Koiranomistajat: miksi raahaatte koiranne joka paikkaan?
Mä sanon aina kaikille että meille ei koiria. Minä ja vanhin lapsi ollaan allergisia ja meillä molemmilla on astma. Joten ei koiria.
Muut lapset kyllä tykkää koirista ja leikkivätkin niiden kanssa, mutta tälle vanhimmalle alkaa jo iskeä kauhu kun koira tulee liian lähelle ja henki menee ahtaalle. Ulkoilmassa pärjää hyvin, mutta sisäilmassa joutuu lähes heti turvautumaan lääkkeeseen (symbicort).
Nämä kun sinulla, koiraihminen, on tiedossasi niin miksi olet jatkuvasti tulossa kyläilemään koirasi kanssa? Ilmestyt oven taakse (joka on muutoin ihan ok) ja sanot aina samat sanat (nokun tää meidän sesse on niin pieni/kiltti/rauhallinen/ihana) että voihan se tulla? Ja teidän lapsethan tykkää tästä?
No niin tykkää, mutta se ei poista sitä faktaa että meidän esikoisella edelleen menee henki ahtaalle ja silmät punaiseksi, iho kutisee ja aivastuttaa.
No, jos sitten lupaan että kahvilla voit nopeasti käydä, mutta muista jättää sesse seuraavan kerran pois. Sinä asetut taloksi ja pyynnöstäni huolimatta koirasi irti. Esikoinen joutuu sitten sulkeutumaan huoneeseensa ja samalla sinä koiranomistaja tenttaat että no mitäs sinä siellä huoneessa mökötät, mikset tykkää meidän sessestä. Kohta joku lapsista huutaa että sesse puree minun kenkiä, sinä naurat söpölle koirallesi. Ku on se niin ihana.
Miten kehtaatte?
Mulla ei tulis mieleenikään raahata lapsiani jonkun kaverini luokse joka ei pidä lapsista, ei pieneen asuntoon eikä asuntoon jossa on paljon särkyviä esineitä. Ymmärrän että ystäväni haluavat nähdä minua, mutta eivät välttämättä lapsiani. Niin, ja jos ollaan kylässä niin ohennan kyllä omia lapsiani jos eivät osaa käyttäytyä.
Joten miksi, MIKSI, se koira ei voi jäädä kotiin?
Kommentit (23)
Min hund! Min hund, min hund, min hund!
Ei hyvä luoja.. Mikä idiootti sulla on tuttavana? Onko se aina sama ihminen joka toimii noin vai onko niitä useampia (yleistätkö)? Minulla on koira ja se on mulle todella tärkeä ja rakas. Se kulkee mun mukana moneen paikkaan, ei kylläkään kyläilemään. Jos kuitenkin ottaisin sen kylään niin kyllä se etukäteen sovittaisiin... Ei me kaikki koiranomistajat olla samanlaisia. Itsekin olen lievästi allerginen hajusteille joten ymmärrän kyllä allergisen ihmisen elämää, en tokikaan astmaatikon. Lisäksi isälläni ja avomiehelläni on mm. siitepölyallergiaa ja astmaa. Suosittelen ettet jatkossa päästä tätä koirakyläilijää sisälle vaikka kuinka anelisi oven takana. Koiran karvat laskeutuu mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ja se hilse siinä samalla. Kestää kauan ennen kuin huone on siinä kunnossa ettei lapsesi saa oireita (olenko oikeassa?) Jos kyläilijä ei sitä ymmärrä niin se on voi voi...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:37"]
Miksi raahaatte lapsia mukaan??
[/quote]
Miksi sinulle on annettu aivot? onko?
RaahaaTTE? Idiootti on tuo sinun kaverisi, enpä ole samanmoista vielä tavannut. Meidän koira lähtee mukaan lenkille ja pidemmille kyläilyreissuille mikäli isäntäväelle asia on mieluinen (en siis itse kysy
7 jatkaa kun lähetin etukäteen, en siis itse kysy vaan otan jos isäntäväki ehdottaa. Muutoin menee hoitoon vakiopaikkaan.
Aloittajalle, sinun pitää vain oppia sanomaan ihmisille, että koira ei voi tulla sisään, eikä esittää jotain muuta ja sitten marmattaa asiasta palstoilla. Emme me koiralliset ole ajatuksenlukijoita. Kun asiasta kertoo, niin kyllä me tervepäiset siitä ymmärrämme, olemme sitten koirallisia tai emme. Mahdollisesti sitten joutuu karsimaan käymisiä, mutta minkäs teet.
Ja koira kulkee usein mukana, koska muuten jäisivät ne käynnit monessa paikassa kokonaan tekemättä ainakin arkena. Ei koiraa voi ensin pitää 8 tunnin päivää yksin kotona ja sitten häippäistä 15min pikapissatuksen jälkeen taas moneksi tunniksi yksin kotiin. Ei se ole vastuullista sekään.
En ota allergiseen kotiin koiria mukaan. Kalaa syön itse ja hajuvettä käytän, mielestäni varsin maltillisesti. En voi elää ottaen aivan kaikki mahdolliset ihmisten vaivat huomioon.
Mulla on iaika paha koira-allergia, mutta ei diagnoosia eikä testejä tehty, sen on vain kantapään kautta opittu. Tarkoittaa sitä, että saan oireet niistä koiraihmisistä ilman koiraakin, jos tulevat kylään. Sekä minä aivastelen julkisilla paikoilla, mutta koetan vain elää sen kanssa. Erehdyin silittämään naapurin koiraa ja pyyhkäisemään sen jälkeen hiuksia pois silmiltä, se oli vain hetki kun simät menivät punaiseksi. Kun miehen sisko tulee kylään, ilman koiraa, mulla alkaa jo muutamassa minuutissa nenä ja silmät vuotaa. Meille ei tule koirat sisälle ja yksi perhe lopetti kyläilyn sen takia, ihan sama.
Kyllä mä olettaisin koiranomistajana että teille on ok tulla koiran kanssa kun kerta päästit sisään. Aika moni koiraton pelkää koira, tarvitsee vain pienen "tyrkkäyksen" siihen että lopulta kuitenkin lämpiää koiruudelle. Ja voihan allergiaan siedätyshoito olla ihan hyvästä? Nyt kyllä relaat vähän AP
Lapsenomistajat: miksi raahaatte lapsenne joka paikkaan?
Mä sanon aina kaikille että meille ei lapsia. Minä ja vanhin koira ollaan allergisia ja meillä molemmilla on astma. Joten ei lapsia. Muut koirat kyllä tykkää lapsista ja leikkivätkin niiden kanssa, mutta tälle vanhimmalle alkaa jo iskeä kauhu kun lapsi tulee liian lähelle ja henki menee ahtaalle. Ulkoilmassa pärjää hyvin, mutta sisäilmassa joutuu lähes heti turvautumaan lääkkeeseen (symbicort). Nämä kun sinulla, lapsi-ihminen, on tiedossasi niin miksi olet jatkuvasti tulossa kyläilemään lapsesi kanssa? Ilmestyt oven taakse (joka on muutoin ihan ok) ja sanot aina samat sanat (nokun tää meidän jesse on niin pieni/kiltti/rauhallinen/ihana) että voihan se tulla? Ja teidän koirathan tykkää tästä? No niin tykkää, mutta se ei poista sitä faktaa että meidän koiralla edelleen menee henki ahtaalle ja silmät punaiseksi, iho kutisee ja aivastuttaa. No, jos sitten lupaan että kahvilla voit nopeasti käydä, mutta muista jättää jesse seuraavan kerran pois. Sinä asetut taloksi ja pyynnöstäni huolimatta lapsesi irti. Koira joutuu sitten sulkeutumaan huoneeseensa ja samalla sinä lapsenomistaja tenttaat että no mitäs sinä siellä huoneessa mökötät, mikset tykkää meidän jessestä. Kohta joku koirista huutaa kun jesse puree minun kenkiä, sinä naurat söpölle lapsellesi. Ku on se niin ihana. Miten kehtaatte? Mulla ei tulis mieleenikään raahata koiriani jonkun kaverini luokse joka ei pidä koirista, ei pieneen asuntoon eikä asuntoon jossa on paljon särkyviä esineitä. Ymmärrän että ystäväni haluavat nähdä minua, mutta eivät välttämättä koiriani. Niin, ja jos ollaan kylässä niin ojennan kyllä omia koiriani jos eivät osaa käyttäytyä. Joten miksi, MIKSI, se lapsi ei voi jäädä kotiin?
Oi, miksi sinä kirjoitat tänne vajaavaisella mielelläsi ja kipinöivällä koiravihalla varustettuja tekstejäsi? Minun kuopukseni aistii tuon kaiken negatiivisuuden ja mielen tyhjyyden niin, että häneltä alkaa vallan keuhkoista ilma loppua ja ihollekin nousee vesikellukoita. Miksi et ymmärrä, jättää tekstejäsi niiden kotiin - sinne omaan päähäsi?
Olen itsekin allerginen (tosin siedätyksellä vaivan kuriin saanut) ja ymmärrän tiettyyn rajaan asti tuon valituksen, mutta tuntuu kuin muut eivät saisi hengittääkään kuin sisäänpäin näiden haju-, sähkö- ja tiesmikäallergisten läheisyydessä.
Vähemmistö sopeutuu enemmistöön, niin tässäkin. Minulla on allergialääkkeet mukana siltä varalta, että atakki iskee enkä edellytä, että kaikki ympärilläni olevat olevat pöllyttämättä siitepölyjään joka paikkaan.
No mutta kun goiiissshhuuu! Nuo Jumalan yläpuolella olevat karvaturrit...
Minusta raja menee siinä, että toisten kotiin ei tuoda koiraa. Eikä sellasia lapsiakaan, jotka särkee kaiken tai jos lapsia ei ole kutsuttu. Ei tuoda myöskään lemmikkikäärmettä, hevosta, lehmää, lammasta, sikaa, hamsteria tai kanoja kylään tullessaan mukana. Eläimet pois kylästä, ei kiitos "yllärinä" elukoita toisten kotiin. Vain jos asiasta on etukäteen sovittu tai tiedät sen hevosesi tai minipossusi tai koirasi olevan tervetullut sisällekin.
Mikäs sen ihanampaa kun olet kutsunut kaverisi kylään ja tämä ilmestyy oven taakse koiransa kanssa. Mulla on vaalea koti, siistiä ja jos haluan kotiini eläimiä niin hankin ne itse. Kysykää voiko se koira tulla! Noloa sitten kieltääkkään.
Pysy lujana ap, seuraavan kerran et päästä ollenkaan sisään jos koira ei voi jäädä ulos.
Ja tiedoksi teille ääliöille että astma ei siedätyksellä parane!
Olet oikeassa nelonen, koiran vierailun jälkeen jynssätään miehen kanssa olkkari ja keittiö+eteinen katosta lattiaan, kaikkien vaatteet pesuun ja sen jälkeen tuulettumaan lasitetulle parvekkeelle tai pihalle jonka jälkeen esikoinen voi oleskella tiloissa mutta silmät vuotaa vielä ja hengitys oireilee. Saa myös kosketusallergiaa.
Mulla itsellä rajoittuu nuhaoireisiin ja ne kestän ja ihan ventolinella selviän pahimmastakin oireilusta.
Ja voi kun tämä olisikin yksi kaveri joka näin tekee. Mutta kun ei ole. Lähes kaikilla tuttavillani on se koira ja lähes kaikilla se on aina toistuvista pyynnöistä huolimatta mukana. Julkisilla paikoilla me ei tosiaankaan olla vaatimassa koirattomuutta, eikä myöskään ehdoin tahdoin mennä koiraperheeseen kylään vaan mielummin tavataan muualla. Sanotaanko että kymmenestä koiranomistajasta kaksi ymmärtää että koira ei ole meille tervetullut, loput ovat näitä poikkeustapauksia joita ei muuten koske mikään kiinnipitämislakikaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:49"]
Kyllä mä olettaisin koiranomistajana että teille on ok tulla koiran kanssa kun kerta päästit sisään. Aika moni koiraton pelkää koira, tarvitsee vain pienen "tyrkkäyksen" siihen että lopulta kuitenkin lämpiää koiruudelle. Ja voihan allergiaan siedätyshoito olla ihan hyvästä? Nyt kyllä relaat vähän AP
[/quote]
Viittikkö vähän lukaista tuosta siedätyshoidosta. Huomaat että se on vähän muuta kuin se että kaveri paukkaa koiransa kanssa kylään. Ei hyvää päivää sentään. Tässä meillä on just ap:n mainitsema tapaus. Tunkee koiransa kanssa ovelle ja on vähän "tyrkkäämässä" koirapelkoisia. Ja vielä siedätyshoitokin siihen päälle jos joku on allergikko. Kun pitäähän sen koiran päästä jokapuolelle, ei siinä muiden mielipiteet paljon paina. Olet sä kyllä mitä ihanteellisin ystävä. Mitä jos kerrankin avaisit ne silmäsi, niin huomaisit ettei ne sun kaveris oikein tykkää siitä sun koirastas. Ei vaikka sulle se onkin maailman ihmeellisin otus. Ne ei vaan kehtaa sanoa sitä sulle suoraan ja vihjeitä sä et ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:55"]
Olen itsekin allerginen (tosin siedätyksellä vaivan kuriin saanut) ja ymmärrän tiettyyn rajaan asti tuon valituksen, mutta tuntuu kuin muut eivät saisi hengittääkään kuin sisäänpäin näiden haju-, sähkö- ja tiesmikäallergisten läheisyydessä.
Vähemmistö sopeutuu enemmistöön, niin tässäkin. Minulla on allergialääkkeet mukana siltä varalta, että atakki iskee enkä edellytä, että kaikki ympärilläni olevat olevat pöllyttämättä siitepölyjään joka paikkaan.
[/quote]
Tässä oli nyt kyllä kyse henkilön omasta kodista. Eikö sielläkään saa olla rauhassa? Onko sinnekin pakko päästää jokainen koira joka vaan lähistöllä näkyy? Eikö muilta saa pyytää edes sitä että oma koti olisi koiravapaa jos on allerginen? Vähemmistön pitää kodissaankin sopeutua enemmistöön? Mä ymmärtäisin tuon sun valituksen, jos ap vaatis koirallisia kavereitaan lopettamaan koiransa allergiansa takia. Mutta että omaan kotiinsakin pitää päästää koira jos enemmistön edustaja sitä vaatii.
Miksi sinä työkaverini otat aina evääksi kalaa, vaikka tiedät minun olevan sille allerginen? Kontaminoit kalalla koko keittiön niin että saan allergiakohtauksen ja joudun piikittämään itseeni adrenalinia? Ja miksi sinä hieno rouva käytät teatterissa niin paljon hajuvettä, että saan astmakohtauksen?