vauvan koko rv 39
Minkä kokoisia on ultrassa arvioitu? Itselläni tänään painoarvio on 3900gr. Käynnistyksestä ei puhettakaan?! Onko tämä normaali käytäntö?
Kommentit (44)
Ensimmäisestä paikat olivat säpissä ja kyytiä vauhditettiin cytotecilla, kalvojen puhkaisulla ja tipalla. Synnytys kesti ja kesti, sekä oli todella tuskanen. Tästä tuli 4kg vauva, painoarvio tuolloin meni oikein. Toisesta kohdunsuu oli paikat pehmeät, 1,5 auki ja pituus 1,5cm. Kalvojen puhkaisu toi omat supistukset ja synnytys kävi nopeasti. Tämä oli ultrattu edellisenä päivänä myöskin 4kg, mutta olikin 4,5kg. Että painoarvioon en todellakaan luota.. nyt kohdunsuun tilanne oli pehmeä, kahdelle sormelle auki ja pituus 2cm :/
Päivitystä.. kävin tiukkasanaisen puhelun sairaalan ylilääkärin kanssa ja synnytys käynnistetään ensi viikolla. Ap
Esikoinen syntyi 39+3 ka painoi tasan 4kg. Kuopus syntyi kokonsa vuoksi sektiolla rv 39 ja painoi 4,7kg.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:40"]
mulle sano laakari, etta vauvan koon arvioi tarkimmin aiti, sitten kokenut laakari kasikopelolla mahan paalta ja sit vasta ultra... hurjaa kylla, etta antavat kovasti kasvaa, mutta toisaalta kaynnistyksissakin on riskinsa.
[/quote]
On, mutta on vauvan isossa koossakin riskinsä.
[/quote] En kai muuta vaittanytkaan. Samoin jos annetaan menna kovin paljon yli on riskinsa, mutta valiin tuntuu, etta nihkeasti kaynnistellaan. Eivatka takuulla kaynnista ruuhkaisena aikana, jollei vauvalla / aidilla todeta akuuttia hataa. Mulla on kaks viimeista kaynnistetty verenpainetaudin takia, vaikkei missaan ole ollut poikkeamaa, paineetkin 120/70 loppuun asti. Noissa ultrissa painoarviot heittaa sita herkemmin, mita kauempana keskiarvosta liikutaan, tamakin siis kokeneen laakarin suusta. Kuudettani ultrattiin viikon valein lopussa, kun ei kasvanut tarpeeksi, yhtakkia oli muka viikossa noussu paino yli puoli kiloa.. mistaan ei loydetty mitaan vikaa, mutta kaynnistettiin rv38+6 kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:28"]Kolmas lapsi. Edelliset 4000-4500gr käynnistettynä rv 40.. Joten todella naurettavaa että tämän annetaan rauhassa turvota kuusikiloiseksi. Ap
[/quote]
No ei se kuusikiloiseksi kerkiä kasvaa. Minulla oli laskettuna päivänä painoarvio 4,1 kg. Vauva syntyi reilun viikon päästä 4,2 -kiloisena.
Jos on nuo edellisetkin mahtuneet, niin mikä kiire käynnistellä, kun on kyse maksimissaan kolmesta viikosta?
Ilman muuta tuli tyksissä käynnistys, painoarvio 38 vkolla yli 4 kg. Suoraan käynnistykseen. Tämä viime vuonna.
Minulla oli ultra laskettuna päivänä joka oli perjantai ja painoarvio oli 4200g ja käynnistys olisi tehty maanantaina jos vauva ei olisi syntynyt sitä ennen. Lääkäri "sorkki" kohdunsuuta ja sanoi että vähän ronskimpi sisätutkimus voi saada synnytyksen käyntiin ja niin siinä kävikin että illalla alkoi supparit ja seuraavana aamuna vauva syntyi.
Vauva painoi onneksi "vain" 4kg ja taas minut sai kursia kasaan kun 1.vauveli painoi alle 3kg ja silloinkin repesin :(
No en kyllä ymmärrä, miksi eivät sitten lähde käynnistämään, kun olet jo kuitenkin 2cm auki. Tekivätkö edes vähän ronskimman sisätutkimuksen, jotta avautuminen saattaisi lähteä liikkeelle itse? Itsekään en enää luota painoarvioihin ja varmasti, jos nelikiloista povaavat arviossa tästä, niin uskallan jo lisäillä siihen sen puoli kiloa lisää, erityisesti, jos sf-mittakin on taas katossa. Onko sulle varattu uutta aikaa äitiyspolille vai jättivätkö koko homman avoimeksi? T. Kolmonen
Ei, vaan hellästi kopeloi. Ulkosuu siis on auki, mutta sisäsuu on visusti kiinni. Ja sepä se, kun ultran arvio voi heittää sen - tai + 15%. Ja se on kuitenkin paljon. Ja sf-mitta huitelee yläkäyrillä,taas. Eikö tässä tapahdu jo jokin virhe? Stressaa aivan helvetisti että minkä kokoinen jötkylä sieltä tulee, ja ennen kaikkea että selviääkö ilman henkilövahinkoja. Kyllä suututtaa. Jätti homman avoimeksi, että palataan siellä rv 41+ asiaan
Minulla oli vauvan painoarvio viikolla 39 2900g. Vauva syntyi 2 viikkoa myöhemmin ja painoi 3150g. Hyvä vaan että meni vähän yli kun oli selkeästi kasvuvaraa. Kontrollissa kävin kohonneen verenpaineen takia, muuten en olisi edes painoarviota saanut kuulla.
Meidän lapsemme ei ollut iso, mutta tuohon ultran paikkansapitävyyteen todettava, että meillä ainakin heitti puoli kiloa tuo heidän arvauksensa, mikä on mielestäni aika paljon. Onhan se nyt eri asia 4 kiloinen lapsi kuin 4,5 kiloinen lapsi! Meillä siis painoarvio oli "korkeintaan kolme kiloa", ja lapsi syntyi päivä tämän jälkeen kolme ja puoli kiloisena.
Nää on just näitä. Itselläni oli rd ja vauvaa ultrattiin usein. Lääkäri sitä mieltä että vauva ei kasva yli 4 kiloiseksi eikä käynnistystä saanut. Itselläni oli tunne, että vauva on iso ja pelotti. Annettiin mennä 2 viikkoa yli ja kun menin yliaikaiskontrolliin oli lapsivesi loppu ja jäin synnyttämään. Silloin vielä lääkäri ultrasi ja painoarvio 3,5kg. Vauva syntyi ja painoi 4,5kg. Onneksi ei ollut ensimmäinen ja synnytys oli nopea ja helppo. Mutta kaikillahan näin hyvin ei välttämättä käy.
mulle sano laakari, etta vauvan koon arvioi tarkimmin aiti, sitten kokenut laakari kasikopelolla mahan paalta ja sit vasta ultra... hurjaa kylla, etta antavat kovasti kasvaa, mutta toisaalta kaynnistyksissakin on riskinsa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:40"]
[/quote]
On, mutta on vauvan isossa koossakin riskinsä.
Mulla tehtiin koko arvio, kun vedet oli jo menneet, 3,7kg. Kuuden tunnin päästä syntyi ja painoa 3,1kg. Ihan hirveesti en luottaisi siis arvioon...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:26"]Nää on just näitä. Itselläni oli rd ja vauvaa ultrattiin usein. Lääkäri sitä mieltä että vauva ei kasva yli 4 kiloiseksi eikä käynnistystä saanut. Itselläni oli tunne, että vauva on iso ja pelotti. Annettiin mennä 2 viikkoa yli ja kun menin yliaikaiskontrolliin oli lapsivesi loppu ja jäin synnyttämään. Silloin vielä lääkäri ultrasi ja painoarvio 3,5kg. Vauva syntyi ja painoi 4,5kg. Onneksi ei ollut ensimmäinen ja synnytys oli nopea ja helppo. Mutta kaikillahan näin hyvin ei välttämättä käy.
[/quote]
Huhhuh. Kauhea virhearvio
Minä sain kakkosen kanssa lopulta käynnistyksen, kun vihdoinkin pääsin gynen tutkittavaksi ja olin jo pari senttiä auki, vaikka tosiaan supistuksia oli ollut harvakseen sen kuukauden ajan. Mutta vaatia kyllä sain ja jäin sitten sairaalaan yöksi odottamaan, että mahdun muiden synnytysten lomaan. Kai se auttoi, että oli paikat jo kypsyneet, joten kalvojen puhkaisulla päästiin. Onko paikat olleet muiden käynnistysten kohdilla jo kypsyneet omalla kohdallasi? Jos synnytyksessä ei muuten ole ollut ongelmia, niin eipä kai ne silloin kiirehdi käynnistystä, vaikka kokoarvio onkin suuri. Mullekin sanottiin, että, kun se 4,7kg kaverikin sieltä mahtui, niin ei 100g enemmän siihen eroa tee. Siitä syystä ehkä lupailivat käynnistystä minulle, kun kumpikaan ei ole itestään lähtenyt kunnolla käyntiin, vaan jäänyt junnaamaan. T. Kolmonen