesta ei ole?
Työnantajat? Palkattomaksi poissaoloksi kai se menee, mutta katsoisitteko kuitenkin läpi sormien siinä mielessä ettei sentään luvaton poissaolo, tai irtisanomisperuste olisi?
Minä olin esimiehenä edellisessä työpaikassani, ja mututuntumalta sanoisin, että päiväkodin olisi kirjoitettava kirjallinen selvitys tilanteesta ap:n työnantajalle. Jos tuota päiväkodin perusteetta aiheuttamaa poissaoloa käytettäisiin irtisanomisen perusteena, saisi päiväkoti selvittää tapauksen kirjallisesti myös te-toimistoon ettei ap:lle tule karenssia.
Mutta onko kenelläkään tietoa tai kokemusta, miten tällainen asia todellisuudessa menisi?
Onpa kurjaa. Missään päiväkodissa missä olen ollut ( kahdeksassa) ei ilman kuumetta ole soitettu. Ei vaikka kuinka oltaisiin taas vajalla.
Mutta korvakuumemittari on todella epäluotettava, jos sellaisella mittasivat. Antaa ihan mitä sattuu tuloksia. Meillä joskus mittasimme kolme kertaa ja näytti joka kerran eri tuloksen, mutta yli 37, 5. Soitimme vanhemmille, kotona ei mitään. Lähti mittari vaihtoon tavalliseen.