Asuntolainan hakemiseen APUA
Sori nyt jos kyselen tyhmiä… Minulle on sanottu, että ensiasunnon ostaja tarvitsee 5% säästöt ostettavan asunnon hinnasta. No tein nyt lainahakemusta netissä, ja en pääse alkua pidemmälle, sillä hakemus hälyttää punaisella, että
”Saatat tarvita lisää säästöjä tai muita lisävakuuksia, sillä lainasummasi ylittää 100 000 €, joka on yli 70 % asunnon arvosta.”
Eli… tarvitsen yhtäkkiä 30% säästöt?? En tajua, kommentoikaa jotain aaveelaiset 🙈
Kommentit (10)
Kuka sinulle on sanonut, että 5% riittää?
"ASP-lainaa saat ensiasunnon hankintaan. Kun olet säästänyt asunnon hinnasta vähintään 10 prosenttia, lainaamme sinulle loput. Valtio maksaa osan lainan korosta korkotukena 10 ensimmäisen lainavuoden ajan, jos kokonaiskorko nousee yli 3,8 prosentin."
ASP-säästäminen on helpoin tie ensimmäiseen asuntoon, jos mahdut ASP ikähaarukkaan.
Se ostettava asunto toimii vakuutena 70% arvostaan. Sinulla on säästössä 5%, eli vielä pitäisi kattaa loput 25%: tähän tarvitaan joko muita vakuuksia (esimerkiksi vanhempien asunto) tai pankilta ostettava lisävakuus.
Älä osta asuntoa nyt. Olemme menossa kohti historian suurinta lamaa ja myös asuntojen hinnat tulevat romahtamaan,
Vierailija kirjoitti:
"Minulle on sanottu". Hyvä startti. 5% ei todellakaan riitä.
Miten niinku ”hyvä startti”? Anteeksi nyt tuhannesti tuo sanavalinta. ”Minulle on sanottu” tuo 5% lukemattomissa lähteissä viimeisen 5 vuoden aikana, mitä nyt olen sitten ehtinyt säästää sitä pesämunaa, joka olisi nyt säästetty, jonka takia tässä ihmettelen, miksei se riitäkään.
Ps. Eikö vanhemmat ole opettanut että jos ei ole järkevää lisättävää, kannattaa pitää suu kiinni :). ”5% ei todellakaan riitä” ei ohjaa oikeen mihinkään suuntaan tässä :’D
Tarvitset vakuuksia ja takaajia, et 30% säästöjä.
Kerrataan asia alusta: Tarvitset lainan saadaksesi säästöjen lisäksi vakuuden. Asunto voi toimia vakuutena enintään 70 %:lle lainasummasta. Tämä on ihan lainsäädäntöä. Tämän lisäksi tarvitset vakuuden lopulle 30 %:lle lainan summasta. Nämä lisävakuudet voivat olla mitä vain asioita, joilla on taloudellista arvoa ja jotka pankki hyväksyy; voivat olla henkilötakauksia, kiinteää omaisuutta (asuntoja, metsää, taidetta jne.) tai jotain muuta, jolla on rahallista arvoa, kuten tekijänoikeuksia tai patentteja.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset vakuuksia ja takaajia, et 30% säästöjä.
Takaajia ei enää hyväksytä, pitää olla jotain konkreettista.
Ostin ensiasunnon asp-lainalla viime vuonna.
Säästöjä oli 20t ja kokonaislaina 205t. Helsingissä asp:n maksimi 145t ja tämän lisäksi lisälainaa 40t. Asunnon arvo oli vakuutena, en tarvinnut takaajia tai lisävakuuksia. Kilpailutin useamman pankin ja kaikkien kanssa (Nordea, OP, S-Pankki) oltaisiin menty samoilla ehdoilla.
"Minulle on sanottu". Hyvä startti. 5% ei todellakaan riitä.