Voiko tämä olla laillista?
Työnantajamme vaatii että meidän täytyy käyttää hänen määräämäänsä työterveysasemaa, lisäksi meidän pitää hakea lähete työpaikalta, että saamme mennä työterveyteen. Jos käymme muualla, itse maksaen, emme saa palkkaa sairasloma-ajalta. Minulle tulee matkaa (edes takaisin) 120km, joten siksikin tuntuu kohtuuttomalta. Ja yhtään päivää ei saa olla poissa ilman sairaslomalappua.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:07"]
On laillista
[/quote]eikö siis esim ole mitään rajoitetta siihen kuinka pitkän matkan joutui matkustamaan? Ettei työnantaja ole velvollinen järjestämään jotain korvaavaa lääkäriasemaa, koska matka on kohtuuton?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:05"]
meidän pitää hakea lähete työpaikalta, että saamme mennä työterveyteen.
[/quote]
Toi ei voi olla laillista.
Työnantaja varmaan sitten maksaa taksin jos olet niin sairas ettet voi ajaa. Mutta entäpä jos selkä menee niin ettet pysty istumaan?
Tai jos joutuu äkillisesti sairaalaan esim umpilisäkkeen tulehduksen vuoksi? Kysyppä näitä työnantajalta. Ja kysy myös liitosta mikä on käytäntö.
Itse saat päättää missä käyt, työnantaja ei voi siihen vaikuttaa. Eikä tarvitse todellakaan mitään lähetteitä.. Liittoon yhteys tuommoisessa tapauksessa!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:17"]
Työnantaja varmaan sitten maksaa taksin jos olet niin sairas ettet voi ajaa. Mutta entäpä jos selkä menee niin ettet pysty istumaan? Tai jos joutuu äkillisesti sairaalaan esim umpilisäkkeen tulehduksen vuoksi? Kysyppä näitä työnantajalta. Ja kysy myös liitosta mikä on käytäntö.
[/quote]ei maksa taksia ja mitään poikkeusta ei ole. Paitsi tuo jos joutuu sairaalaan, niin se on hyväksyttävä poissa olo. Viimeksi mulla oli vatsatauti, niin mä makasin takapenkillä ja oksentelin pussiin, kun mies ajoi mut sinne, voitte arvata että oli mukava matka. Yksi meidän työntekijä oli just sairaana töissä, koska olisi joutunut matkustamaan bussilla 50km/suuntaansa, että pääsisi työterveyteen. Liittoon en kuulu.
Omalla työpaikalla on työnantajan puolesta järjestettävä työterveys virka-aikana, jota pitää käyttää. Virka-ajan ulkopuolella pitää käydä julkisella eli päivystyksessä, joka pitää maksaa itse. Olen myös opiskelija, ja joskus olen saanut kouluterveydenhuollosta saikkua, ovat olleet ok. Tietysti omankin työpaikan saikuttajat kävivät milloin milläkin lääkärillä, ja saivat helpommin saikkua. Työterveyteen pitää mennä vaikka olisi paskatauti, paskot sitten siellä penkkiin, joku oli joskus oksentanut odotusaulaan...
Pahoittelut jaarittelusta! Yhteenvetona kuitenkin toteaisin, että laittomalta kuullostaa.
Se että yhtään päivää ei saa olla pois ilman sairaslomalappua, on laillista. Se on ihan firmakohtaista, ei edes TES-kohtaista.
No eikös tule halvemmaksi käydä sitten terkkarissa omalla kustannuksella, kun ajaa työpaille 120km hakemaan lupaa mennä työterveyteen?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:23"]
Se että yhtään päivää ei saa olla pois ilman sairaslomalappua, on laillista. Se on ihan firmakohtaista, ei edes TES-kohtaista.
[/quote]sen toki tiesin, toin sen vain esiin, koska monella työpaikalla on käytäntö, omalla ilmoituksella voi olla x-määrän päiviä pois. Meillä siis ei.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:17"]
Työnantaja varmaan sitten maksaa taksin jos olet niin sairas ettet voi ajaa. Mutta entäpä jos selkä menee niin ettet pysty istumaan? Tai jos joutuu äkillisesti sairaalaan esim umpilisäkkeen tulehduksen vuoksi? Kysyppä näitä työnantajalta. Ja kysy myös liitosta mikä on käytäntö.
[/quote]ei maksa taksia ja mitään poikkeusta ei ole. Paitsi tuo jos joutuu sairaalaan, niin se on hyväksyttävä poissa olo. Viimeksi mulla oli vatsatauti, niin mä makasin takapenkillä ja oksentelin pussiin, kun mies ajoi mut sinne, voitte arvata että oli mukava matka. Yksi meidän työntekijä oli just sairaana töissä, koska olisi joutunut matkustamaan bussilla 50km/suuntaansa, että pääsisi työterveyteen. Liittoon en kuulu.
[/quote]
Kannattaa varmaan vaihtaa työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:29"]
No eikös tule halvemmaksi käydä sitten terkkarissa omalla kustannuksella, kun ajaa työpaille 120km hakemaan lupaa mennä työterveyteen?
[/quote]työpaikka on "matkan varrella". Ja siis kävisin mieluusti omalla terveysasemalla, minne ei ole matkaa kuin 10km, mutta sitten en saa palkkaa sairalomani ajalta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:22"]
Liittoon en kuulu.
[/quote]
Eikä oo tietenkään tullu mieleen liittyä?