Yhteiskuntaluokkasi?
Ja älä vaan uskottele itsepetoksessasi, ettei niitä ole.
Kommentit (25)
Vastasin ”ylempi keskiluokka”, mutta kommenttini julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen :D
köyhä(hkö?), tienaan n 22 000 e / vuosi
Mihin pääsee 100.000€:n vuosituloilla ja noin miljoonan omaisuudella ilman akateemista loppututkintoa? Alempaan keskiluokkaan?
Ylemmän alakeskiluokan puolella enemmän kuin alemman alemman yläkeskiluokan.
Öö, en tiedä...
Vanhemmat maanviljelijäperheistä, sittemmin duunareita molemmat, itse akateeminen, mutta tällä hetkellä työtön. Omaisuutta on kuitenkin kertynyt minulle ja miehelleni, joka oli hyvin varakas jo kun menimme naimisiin. Eli nostiko naimisiinmeno minut yläluokkaan, vai kippasiko työttömyys minut alaluokkaan? Entäs tuo vanhempieni maanviljelijätausta? Mikä luokka se on? Muuttuiko se, kun menivät duunarihommiin? Periytyikö minulle, vai pitääkö se luokka luoda aina jokaisen alusta?
Tasoluokittaja kirjoitti:
Mihin pääsee 100.000€:n vuosituloilla ja noin miljoonan omaisuudella ilman akateemista loppututkintoa? Alempaan keskiluokkaan?
Keskiluokkaan. Alempi vai ylempi, riippuu vähän elämäntyylistä ja muusta kuin varallisuudesta tai koulutuksesta.
Olen täysin luokaton nykyään.
Jännää, että sillä on suomen kielessä negatiivinen kaksoismerkitys.
Vain luokkataistelulla saavutamme sosialismin. Luokkataistelua ei ole ilman luokkatietoisuutta.
Olen köyhä työtön mies ja vielä sinkku niin olen pohjalla
Vierailija kirjoitti:
Vain luokkataistelulla saavutamme sosialismin. Luokkataistelua ei ole ilman luokkatietoisuutta.
Davaritsh, juuri näin.
Ylempi keskiluokka.