Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

R-äänne

R
04.11.2021 |

Apua kaivattaisiin!

Saan nyt tärytettyä drrrrr äännettä ihan kivan hetken, mutta pidemmälle en ossoo mennä.

Miten tässä vaiheessa pitäs jatkaa? Ja siis kyseessä kurkku r.

Oisko ketään puheterapeuttia lukemassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG löytyy hyvät ohjeet

Vierailija
2/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se on? En löytänyt sivustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinkin tuolla erääseen ketjuun asiasta.

"Salainen sana" on PORTTI. Sen bongasin eräältä foorumilta missä eräs aikuinen ihminen kertoi asiasta kun etsisin apuja opetteluun kaikkien muiden keinojen lisäksi.

Joka tapauksessa pitää osata D. Eli hoet sitä PORTTI sanaa, päivittäin ja kauan. Se on aluksi tietty PODTTI. Jossain vaiheessa se R sinne väkisin tulee.

Lapseni puheope ei ollut kuullutkaan tästä, mutta tuon sanan avulla lapseni oppi viimein täydellisen R-kirjaimen ja ikää oli n 11v.

Vierailija
4/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puheterapeutti, mutta omalla lapsella oli r hukassa. Siltä ajalta muutama vinkki:

Aloita d-äänteen kautta (duoka-ruoka, duno- runo jne.), sillä d muodostuu suussa samalla tapaa.

Äänteiden muodostus on lihastyötä, joten harjoittele suun motoriikkaa muutenkin. Drrrr-äänneyhdistelmän toistelu on hyvää harjoitusta! Sen kautta r jää lihasmuistiin.

Vierailija
5/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selvennykseksi osaan tärisyttää kieltä oikeessa kohdassa ehkä noin 10 sec.

Saan siis pidettyy sellast drrrr äännettä ja myös ärrrr, mutta sillon siinä ä:n ja r:n välis kuuluu hento D. Mut nytten kun testasin niin kuulosti ihan ärrältä äänityksessä. Mistä sitten tietäsin onko se oikee, kun en meinaa enää erottaa mikä on oikee ja mikä väärä r (ellei sitten jollai toisella sorahda ihan kunnolla.)

ap

Vierailija
6/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos jollain on kokemusta tästä hammasharja juttusesta niin miten ihmees muka kieli tekee sen ärrän sen avul??

Olen testannut muutaman kerran mutta sillon tulee vaa epäselkeetä mölinää.. Teenkö ihan väärin sen homman, jos laitan rautalanka päädyn sähköhammasharjaan ja kielen alle. Ja samalla sanon den den den.? Sekä kieli osuu oikeaan kohtaan. Vai eikö toimi mulla?

Luulen, että jos kerran saisin ärrän kuulumaan niin muistaisin sen ja osaisin.

ap

Vierailija
7/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40926 kirjoitti:

Sitten jos jollain on kokemusta tästä hammasharja juttusesta niin miten ihmees muka kieli tekee sen ärrän sen avul??

Olen testannut muutaman kerran mutta sillon tulee vaa epäselkeetä mölinää.. Teenkö ihan väärin sen homman, jos laitan rautalanka päädyn sähköhammasharjaan ja kielen alle. Ja samalla sanon den den den.? Sekä kieli osuu oikeaan kohtaan. Vai eikö toimi mulla?

Luulen, että jos kerran saisin ärrän kuulumaan niin muistaisin sen ja osaisin.

ap

Meillä ei ainakaan toiminut kyseinen tekniikka. Ehkä viisaammat osaavat auttaa.

Vierailija
8/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lanka, esim pehmeä sähköjohdon pätkä tulee siihen leuan alle lähelle kurkkua. Sitten toistelet vaikka dddddd denn den din din jne. Kun löydät oikean paikan niin se kieli jotenkin osuus sinne suulakeen ja täryttää

Meillä lapsi oppi vuosi sitten ekaluokalla ärrän pitkän harjoituksen tuloksena. Autossa oli taskussa vielä noi oppimateriaalit.

Vierailija
9/13 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr 8 jatkaa, siis pitääpä katsoa mitä materiaaleja siellä on. Muistaakseni Espoolla oli sivuilla harjoituksia. Lisäksi kokeilimme sitä maksullista ärräkoulua mutta motivaatio ei vielä riittänyt sen kanssa. Nuo din din ja sellanen suhiseva d/s oli ne mitkä auttoi lopulta ja ihan halvatusti toistoja.

Vierailija
10/13 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole puheterapeutti, mutta omalla lapsella oli r hukassa. Siltä ajalta muutama vinkki:

Aloita d-äänteen kautta (duoka-ruoka, duno- runo jne.), sillä d muodostuu suussa samalla tapaa.

Äänteiden muodostus on lihastyötä, joten harjoittele suun motoriikkaa muutenkin. Drrrr-äänneyhdistelmän toistelu on hyvää harjoitusta! Sen kautta r jää lihasmuistiin.

Ilmeisesti lapsesi oppi ärrän? Mietin vaan et voisko johtua mulla siitä että en saa kielestä kourua..? Muut perheessäni kyllä saavat. Jos se kiikastaakin siitä, että se täytys ekana osata.

Vierailija
11/13 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis saan jo re sanan hiljaa mun mielestä ihan hyvin sanottua, mutta siinä kieleni tulee liian eteen ja vain hipaisee kitalakea. Onko tämä oikein?

Tähän ei oikein ole tullut enää haluamia vastauksia, joten nyt jos joku ärrän osaava näkee tämän niin tunnustelehan miltä ärrä tuntuu sanottaessa. Hipaiseeko se kitalakea kevyesti vai osuuko voimalla? Onko kielesi kouruna vai kuppina?

ap

Vierailija
12/13 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dindindin, dändändän jne. mielikuvitus rajana, kun käytät d kirjainta.

Vierailija
13/13 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvista drrr:stä vielä drndrn. Sitten opettele tärytön r "ampiaisen hurina". Ja opettele kourua ja kuppia kielellä. Googlaile näitä. D on hyvä alku, mutta ei yksin riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi