miten onnistuu rahallisesti alanvaihto/opiskelu aikuisena? kokemuksia?
Olen 37-vuotias. Haluan vaihtaa alaa, en jaksa sairaanhoitajana enää, eikä kiinnosta. Haluan opiskella uuden ammatin, mutta miten se onnistuu rahallisesti? jos nyt koulu kestää esim 3-4 v, niin sille koko ajalle ei saa koulutusrahaston tukeakaan. miten olette selviytyneet siitä ajasta?
Kommentit (7)
teetkö sitten lyhennettyä työaikaa, esim 50 %, vai oletko osan ajasta opintovapaalla?
No minä kyllästyin niin totaalisesti, että irtisanouduin ja teen töitä keikkalaisena. Hoitoalalla niitä riittää, itse en käy kuin yhdessä paikassa, koska se on helpompaa. Toisaalta tunnen erään toisenkin hoitoalan ihmisen joka tekee samaa tutkintoa kanssani, hänellä on entinen työsuhde vielä voimassa ja hän tekee vain yövuoroja ja ottaa opintovapaita tarvittaessa n. kuukauden pätkissä. Ei ole tarvetta millekään koulutustuille tai opintotuelle.
Aikuiskoulutustukea saa pari vuotta. Loppuaika säästöillä ja osa-aikaisilla töillä. Opintojen loppuvaihessa on jo hyväkin saada työkokemusta uudelta alalta jos vain mahdollista. Ja tietysti vanhaa ammattitaitoa/kontakteja voi hyödyntää osa-aikatöitä haettaessa.
Osalla voi olla mahdollisuus myös kouluttautua työttömyysetuudella. Aloittajalla ei koska koulutuksen tarve ei ole pakollinen. Jos aiempi ala on työllistämätön niin sitten, vinkkinä siis muille. Itse opiskelen ansiopäivärahalla ja saan yli 2500€ käteen joka kk.
Tekemällä töitä vanhassa hoitoalan työpaikassa osa-aikaisesti. Näillä on menty jo kolme vuotta yliopistossa ja hyvin olen pärjännyt, niin hyvin, että opintotukea en ole pystynyt nostamaan koko kolmelta vuodelta kuin puolen vuoden ajan tulorajojen paukkuessa jo keväisin.