Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen kasvatuksen peruspilarit

Vierailija
19.01.2015 |

Lasta ei pakoteta. Lapselta ei vaadita. Lasta ei ohjata sosiaalisuuteen, sosiaaliseen käytökseen. Lasta ohjataan toisen posken kääntämiseen ja "ei-välittämiseen". Älä välitä, niin lopettavat. Älä oo milläskään. Lasta ohjataan olemaan hiljaa, olemaan kyselemättä, olemaan koskematta (mihinkään). Lasta ohjataan tavallisuuteen. Lasta ohjataan olemaan nauramatta, kyseenalaistamatta, yrittämättä mitään. Olemaan luulematta itsestään liikoja. Lapsi jätetään pärjäämään yksin. Lapsesta toivotaan, ettei se kävisi liikaa kylässä, kaveeraisi liikaa muiden kanssa, tuppautuisi tai puhuisi joka vastaantulijalle. Lapsi on normaali, kun se ei häiritse aikuisia, piiloutuu äidin taakse ja menee kuitenkin kavereiden kanssa leikkimään, silloin kun äiti haluaa olla rauhassa. Ei ainakaan jää toljottamaan äidin viereen, mitä se siinäkin yrittää, mokomakin pikkuvanha näsäviisastelija. Vähän vanhempi lapsi on normaali, kun se ei halua tehdä mitään ja pysyy kotona omassa huoneessaan, seuranaan nettiyhteisö tai tietokone. Eipä ole pahaa tekemässä ja ilmiselvä koodari siitä tulee, ainakin jos on poika.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:50"]Valitettavasti nykyään aikani tuntuu menevän raivohullujen lasten kaitsemiseen ja paikallaan pitämiseen. Ennen jäi aikaa opiskella ja tehdä jotain yhteistä kivaa koko luokan kanssa. Hiljaisuus ei ole mikään huono piirre minusta. Hiljaisille jää usein enemmän aikaa tarkkailla ympäristöään ja sisäistää miten toisten kanssa toimitaan. T. Ope
[/quote]
Eihän se haittaa jos lapsi on oikeasti hiljainen luonne. Eri asia jos on lytätty hiljaiseksi.

Vierailija
2/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo on pääosin ihan hyviä periaatteita, paitsi nyt ehkä lapsen yksin jättäminen. 

Mutta minusta nykyään ei kyllä ole enää noin, vaan lapsia ohjataan kovasti sosiaalisuuteen ja itsensä ilmaisemiseen, jopa siihen asti että sellaisia entisajan "ihannelapsia" eli itsekseen viihtyviä aikuiisia häiritsemättömiä nörttilapsia pidetään jotenkin epänormaaleina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo musta ne on pääosin ihan paskoja periaatteita.

Vierailija
4/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei enää opeteta mitä EI oikesti tarkoittaa.

Paha niille pojille jotka ottaa joskus väkisin naisen koska eivät ymmärrä mitä tarkoittaa kun nainen sanoo EI.

Vierailija
5/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyään aikani tuntuu menevän raivohullujen lasten kaitsemiseen ja paikallaan pitämiseen. Ennen jäi aikaa opiskella ja tehdä jotain yhteistä kivaa koko luokan kanssa. Hiljaisuus ei ole mikään huono piirre minusta. Hiljaisille jää usein enemmän aikaa tarkkailla ympäristöään ja sisäistää miten toisten kanssa toimitaan. T. Ope

Vierailija
6/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:50"]Lapselle ei enää opeteta mitä EI oikesti tarkoittaa.

Paha niille pojille jotka ottaa joskus väkisin naisen koska eivät ymmärrä mitä tarkoittaa kun nainen sanoo EI.
[/quote]

Mut ku ylilaudalla kerrottiin et naisen ei on niinku kyllä ja kaikki naiset oikeesti haaveilee raiskatuks tulemisest. :-o

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta Ranska on toinen ääripää jossa lapsilta vaaditaan että ovat kuin pieniä aikuisia heti kun oppivat puhumaan, ja jos lapsi ei onnistu siinä niin turpiin tulee niin kauan että oppii.

Suomi toinen ääripää jossa lapset saa olla pellossa kasvatettuja lässyttäviä kitiseviä pentuja vielä kouluikään saakka.

Jostain noiden väliltä löydyttävä se kultainen keskitie.

Vierailija
8/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se väärin kun tänä päivänä Suomessa luokan 5 lahjakasta ja 10 keskinkertaista parempaa oppilasta joutuu mennä opetuksessa parin huonmionhakuisen adhd-tapauksen tahdissa eli etanavauhtia., jos sitäkään!

Aiemmin ne jotka ei pärjänneet, pistettiin apukouluun ja muut meni normaalia opetustahtia eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:08"]On se väärin kun tänä päivänä Suomessa luokan 5 lahjakasta ja 10 keskinkertaista parempaa oppilasta joutuu mennä opetuksessa parin huonmionhakuisen adhd-tapauksen tahdissa eli etanavauhtia., jos sitäkään!

Aiemmin ne jotka ei pärjänneet, pistettiin apukouluun ja muut meni normaalia opetustahtia eteenpäin.
[/quote]

Niinpä. Ei niistä ongelmatapauksista saa normaaleja, eikä muiden häiritsemisestä ole kuin haittaa.

Vierailija
10/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin minut on kasvatettu.

Tärkeintä oli oppia olemaan hajuton, väritön, mauton, näkymätön. Semmoinen tapetin värinen, joka kuitenkin tulee apuun heti jos joku apua tarvitsee ja auttamisen jälkeen siirtyy taas tapettikuosiin takaisin.

Koko aikuisen elämäni olen taistellut löytääkseni itseni ja oppiakseni erottumaan siitä helvetin tapetista >:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako lapsen alistamista ja moittimista sosiaalisissa tilanteissa. Älä tee noin Taneli, olet ihan hölmö, ei noin montaa keksiä, senkin ahne Taneli!

Siinäpä Anna telot itsesi siellä kirjahyllyssä, sittenpä opit kuinka voi sattua kun on tyhmästi!

Komenna vain meidän Marttia ihan rohkeasti, se poika osaa kiusata!

Miettikääpä itse, jos teitä kohdeltaisiin noin alistavasti vaikka työpaikalla? Suomalaiset lapset kokevat tätä jatkuvasti.

Vierailija
12/12 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettisia vaatimuksia miten käytännön hommat ja käytännön elämä muutenkin.. riittää että tottelee käytöksessään jotain ulkoa tullutta oppia vai? Muu on hulluutta niinkö? Kasvatus perustuu myös suomessa fröebeliläisyyteen... siitä on vain unohdettu kokonaan käytännön kehittävä oppi. Itse päätin jo lapsena että en teoreettisesti toimi kuten minulta odotetaan koska en kuulu siihen laatikkoon. Jos ainoa oppi on osataan miellyttää mutta ei käytännössä auttaa niin mihin tämä johtaa? Jos lapsi ymmärtää jo lapsena että parempi olla tekemättä kuin että tekee väärin niin mihin tämä johtaa? Oikein on olla yrittämättä ja ärsyttämättä?