Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luennoitsija yliopistolla

Vierailija
04.11.2021 |

Mitä tuumaatte, kannattaako yliopistolla luennoivan esitellä itsensä luennon aluksi? Mitä teidän mielestä tulisi käydä ilmi? Onko opiskelijoista tarpeellista mainita tutkinto/dosentin arvo tai aiempaa työhistoriaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko  vieraileva luennoitsija vai virassa?

Vierailija
2/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi syytä otaksua, että opiskelijat eivät tiedä edes sitä kenen luennolle ovat tulleet, niin esittelisin itseni. Yleensä luennoitsijan nimi on tiedossa etukäteen a opiskelijat voivat hakea hänestä  tietoa ennen luentoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä lisää uskottavuutta silloin kun on epävarma, mutta jos homma hanskassa ei ole pakko tyrkyttää itseään, nimi aina tietysti jotta väärään saliin eksyneet osaavat lähteä.

Vierailija
4/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi riittää. Jos on yliopistossa töissä ja on syytä olettaa, että törmää opiskelijoihin muulloinkin, niin on hyvä sanoa tehtävänsä (valtiosääntöoikeuden yliopistonlehtori, Suomen historian tutkijatohtori, tms.).

Ketään ei todellakaan kiinnosta työhistoriasi.

Vierailija
5/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraileva ja töissä muualla. Ainoastaan dosentuuri yliopistolla.

Vierailija
6/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraileva ja töissä muualla. Ainoastaan dosentuuri yliopistolla.

Esittelisin tietenkin itseni.

Vierailija
7/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja elin kannattaa myös esitellä.

Vierailija
8/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin opiskelijana kiinnostaisi, miltä alalta luennoitsija on. Ja työhistoriakin siltä osin, jos se liittyy käsiteltävään aiheeseen. Tökeröähän se olisi jos et esittelisi itseäsi.

Vierailija
9/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ainakin opiskelijana kiinnostaisi, miltä alalta luennoitsija on. Ja työhistoriakin siltä osin, jos se liittyy käsiteltävään aiheeseen. Tökeröähän se olisi jos et esittelisi itseäsi.

Kyllä sun opiskelijana pitäisi tietää nuo mainitsemasi asiat jo kauan ennen luennon alkua. Ei siellä mennä kuuntelemaan ketä sattuu, vaan luennoitsijan tiedot (nimi ja koti-instituutio) on tiedossa jo kun kurssista ilmoitetaan ja opiskelijat hakevat sieltä henkilökuntasivulta ja julkaisutietokannoista lisätietoa.

Vierailija
10/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua opiskelijana ei pätkääkään kiinnosta kuinka monta tutkimusta olet tehnyt ja missä, ja missä kaikkialla olet opiskellut. On tullut vastaan 20 minuutin monologeja työ- ja opiskeluhistoriasta, joissa on lueteltu kaikki yo-tutkinnosta eteenpäin. Oma nimi, titteli ja suurin tutkimusmielenkohde riittää.

Vierailija
11/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua opiskelijana ei pätkääkään kiinnosta kuinka monta tutkimusta olet tehnyt ja missä, ja missä kaikkialla olet opiskellut. On tullut vastaan 20 minuutin monologeja työ- ja opiskeluhistoriasta, joissa on lueteltu kaikki yo-tutkinnosta eteenpäin. Oma nimi, titteli ja suurin tutkimusmielenkohde riittää.

Miksei kiinnosta? Mistä sitten tiedät, mihin luennoitsijan antama opetus perustuu? Vai eikä sillä ole sinulle väliä?

Vierailija
12/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, joku (luentosarjan koordinaattori, vastuuopettaja tms.) todennäköisesti tulee esittelemään sinut luentosi alussa.

Omaan tutkimukseen on kyllä hyvä viitata, siitähän sinut todennäköisesti on kutsuttu puhumaan. Ja ainakin omassa oppiaineessani on tapana antaa myös aiheeseen liittyvä bibliografia myös.

Vierailija
13/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on asiallista kertoa nimi, yritys, asema tässä yrityksessä ja parilla lauseella se, millaisia työtehtäviä tekee. Keskiverto opiskelija ei todellakaan googlaile näitä etukäteen. Minusta on suorastaan epäkohteliasta jättää esittäytymättä, ellei sitten kurssin vastuuopettaja tee esittelyä luennon alussa.

Vierailija
14/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot eivät varmaankaan ole 20 min esittely tai ei esittelyä ollenkaan? Entäpä sellainen 1-2 min esittely?

Vierailija
15/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kiinnosta? Mistä sitten tiedät, mihin luennoitsijan antama opetus perustuu? Vai eikä sillä ole sinulle väliä?

Miten se liittyy opetettavaan aiheeseen? Eihän tentissä tulla kysymään opettajan työhistoriasta mitään. Jos yliopiston opettajalla on siihen työhön riittävä koulutus ja oppiarvo niin se riittää minulle kertomaan sen, että opettaja on pätevä. Yliopistolla kun ei epäpäteviä opettajia päästetä opettamaan mitään kurssia tai pitämään mitään luentoa.

Vierailija
16/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän siitä, että hän on jonkun tietyn oppiaineen dosentti/professori/mikälie. Minulle on väliä sillä, millä ansioilla hän on vierailevana luennoitsijana eli mikä on hänen erityisosaamisensa ja sen perusteella osaan päätellä, mihin hänen antamansa opetus perustuu. En todellakaan välitä kuunnella  vain hänen ansioitaan ja edesottamuksiaan asiakkaitten kanssa erinäisissä työpaikoissaan, vaikka se jotenkin liittyisi aiheeseen. Olen nimittäin joskus joutunut sellaistakin kuulemaan. Palaute siitä luennosta oli sen verran hyytävää, että seuraavat peruttiin.

Vierailija
17/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tässä nyt kyse jostain oman hännän nostamisesta? Paras esittely on oma nimi, titteli/oppiarvo ja muutamalla sanalla kertoo siitä mitä on kiinnostunut tutkimaan tai minkä asian parissa työskentelee. That's it.

Vierailija
18/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy opetettavaan aiheeseen? Eihän tentissä tulla kysymään opettajan työhistoriasta mitään. Jos yliopiston opettajalla on siihen työhön riittävä koulutus ja oppiarvo niin se riittää minulle kertomaan sen, että opettaja on pätevä. Yliopistolla kun ei epäpäteviä opettajia päästetä opettamaan mitään kurssia tai pitämään mitään luentoa.

Kyllä päästetään, ks. edellinen viestini. Kyse oli yliopiston täydennyskoulutukseen liittyvästä kurssista.

16

Vierailija
19/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän siitä, että hän on jonkun tietyn oppiaineen dosentti/professori/mikälie. Minulle on väliä sillä, millä ansioilla hän on vierailevana luennoitsijana eli mikä on hänen erityisosaamisensa ja sen perusteella osaan päätellä, mihin hänen antamansa opetus perustuu. En todellakaan välitä kuunnella  vain hänen ansioitaan ja edesottamuksiaan asiakkaitten kanssa erinäisissä työpaikoissaan, vaikka se jotenkin liittyisi aiheeseen. Olen nimittäin joskus joutunut sellaistakin kuulemaan. Palaute siitä luennosta oli sen verran hyytävää, että seuraavat peruttiin.

Siellä laitoksella taatusti on kyseisen aineen proffia ja dosentteja omastakin takaa. Miksi silti on katsottu tarpeelliseksi kutsua tämä vierailija? Vierailuluennoiteijalle pitää vielä maksaakin erikseen, kun oma väki opettaisi otona - joku syy tälle on oltava. Mitä lisäarvoa hän tarjoaa vakihenkilökuntaan nähdeen?

Todennäköisesti tämän kysymyksen vastauksen saisi, jos kuuntelisi, mitä hön on itse tutkinut tai työssään tehnyt.

Vierailija
20/20 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla kun ei epäpäteviä opettajia päästetä opettamaan mitään kurssia tai pitämään mitään luentoa.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme