Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa tämään luovuttamaan verta ensimmäistä kertaa. Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä ?

Vierailija
04.11.2021 |

Tsempatkaa mua 😀

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään. Älä katsele sitä kanyyliä kädessäsi. Hengittelet vaan rauhassa. Antavat yleensä sellaisen pallon, jota voi puristella, jotta veri virtaa paremmin putkeen.

Vierailija
2/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vettä luovutuspäivän aamulla ja ennen luovutusta runsaasti. Silloin veri virtaa hyvin.

Mua ei heikottanut tms. mutta joitakin heikottaa kyllä. Seuraavana päivänä olin väsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syötävää sieltä saa?

Vierailija
4/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sulta otettua verikokeen helposti? Itse menin innosta puhkuen verta luovuttamaan, eikä sitä neulaa sitten saatukaan suoneen. Pari hoitajaa kävi kokeilemassa ja lähettivät kotia ja sanoivat ettei ehkä enää kannata tulla. No ymmärrän. Heillä meni aikaa ja vaivaa.

Mutta muakin harmitti. Omaan vielä O- veren, josta olisi moni voinut hyötyä. Olin asiaan valmistautunut hyvin, söin ja join. Lähdin vielä aikaisemmin töistä, että kerkiän.

En tajunnut varautua siihen, että näinkin voi käydä.

Pääasiassa kuitenkin onnistuu. Kiva, että menet.

Vierailija
5/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sulta otettua verikokeen helposti? Itse menin innosta puhkuen verta luovuttamaan, eikä sitä neulaa sitten saatukaan suoneen. Pari hoitajaa kävi kokeilemassa ja lähettivät kotia ja sanoivat ettei ehkä enää kannata tulla. No ymmärrän. Heillä meni aikaa ja vaivaa.

Mutta muakin harmitti. Omaan vielä O- veren, josta olisi moni voinut hyötyä. Olin asiaan valmistautunut hyvin, söin ja join. Lähdin vielä aikaisemmin töistä, että kerkiän.

Ikävää kuulla, ettei sua kelpuuteta, kannattaisiko kuitenkin vielä yrittää jossakin toisessa paikassa? Eikös sitä verta oteta myös koneellisesti? Olin lukevinani myös sellaisesta.

Vierailija
6/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää kuulla, ettei sua kelpuuteta, kannattaisiko kuitenkin vielä yrittää jossakin toisessa paikassa? Eikös sitä verta oteta myös koneellisesti? Olin lukevinani myös sellaisesta.

Meidän kunnassa on tasan yksi paikka missä luovuttaa verta ja se toimii klo 10-17 kerran kuussa. Näin työssäkäyvänä oli jo tuohon väliin hankala päästä. Luin jostain (vai kuvittelenko), että jalasta voi myös luovuttaa, mutta ei mulla nyt niin hinku ole. Olisin vain halunnut kantaa korteni kekoon.

Vierailija
7/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon myös hoitajan taidoista kiinni. Mulla yhdellä kerralla ehti yksi hoitaja tökkiä molempia käsiä ties kuinka kauan kunnes pyysi toisen hoitajan apuun. Tuo toinen onnistui ensimmäisellä yrityksellä eikä millään muulla kerralla ole ollut ongelmia. Yhden kokemuksen perusteella ei siis vielä kannata luopua toivosta.

Vierailija
8/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteesi tuodaan kaviaaria ja shampanjaa.

Vierailija
9/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kobehärkää ja sushia

Vierailija
10/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun veri on luovutettu, nouse istumaan rauhallisesti, älä pidä kiirettä. Jos/kun istuminen on ok, niin nouse rauhassa jaloillesi ja mene kahvioon hakemaan itsellesi juomaa ja syötävää, ja nauti niistä kiireettä.

Vierailija
11/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon myös hoitajan taidoista kiinni. Mulla yhdellä kerralla ehti yksi hoitaja tökkiä molempia käsiä ties kuinka kauan kunnes pyysi toisen hoitajan apuun. Tuo toinen onnistui ensimmäisellä yrityksellä eikä millään muulla kerralla ole ollut ongelmia. Yhden kokemuksen perusteella ei siis vielä kannata luopua toivosta.

No tätä olen myös miettinyt, että jospa koittaisi vielä kerran ja jos ei onnistuisi niin sitten antaisi olla. Pelkään vain, että siellä tiedoissa lukee, että tätä ei operoida ja sitten sanovat, että "mehän sanottiin ettet enää tule" 🙈

Ja kyllä ne hoitajat ihan päteviltä ja tehokkailta vaikuttivat. Totesivat vain, että liian ahtaat suonet. Mulla verikokeen ottokin on jo sellainen operaatio, ettei tosikaan.

Vierailija
12/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun exällä oli niin, että jos hoitaja tökkäsi piikin siihen mihin "pitäisi", tyrehtyi heti alkuunsa. Hänellä oli jokin toinen paikka siinä vieressä, mihin piti pistää, niin sitten onnistui. Ihme juttu. Jotkut hoitajat olivat tosi vihaisia, kun mies yritti nätisti opastaa, olivat vaan että kyllä me osataan. 

Vierailija
13/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marevania syödessäni oli käytävä muistaakseni joka viikko verikokeessa. Onneksi ei tuon uudemman, tosin kalliin lääkkeen kanssa tarvitse. Minun toinen käteni on kainaloiden imusolmukkeiden poiston (rintasyöpä) takia pistokiellossa, joten aina vaan toinen käsi käytössä. Ei meinattu millään saada verinäytettä. Toisinaan joku hoitsu oli taitavampi, ja hänet yleensä sitten kutsuttiinkin jos joku toinen ei saanut. Eikä tosiaan mistään kyynärtaipeesta. Reikiä tehtiin käden päälle ja sivulle. Paras kohta taisi olla peukalon alapuolella.

Kerran sairaalassa lääkäri otti jalkapöydän päältä. Siitä ei tosin saa kai ottaa kuin lääkärit.

Aina se on kyllä saatu loppujen lopuksi. En kammoksu piikitystä.

Vierailija
14/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sisälle, istu tuoliin, ojenna käsivartesi. Odota sen aikaa kun verta otetaan. Nouse ylös, syö sämpylä, lähde kotiin.

Ei ole sen jännempää.

Vierailija
15/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sieltä jonkun todistuksen luovutuksesta?

Vierailija
16/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kobehärkää ja sushia

Hehe. Mehua, kahvia, teetä, keksejä, voileipää.

Vierailija
17/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ne tarjottavat rautatabletit, niin pysyy hiukset päässä.

Vierailija
18/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutus meni hyvin ja hienosti oli kaikki järjestetty.

Sain lahjaksi kestokassin, pinssin ja kankaisen käsipyyhkeen. Syötäväksi reissari/sämpylä, kahvia ja mehua. Kolmen viikon päästä soittavat ja kertovat veriryhmän. Jos olen kelvollinen luovuttaja, jatkan tätä harrastusta.

Vierailija
19/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kannattaa kokeilla myös toinen käsi. Mulla on oikean käden suonet tosi syvällä eikä onnistu siksi. Vasemmassa kädessä suonet pullistelee ja virtaus on hyvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan