Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilevyn pullistuma

Vierailija
17.01.2015 |

Mulla on kesästä asti kipuillu selkä ja magneetissa todettiin välilevyn pullistuma 4 ja 5 nikaman välissä. Kuntouttanu 2 eri fysioterapeutin ohjeilla lokakuusta asti mut huonommaks on vaan menny. Nyt viikon sisään alkanu tulemaan puutumisoireita ja säteilykipua molempiin jalkoihin.. Apua?! Miks kumtoutuksesta huolimatta se vaan pahenee? Muita kohtalotovereita? Mitä seuraavaksi? Voinko halvaantua? Pelottaa :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:26"]

Välilevyn pullistuma on helposti leikattavissa ja kivut jää leikkauspöydälle. Tiedä sitten tapauksia on erilaisia..minut leikattiin ja auttoi!

[/quote]

Sama juttu. Kärsin ensin kyllä reilut puoli vuotta kivuista, mutta ne jäivät leikkauspöydälle.

Olen kuullut, että nykyään vältetään leikkausta. Väitetään, että suurin osa pullistumista kuivuu itsekseen ajan kanssa. 

Vierailija
2/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans tulee alaraajaan säteilyä yms mutta kiropraktikko ja liikunta ja kävely pitää selkää kunnossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:00"]Kiitoksia kauheesti neuvoista! Täytin just 20 ja ei kauheesti mieltä lämmitä tälläinen iän tuoma sairaus :( orjallisesti oon jumpannu ehkä se auttaa koko ajan ku ei hirveitä kipuja oo toistaseks, ne on kyllä pahenemaan päin :/
Tsemppiä kaikille muillekkin!
[/quote]

Samanikäinen olen. T: nro 13

Vierailija
4/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:30"]Kannattaa leikta joissa, ettei tule hermovauriota. Kahdelle työkaverille on yehty leikkaus, toista pitkittivät niin, ettei toinen jalka toimi kunnolla, lievä hermovaurio. Toinen ok. Minulta leikattiin niskan välilevy, sinne laotettiin "lego" palikka tilalle. Nyt minulla on pullisruma seuraavan nikaman välissä....
[/quote]

En usko että 20v kannattaa leikkauksia pyydellä....

Vierailija
5/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkausarpi pullistaa sit kuulemma viel helpommin. Minä en antanu leikata. 4,5 kk kesti mulla

Vierailija
6/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on tietoa...nyt hakeudutaan yksityiselle ortopedille taikka neurokirurgille. Saat kiireellisen lähetteen leikkaukseen. Puutumisoireet on leikkaus indikaatio. Ja kyllä leikataan synkin ikäisiä. T.leikkurin sh

Vierailija
7/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata juosta leikkaukseen, jos pystyt olemaan kivun kanssa, eli vaikka sattuukin, niin jos et ole täysin työkyvytön tms. Ajan kanssa helpottaa, mulla meni pari vuotta. Lääkäri osaa sanoa, kannattaako leikata, todennäköisesti ei. Suurin osa pullistumista tosiaan menee itsekseen ohi. Vinkkinä, jos fysioterapeutti neuvoo pitämään taukoa treenaamisesta, niin kannattaa uskoa. Itselläni tilanne helpotti vasta kun pidin taukoa liikunnasta, joka kuormitti selkää. Henkisesti liikuntatauko otti koville. T. Nainen 35v.

Vierailija
8/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 lisää, että mullakin oli puutumista, eikä leikkausta tarvittu.

Vierailija
9/19 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ihana kuulla <3 Ei loputtomiin jaksa miestä vaivata valituksella ja loputtomalla vuodatuksella :( se asia kuitenkin on aina mielessä, nii ihana jonnekkin avautua :)

Vierailija
10/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kauheesti neuvoista! Täytin just 20 ja ei kauheesti mieltä lämmitä tälläinen iän tuoma sairaus :( orjallisesti oon jumpannu ehkä se auttaa koko ajan ku ei hirveitä kipuja oo toistaseks, ne on kyllä pahenemaan päin :/
Tsemppiä kaikille muillekkin!

Vierailija
11/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevyn pullistuma on helposti leikattavissa ja kivut jää leikkauspöydälle. Tiedä sitten tapauksia on erilaisia..minut leikattiin ja auttoi!

Vierailija
12/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa leikta joissa, ettei tule hermovauriota. Kahdelle työkaverille on yehty leikkaus, toista pitkittivät niin, ettei toinen jalka toimi kunnolla, lievä hermovaurio. Toinen ok. Minulta leikattiin niskan välilevy, sinne laotettiin "lego" palikka tilalle. Nyt minulla on pullisruma seuraavan nikaman välissä....

Vierailija
13/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä kans oli yhessä vaiheessa niin pahana et lähti tunto jalasta välillä ja kovat kipulääkkeet. Kyllä kannattaa vaatia leikkausta jos kävisi niin hyvin että se auttaa. Leikkauksen jälkeen pitää vaan sit ottaa se kuntoutus tosissaan. Joskus se leikkaus ei sit auta kuitenkaan eikä sieltä selästä sit eiitä loputtomiin leikattavaa..

Vierailija
14/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.. Mulla vaivasi välilevy ensin useita kuukausia vähän. Treenasin aika paljon ja kipu pysyi aisoissa. Sitten se vaan yhtäkkiä paheni ja säteili vasempaan kantapäähän saakka. Eräs lauantai-ilta en enää päässyt sängystä ylös ja ei voinut liikahtaa yhtään. Vessaan menin sananmukaisesti viimeisillä voimillani, muta pissaa ei tullut. Ei muuta kuin lanssi paikalle ja suoraan veivät leikkuriin. Jo helpotti.

Se on niin kipeä vaiva, että ei osaa kuvitellakaan. Mulla on murtunut kerran olkapää ja kerran reisiluu, mutta isot murtumatkin oli ihan lasten leikkiä välilevyn rinnalla.

Vierailija
15/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pääset hoitoon ennenkuin menee tilanne liian pahaksi. Ollessani yläasteella äidilläni oli pahat välilevynpullistumat, eikä lääkärit suostuneet hoitamaan kun vika oli "pään sisällä". Siinä vaiheessa kun kolmen lapsen yh halvaantui tilapäisesti lantiosta alaspäin pääsi suoraan leikkaukseen. Muistan nämä ajat ikuisesti kun koulusta tullessa äiti itkee sohvalla kun ei pysty liikkua... :'(

Vierailija
16/19 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Itsellä kesti säteily ja puutuminen monta kuukautta, nukkumaan ei pystynyt ja pahimmassa vaiheessa konttasin vessaan. Tiukalla, päivittäisellä pallojumpalla, vesijuoksulla ja fysioterapialla kesti n.3 kk saada paraneminen käyntiin. Etsi käsiisi hyvä omt-fysioterapeutti tai hankkiudu leikkaukseen. Selviät, sen voin luvata. Se ei ehkä nyt tunnu siltä, mutta valoa tunnelin päässä on.

Vierailija
17/19 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks kohtalontoveri! Mulla ainakin tuo pullistuma oireilee joskus enemmän ja joskus vähemmän. Voithan sie sielää lääkärissä käydä mutta eivät tee välttämättä mitään. Mulla tuntuu välillä niin hirveitä kipuja että itken. Toisinaan ihan hyvällä mallilla.. Lääkärit ei voi kun määrätä hermosärkyyn lääkettä ja thats it. NIitä ei yleensä leikata ennenkuin halvaantuu. Ja sillonkin sieltä vapautetaan se puristuksessa oleva hermo. Nou hätä, kyllä sä selviät!

Vierailija
18/19 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella, mutta mun äiti on menossa vajaan viikon päästä leikkaukseen. Selkä meni alkukesästä ja siitä asti kulkenu kyynärsauvojen kanssa ja särkylääkkeillä mennään. Pahimmillan ei istunut kahteen kuukauteen kertaakaan, ei missään vaiheessa, edes hetkeä. Kokoajan jalkeilla, tai maaten, ja maatenkin pystyi olemaan vain vahvoilla kipulääkkeillä. Nukkui 15-30min pätkissä, koska kivut. Ikää alle 50v. Kolme-neljä kertaa oon joutunu soittaa ambulanssin, kun itki kivuista. Ja mun äiti ei itke - ikinä.

Sen sanon, että älä yhtään vähättele kipuja lääkärille. Et yhtään. Jos kivut menee pahaksi, niin vaadi lääkkeet, vaadi hoito, koska muuten et sitä saa. Saa olla tosi jääräpäinen, koska Suomessa on älyttömästi selkäpotilaita.

t. teini

Vierailija
19/19 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene lääkäriin hus hus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan