Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitten olla ylpeä Suomalaisuudestaan?

Vierailija
18.01.2015 |

Aloitin keskustelun "Inhoan Suomalaisuuttani" jossa selitin oman näkemykseni siitä mitä suomalaisuus minulle on ollut. Tai mitä se ei ollut. Hyvä että asiasta saatiin keskustelua, joskin asia lopulta kääntyi maiden välisiin tappeluihin. Rehellisesti haluan vain sanoa ylpeasti olevani suomalainen, mutta suomalaiset itse tekevät siitä myös vaikeata. Esimerkiksi toimeentulotuki nähdään yhtenä asiana, joka nostaa meidät hyvinvointimaaksi. Mutta kääntöpuoli on se että ihmiset välttelevät toimeentulon hakemista jopa oman terveytensä kustannuksella jotta eivät joutuisi "sossupummiksi" ja maamme vähän arvoisimmaksi kansalaiseksi, jota saa vapaasti haukkua. Eli meillä on yhteiskunta rakenne ja sitten ilmapiiri, joista jälkimmäinen minusta rapauttaa ensimmäistä, koska oikeat ihmiset eivät tukeudu stigmojen vuoksi oikeisiin palveluihin. Sama on myös avun pyytämisen kanssa. Ja koulutus. Ihmisiä syytetään myös siitä että jos he ovat alunperin kouluttautuneet väärälle tai itselleen sopimattomalle alalle niin silloinkin on tuhlattu verorahoja. Pitäisi jotenkin osata puikkelehtia verorahoilla tuetun toiminnan välistä että voisi keskittyä olennaiseen ilman syytösryöppyjä. 

Tämän analyysin tarkoitus oli todeta että en voi ainakaan ylpeillä köyhille tai heikoille tarkoitetuilla järjestelmillä Suomessa. Joku ulkomailla joutuu ehkä etsimään ruokansa, mutta Suomessa se annetaan sillä hinnalla että ihminen voidaan kivittää jälkeenpäin. Mutta mistä asioista minä ihan oikeasti voisin olla ylpeä suomalaisena? Kertokaa te?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tosi epärealistinen käsitys asioista. Ei kukaan jätä hakematta tukia sen takia että pelkää leimaantumista. Kuka haukkuu pummiksi? Eihän tuolla pysty ulkoapäin sanomaan kuka on tuen varassa ja kuka ei. Ja miksi pitäisi ylpeillä jollain asialla? Ei mikään maa ole täydellinen. Tunnut todella lapselliselta.

Vierailija
2/5 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 20:55"]

Sulla on tosi epärealistinen käsitys asioista. Ei kukaan jätä hakematta tukia sen takia että pelkää leimaantumista. Kuka haukkuu pummiksi? Eihän tuolla pysty ulkoapäin sanomaan kuka on tuen varassa ja kuka ei. Ja miksi pitäisi ylpeillä jollain asialla? Ei mikään maa ole täydellinen. Tunnut todella lapselliselta.

[/quote]

Ehdottomastikin olen enemmän tai vähemmän lapsellinen asiani kanssa. Mutta sanoissani on myös perää. Haluan vain että suomalaisuus on osa identiteettiäni ja se on vaikeaa jos joudun sen mukana edustamaan asioita, joista en ole ylpeä. Eikä sinulle suomalaisuus ole koskaan ollut mitään muuta kuin maa jolla seisot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassahan suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ei ole tarkoitettu mitenkään erityisesti köyhimmille ja heikoimmille. Se on tarkoitettu keskivertosuomalaiselle, Taneli Tavikselle. Lopuistakin pidetään huolta, mutta ei millään erityismielenkiinnolla, vaan keskiverrosta käsin. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, on mielipidekysymys. 

Eikä täällä todellakaan oikeasti kivitetä ketään. Eikä kuvaannollisestikaan. Kivittäminen on aika pajon pahempaa kuin se pieni asenteellisuus, jota Suomesta ehkä löytyy.

minä olen ylpeä itsestäni ja suomalaisuus on osa minua. Olen liikkunut ja elänyt maailmalla, enkä ole nähnyt itsessäni mitään hävettävää. 

Vierailija
4/5 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka niin, että kirjoittaa sanan suomalaisuus pienellä.

Vierailija
5/5 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen koulutus. Sitä ei monessa maassa ole. Oletko miettinyt tätä ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan