Miten naisia puhutellaan armeijassa
Minun uusi naispuolinen työtoverini on sotilasarvoltaan luutnantti. Minun aikanani ei naisia ollut armeijassa enkä tiedä miten heitä puhutellaan. Rouva luutnantti, neiti luutnantti vaiko herra luutnanttitar?
Entä muuten. Alokas te, jääkäri te, jne, on selvä, mutta entäpä sotanainen Möttönen, taakse pstu! Tai tykkinainen, lääkintänainen?
Kommentit (18)
Ylempiä puhuteltaessa se on rouva siviilisäätyyn katsomatta. Ennen puhuttiin vaikkapa yksittäisen miehen etenemisestä. Se on nykyisin yksittäisen taistelijan eteneminen. Muuten ollaan lentosotamiehiä ja jääkäreitä sukupuoleen katsomatta.
AP ei kyllä ole luutnantti puolustusvoimissa. Muuten tietäisit vastauksen kysymykseesi ilman, että sitä tarvitsee AV-palstalta kysyä.
Eiköhän se ole vaan sotilasarvo ja sukunimi = alikersantti Virtanen.
Vierailija kirjoitti:
Ylempiä puhuteltaessa se on rouva siviilisäätyyn katsomatta. Ennen puhuttiin vaikkapa yksittäisen miehen etenemisestä. Se on nykyisin yksittäisen taistelijan eteneminen. Muuten ollaan lentosotamiehiä ja jääkäreitä sukupuoleen katsomatta.
Ok, siis rouva luutnantti, saako puhutella.
Mutta entä tykkinainen Möttönen, vai tarkoitatko että hänkin on tykkimies Möttönen vaikka ei ole mies ollenkaan? Lääkintänainen Möttönen. Sotanainen Möttönen. Vartionainen Möttönen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole vaan sotilasarvo ja sukunimi = alikersantti Virtanen.
Ei se noin mene. Vaan: Herra alikersantti, saako puhutella? Tietenkin sitten esimerkiksi "Alikersantti Virtanen johtaa joukkoa".
Oli hieman omituista, kun menin armeijaan ja alikersanttinani oli entinen naispuolinen luokkakaverini, joka kuului ns. hiku-osastoon ja itse olin taas enemmän jännäpoikia ja kun piti rouvitella häntä joka käänteessä. Toki kahden kesken jäi moiset muodollisuudet sikseen.
Vierailija kirjoitti:
AP ei kyllä ole luutnantti puolustusvoimissa. Muuten tietäisit vastauksen kysymykseesi ilman, että sitä tarvitsee AV-palstalta kysyä.
En väittänytkään. Luuknantti ei ole sama kun luutnantti, se on nicknameni. Sotilasarvoltani olen tykkimies. Armeijan käynyt siis kuitenkin, mutta kuten sanoin niin silloin siellä ei ollut naisia eikä tällaisia asioita ollut vielä kukaan miettinyt valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, siis rouva luutnantti, saako puhutella.
Mutta entä tykkinainen Möttönen, vai tarkoitatko että hänkin on tykkimies Möttönen vaikka ei ole mies ollenkaan? Lääkintänainen Möttönen. Sotanainen Möttönen. Vartionainen Möttönen.
Kyllä, tykkimies ja lääkintämies sukupuoleen katsomatta.
No jo -97 se oli rouva alikersantti
HYVÄÄ PÄIVÄÄ
ROUVA TASAVALLAN PRESIDENTTI
Hyvää päivää, Pikkutyttö Kersantti Möttönen!
Vierailija kirjoitti:
Rouva luutlantti.
Hyvää päivää, Rouva Luutturätti!
Neiti luutnantti :)