Avantouimarit - miten aloittaa avantouinti?
Kommentit (13)
Ajaako saman asian jos vaan mietin tosi paskoja juttuja vähän aikaa?
Uimahallin kylmävesiallas on hyvä paikka aloittaa.
Siinä vedessä 5-10min niin olet valmis avantoon.
Avaintouinnin voi ihan hyvin aloittaa ihan vaan kylmiltään. Sitä ei tarvitse harjoitella eikä totutella. Mene johonkin kerhoon, ryhmään, saunalle ja sittn vain uimaan. Erityisiä välineitäkään ei tarvitse (paitsi uimapuvun, jos olet yleisellä saunalla), vaikka avantokengillä voi säästää varpaitaan ja välttyä liukastumiselta laiturilla.
Minä ainakin menin saunan kautta järveen ja pakkastakin oli kyllä riittävästi. Villasukat toimivat hyvin uintijalkineina.
Ensin täytyy jäädyttää järvi. Sitten täytyy tehdä avanto.
Perussäännöt: älä koskaan mene avantouintiin yksin, älä huuda (vaikka mieli tekisi). Kylmävesiallas käy hyvin harjoitteluun. Ensin voi olla vedessä vaikka puoli minuuttia, jos ei kestä pitempään. Saunasta suoraan avantoon ei kannata mennä, shokki elimistölle on liian suuri. Avannon jälkeen vaikka suihkuun ja sen jälkeen saunaan. Jos maa on jäässä, uimatossut on hyvä olla, samoin käsineet jos tuntuu että muuten ei kestä. Pipo estää lämmön haihtumista kropasta, jos ui pitempään.
Ap. Kiitos vinkeistä. Ajattelin aloittaa tuosta kylmäaltaasta😎
Mitä terveysvaikutuksia olette huomanneet?
Mä aloitin siten että jatkoin kesän jälkeen uimassa käyntiä lähijärvessä muutaman kerran viikossa. Ja käyn yhä. En koskaan saunasta koska lämpötilaero olisi liian suuri mun sydämelle.
Uimatossut ja -hanskat on ehdottomat! Ja pipo. Eikä koskaan yksin (vaikka meidän rannalla näitä yksin käyviä on paljon). Viimetalvena meitä oli n 120, monet kävivät päivittäin
Itse en pysty menemään kylmävesialtaaseen kun niissä on loivat portaat enkä myöskään rannalta kahlaten, laiturin pystyportaat on parhaat
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveysvaikutuksia olette huomanneet?
Kärsin kovista kivuista ja avannon jälkeen on pari kivutonta tuntia. Lisäksi vastustuskyky on parantunut
11
Ajaako saman asian, jos seison ulkona kylmässä ilmassa vähissä vaatteissa tovin ?