Eikö tämä tupakanhimo lopu koskaan?
Lopetin kun aloin odottaa meidän tyttöä. Tytär on nyt puolivuotias eli olen ollut ilman tupakkaa jo 15kk.
Lopetin ilman korvaustuotteita ja olin polttanut 7v.
Ärsyttää kun tämä tupakanhimo on vieläkin tallella ja vielä jokapäivä. Tekisi mieli vaan marssia läheiseen R-kioskiin ja ostaa aski Westin punaista ja pistää palamaan. Lapsen takia en voi, enkä aijo. Loppuuko tämä himo koskaan?
Kommentit (24)
Kyllä täälläkin tupakka muutaman vuoden lopettamisen jälkeen käy vielä mielessä silloin tällöin. Aina vain onneksi harvemmin. Ajattele kuinka pitkälle olet jo päässyt. Tuskin haluaisit aloittaa sitä lopettamista alusta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:48"]
Kyllä täälläkin tupakka muutaman vuoden lopettamisen jälkeen käy vielä mielessä silloin tällöin. Aina vain onneksi harvemmin. Ajattele kuinka pitkälle olet jo päässyt. Tuskin haluaisit aloittaa sitä lopettamista alusta.
[/quote]
No en todellakaa. Mutta ajattele nyt! Aamutakki päälle, parvekkeelle kera kuuman kahvikupposen ja tupakka palamaan. Ehkä ei kannata luoda tälläisiä mielikuvia itselle. :D -ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:56"]
[/quote]
No en todellakaa. Mutta ajattele nyt! Aamutakki päälle, parvekkeelle kera kuuman kahvikupposen ja tupakka palamaan. Ehkä ei kannata luoda tälläisiä mielikuvia itselle. :D -ap
[/quote]
Joo, en todellakaan enää halua henkeni haisevan viemärille ja että parvekkeeni löyhkää syksyiselle ulkohuusille.
En osaa sanoa loppuuko se. Ympärilläni ollut paljon ihmisiä, jotka ovat sortuneet aina uudelleen tupakoimiseen. Itsekin. Pitäisi saada mieleni ymmärtämään ja inhoamaan sitä, mutta ajatus aamukahvista tupakan kanssa on vain houkuttava. Se siinä varmaan onkin suurin askel itselleni, saada itseni inhoamaan sitä. Toki inhoan jo sen hajua ja inhoittaa haista pahalta jne jne.
Tupakka on kyllä kumman koukuttava tapa. Masentavaa myös lukea muiden kokemuksia, että se tupakanhimo kestää niin pitkään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:20"]
En osaa sanoa loppuuko se. Ympärilläni ollut paljon ihmisiä, jotka ovat sortuneet aina uudelleen tupakoimiseen. Itsekin. Pitäisi saada mieleni ymmärtämään ja inhoamaan sitä, mutta ajatus aamukahvista tupakan kanssa on vain houkuttava. Se siinä varmaan onkin suurin askel itselleni, saada itseni inhoamaan sitä. Toki inhoan jo sen hajua ja inhoittaa haista pahalta jne jne.
Tupakka on kyllä kumman koukuttava tapa. Masentavaa myös lukea muiden kokemuksia, että se tupakanhimo kestää niin pitkään.
[/quote]
Ei se tupakanhimo ole lopettamisen jälkeen kokoaikaista. Se vain käy silloin tällöin mielessä, ja sen hetken yli on kyllä helppo päästä. Ainakaan itse en ole kiemurrellut tuskasta tämän takia kertaakaan.
Kyllä varmaan tupakan himo loppuu, mutta nykyään lääkärit pitävät tupakkaa paljon koukuttavampana kuin heroiiniä. Harvan mielestä tupakan maku on hyvä, vaan monet kokevat sen hyvinkin pahan makuisena, mutta se mieliteko johtuu pitkälti nikotiinin riippuvuudesta eli elimistösi kaipaa annoksensa ja siksi ihminen vetäisee ne tupakan sauhut, vaikka se onkin ällön makuista. Jotkut ovat saaneet apua "Stumppaa tähän"-kirjasta ja ymmärtämään oman riippuvaisuutensa ja se auttaa olematta polttamatta.
Voi, olin 6 v täysin polttamatta, sitten retkahdin ja 3 v on mennyt poltellessa, aluksi viihteellä, myöhemmin myös arkena. Nyt kolme viikkoa taas tupakoimatta. Mutta kyllähän siinä aina koukussa on, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:20"]
[/quote]
Niimpä, se siinä onkin. Minä en ainakaan vieläkään inhoa tupakkaa. Ei se haju nyt niin mielyttävä oo vaatteissa, eikä se että hampaat kellastuu, unohtamatta keuhkosyöpää ja muita sairauksia mitä tämä aiheuttaa. Silti sitä tekee mieli. Yksi ystävä kävi hypnoosissa, kun lopetti tupakoinin raskauden takia. Ei ole kuulemma tehnyt sen jälkeen mieli.
"Ei se tupakanhimo ole lopettamisen jälkeen kokoaikaista. Se vain käy silloin tällöin mielessä, ja sen hetken yli on kyllä helppo päästä. Ainakaan itse en ole kiemurrellut tuskasta tämän takia kertaakaan."
Tupakanhimo on hyvin yksilöllinen, toinen voi olla polttamatta viikkoja-kuukausia ja taas aloittaa polttamisen muutamaksi viikoksi jne. eikä mitään vaikeuksia tai vieroitusoireita. Kun toinen voi olla viikko-kuukausi kaupalla lähes kuoleman oma ja tupakanhimo voi olla jopa kestämätön vielä yli vuodenkin jälkeen.
Monella tupakanhimo voi myös jaksottua esim. ensimmäiset 3 vk helppoa, jonka jälkeen iskee tupakanhimo ja sitten puolen vuoden jälkeen sama tilanne ja seuraava 12-15 kk jne.
Kävin kerran akupunktiossa tupakan vieroituksen takia. Mestari pisti johonkin korvanipukan tienoille napin ja tupakka alkoi tosiaan maistumaan tosi pahalta sen jälkeen. Valitettavasti silloin ei ollut sielu mukana yrityksessä, joten se jäi kokeiluksi siltä kertaa. Nyt olen ollut muuten yli 10 vuotta polttamatta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:56"]
[/quote]
[/quote]Ajattele tuohon 30 asteen pakkanen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:49"]
Kyllä varmaan tupakan himo loppuu, mutta nykyään lääkärit pitävät tupakkaa paljon koukuttavampana kuin heroiiniä. Harvan mielestä tupakan maku on hyvä, vaan monet kokevat sen hyvinkin pahan makuisena, mutta se mieliteko johtuu pitkälti nikotiinin riippuvuudesta eli elimistösi kaipaa annoksensa ja siksi ihminen vetäisee ne tupakan sauhut, vaikka se onkin ällön makuista. Jotkut ovat saaneet apua "Stumppaa tähän"-kirjasta ja ymmärtämään oman riippuvaisuutensa ja se auttaa olematta polttamatta.
[/quote]
Eipä ne lääkärit niin väärässä ole. Nikotiini vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen johon siitä jää muistijälki. Tästä johtuu voimakas koukku johon sortuu jopa vuosien tauon jälkeen. Maku on tupakassa paha siitä ei tarvi kiistellä. Tuttu mies on lääkäri ja hän yritti mulle kertoa maallikon termein mikä on syy miksi nikotiini on koukuttavampaa kuin heroiini. Ehkä olen yksinkertainen mutta en tuota sanottua paremmin ymmärtänyt.
Tiivistettynä aivot saa nikotiinista kiksit ja yrittää saada sitä lisää. Aivot kun säätelee kaikkea kropassa ja antaa singaaleja että noin ja näin. Mielihyvä keskus on hyvä käsittää aliminänä, se ei perustele, se vain haluaa. Halu voi olla seksi, päihteet, tupakka, suklaa, pelit jne. Kuitenkin jokin nautinto on aina mielihyvän antaja ja tupakka eli nikotiini on yksi.
Näyttää olevan yksilöllistä. Lopetin neljä päivää sitten ja mitään ongelmaa ei ole. Ei pyöri tupakka mielessä koko ajan. Kaapissa on 13 askia punaista pallmallia ja siinä saa ollakin.
Itse olen ollut polttamatta yli 3 vuotta ja edelleen tekee tupakkaa mieli. Ei ihan päivittäin mutta viikottain.
Itsellä meni ensimmäinen viikko ilman ongelmia ja ajattelin että voiko tosiaan olla näin helppoa, nyt tulee pari viikkoa täyteen ilman tupakkaa ja kyllä on jatkuvaa taistelua itseni kanssa etten retkahda.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:23"]
Itse olen ollut polttamatta yli 3 vuotta ja edelleen tekee tupakkaa mieli. Ei ihan päivittäin mutta viikottain.
[/quote]
Toivottavasti tämä tästä helpottaa. Kerran meinasin jo ostaa askin, mutta ajattelin että en halua työntää vaunuja tupakka huulessa. YÖK
Itse olin polttamatta 5 kuukautta, mutta kun otin alkoholia niin siitähän se taas lähti. Selvinpäin meni jotenkin ja sai hallitua himonsa, mutta humalassa ei enää. Saatanallinen myrkky ei voi muuta sanoa, ainakin tälläiselle selkärangattomalle.
Se on yksilöllistä mutta tupakka on yksi kovimpia koukkuja. Olin lähes kolme vuotta polttamatta uudenvuoden päätöksellä. Nyt on palanut taas pitkästi yli 10 v. Tuttu lopetti chymbbis (jotain sinne päin) lääkkeen avulla ja sortui alta vuoden. Toinen tuttu kokeili takin taskuja ja kysyin mitä hukassa? Tupakat ja jätkä ei ollut polttanut muutamaan vuoteen. Ap, tseppiä, tunnen tuskan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:31"]
Mä luulin kanssa, että viikossa parissa helpottaa. Lopetin kun tein positiivisen testin ja nyt alkoi rv 14 eli 10 viikkoa ollu melkein ilman ja joka päivä tekis mieli polttaa, ei helpota millään. Ainut syy miksi en polta en kasvava vatsa.
[/quote]
Mulla oli sama, kun tulin raskaaksi niin loppui heti polttelu. En varmasti olis lopettanu jos en olisi odottanut. Tsemppiä sulle! Älä retkahda, ajattele mitä kaikkea pahaa savu tekee pienelle vauvallesi. Se helpottaa, ainakin mua helpotti. -ap