Rintojenpienennysleikkaus
Hei,
onkohan täällä ketään joka olisi käynyt läpi kyseisen toimenpiteen (erityisesti Helsingissä)? Sain tällä viikolla lähetteen työterveyslääkäriltä rintarauhaskirurgille ja pohdin, että kauankohan tuota kirurgin aikaa saa odottaa. Itse leikkauksella nyt on tietenkin monen kuukauden jonot, mutta joutuuko jo tässäkin vaiheessa jonottelemaan kauan?
Kommentit (18)
En ole Helsingistä, mutta vastaan silti. Elokuussa gyne teki TAYS:iin lähetteen. Syyskuussa kävin plastiikkakirurgilla. Leikkaus oli marraskuussa. Tästä on nyt neljä vuotta.
Hoitotakuu on se 6kk, joten jos et aiemmin pääse, pitäisi sun saada lähete yksityiselle.
Leikkaus paransi todella paljon elämänlaatuani! Tsemppiä sulle!
Oletteko jo tehneet lapset vai leikataanko myös ennen lapsien tekoa? Olisin kiinnostunut pienennyksestä, mutta en ole vielä tehnyt lapsia.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:35"]
En ole Helsingistä, mutta vastaan silti. Elokuussa gyne teki TAYS:iin lähetteen. Syyskuussa kävin plastiikkakirurgilla. Leikkaus oli marraskuussa. Tästä on nyt neljä vuotta.
Hoitotakuu on se 6kk, joten jos et aiemmin pääse, pitäisi sun saada lähete yksityiselle.
Leikkaus paransi todella paljon elämänlaatuani! Tsemppiä sulle!
[/quote]
Kiitos paljon vastauksesta! Sulla oli melko nopeaa toimintaa, hyvä ettet joutunut odottelemaan. Saanko kysyä, että missä koossa olit ennen leikkausta ja roikkuivatko rinnat selkeästi?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:36"]
Oletteko jo tehneet lapset vai leikataanko myös ennen lapsien tekoa? Olisin kiinnostunut pienennyksestä, mutta en ole vielä tehnyt lapsia.
[/quote]
Ap vastaa: Mulle sanottiin, että imetyksen kanssa ei tulevaisuudessa pitäisi (tietenkään ei koskaan voi olla varma) olla ongelmaa. Minä olen siis lapseton ja tätä ei nähty mitenkään ongelmallisena.
Kolmonen vastaa. Koko oli 70 E. Ei ne silleen rumasti roikkuneet, mutta painavat olivat. Ja kipeät. Mastopatiakyhmyjä on hiukan vieläkin, mutta eivät ole kivuliaita. Tänään huomasin, että ulos lähtiessäni en ollut pukenut edes liivejä päälle. Kesän olin ilman liivejä. Ihana vapaus!
Olisin halunnut vielä pienemmät, mutta lääkäri sanoi että pituuteeni nähden (178) olisi paremmat nää, mitkä sitten leikkasikin. Leikkauksen jälkeen olen käyttänyt vain sellaisia kevyitä pään yli vedettäviä 'toppeja', joten en tiedä nykyistä kokoani.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:43"]
Kolmonen vastaa. Koko oli 70 E. Ei ne silleen rumasti roikkuneet, mutta painavat olivat. Ja kipeät. Mastopatiakyhmyjä on hiukan vieläkin, mutta eivät ole kivuliaita. Tänään huomasin, että ulos lähtiessäni en ollut pukenut edes liivejä päälle. Kesän olin ilman liivejä. Ihana vapaus!
Olisin halunnut vielä pienemmät, mutta lääkäri sanoi että pituuteeni nähden (178) olisi paremmat nää, mitkä sitten leikkasikin. Leikkauksen jälkeen olen käyttänyt vain sellaisia kevyitä pään yli vedettäviä 'toppeja', joten en tiedä nykyistä kokoani.
[/quote]
Ah, kuulostaa ihan unelmalta pystyä liikkumaan ilman liivejä! Mä en oo kotonakaan enää mennyt "paljain rinnoin" pitkään aikaan, vaan aina urheilurintsikat päällä. Kiva kuulla, että leikkauksessa on käynyt joku jonka koko ei oo ollut mitään 85J:tä, mulla on suunnilleen sama kuppikoko kuin sulla oli ja oon miettinyt, että kehtaako näiden kanssa edes mennä mihinkään konsultaatioon. Mutta vaivoja nämäkin aiheuttaa ja paljon. Mulla on vielä se hassu juttu, että todennäköisesti pienennettäisiin vain toinen rinta (jos jotain nyt siis pienennetään).
Kolmonen lisää. Ennen leikkausta nännit olivat tunnottomat. Lääkäri sanoi ennen leikkaust, että nänneistä voi mennä tunto. Minä siihen tokaisin että mikä tunto? Vähänkö nauratti. Leikkauksen jälkeen molemmissa rinnoissa nänneissä on tunto!
Kävin kyseisessä leikkauksessa Espoossa melkein vuosi sitten. Tk-lääkäri teki lähetteen kirurgian poliklinikalle vappuna 2013. Muistaakseni pääsin sitten kirurgin puheille kesäkuussa, jolloin mut laitettiin jonoon. Eli noin kuukausi oli odotusta. Hoitotakuun puitteissa leikkauksen olisi pitäny olla siis 6 kk sisällä jonoon laittamisesta. Mulla se ylittyi n. 1-2 kuukaudella.
Odotin kuumeisesti joulukuussa, että kohtahan pitäisi olla jo leikkaus, mutta kirjettä ei kuulunut. Joten soitin jononhoitajalle, joka sano että joo valitettavasti mennyt yli 6kk, mutta sanoi laittavansa tammi-helmikuulle leikkausajan. Odotin taas tammikuuhun, ei kutsuja mihinkään - soitin taas perään, ja nyt tehtiin varma päivä ja kaikki mammografiajututkin sovittiin. Samana päivänä hoitaja soitti, että hupsista, mulle on tuplavaraus, että olihan ne mun tiedot sittenkin siellä ja leikkaus olis aiemmin. No loppujen lopuksi se oli vielä pari päivää aikasemmin kuin olis pitänyt, koska sain peruutusajan :D
Eli kannattaa soitella ja kysellä perään sitten myöhemmin, ettet huku järjestelmiin. Ja tsemppiä, leikkaus paransi mun elämänlaatua tosi paljon, en kadu ollenkaan. Tuli hienot tissitkin!
Kuinka paljon muuten teiltä otettiin pois per tissi?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:36"]
[/quote]
Ap vastaa: Mulle sanottiin, että imetyksen kanssa ei tulevaisuudessa pitäisi (tietenkään ei koskaan voi olla varma) olla ongelmaa. Minä olen siis lapseton ja tätä ei nähty mitenkään ongelmallisena.
[/quote]
Minäkin olen lapseton, eikä se ollut ongelma. Mutta outoa, että lääkäri meni sanomaan, ettei imetyksessä pitäisi olla ongelmaa. Mä ymmärsin, että se on aika 50-50, joko pystyy myöhemmin imettämään tai sitten ei. Että koittavat varjella niitä imetystiehyitä tms, mutta varmuudella ei voi luvata mitään. Kyllähän siinä nännit leikataan irti kokonaan kai?
Mulla koko 75J, ja oon miettinyt pienennysleikkausta. Mulla on niska-hartiaongelmia ja muutenkin tissit on tosi isot suhteessa muuun kehoin (vaikka en oo erityisen pienikokonen). Mua mietityttää kolme asiaa:
-Kuinka monella menee tunto rinnoista?
-Kuinka moni ei pysty enää imettää leikkauksen jäkkeen? (Oon lapseton)
-Oon jotenkin tottunut rlämään isorintasena. Voinko pyytää, että rinnoista otettaisiin pois vaan vähän? Auttaako se edes? Pelottaa, että leikkauksen jälkeen mulle tulee jotain identiteettiongelmia, vaikka siis nyt oikeasti haluaisin pienemmät rinnat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:11"]
Mulla koko 75J, ja oon miettinyt pienennysleikkausta. Mulla on niska-hartiaongelmia ja muutenkin tissit on tosi isot suhteessa muuun kehoin (vaikka en oo erityisen pienikokonen). Mua mietityttää kolme asiaa:
-Kuinka monella menee tunto rinnoista?
-Kuinka moni ei pysty enää imettää leikkauksen jäkkeen? (Oon lapseton)
-Oon jotenkin tottunut rlämään isorintasena. Voinko pyytää, että rinnoista otettaisiin pois vaan vähän? Auttaako se edes? Pelottaa, että leikkauksen jälkeen mulle tulee jotain identiteettiongelmia, vaikka siis nyt oikeasti haluaisin pienemmät rinnat.
[/quote]
Tunto ei mene rinnoista, jos se jostakin lähtee niin nänneistä. Minulla meni nänneistä tunto joksikin aikaa leikkauksen jälkeen mutta palautui kyllä takaisin. Kaikilla ei palaudu.
Imetyksestä en tiedä, olen ja pysyn lapsettomana. Kirurgi kyseli lapsisuunnitelmista ennen leikkausta ja sanoi, että jos on lapsia suunnitteilla, hän suosittele tekemään leikkauksen vasta viimeisen imetyksen jälkeen ettei sitten tarvitse olla korjaamassa rintoja uudelleen.
Minä en muista mikä kuppikokoni oli, rinnoista lähti kuitenkin 500 gr/rinta eli suht isot olivat. Rinnat leikattiin toivomuksestani mahdollisimman pieneksi eli B-kokoon. (Kirurgi sanoi, että kovin isoja rintoja ei kovin pieniksi edes saa). Minulle isot rintani olivat vain rasite, fyysinen ja henkinen. Olin todella iloinen kun pääsin nistä eroon, eikä tullut mitään identiteettiongelmia. Päinvastoin, ne isot rinnat aiheutti identiteettiongelmia. Itselläni oli myös hartia-ja yläselkäongelmia jotka katosivat täysin pienennyksen myötä. Kaiken kaikkiaan elämänlaatu parantui huomattavasti leikkauksen myötä.
Jos J-kokoisista rinnoista otetaan pois vaan "vähän" (mitä se ikinä käytännössä tarkoittaakaan), niin voi olla ettei terveydelliset ongelmat katoaisi.
Kuinka paljon laihdutus vaikuttaa rintojen pienentymiseen? Mulla koko 85F ja haluaisin kovasti leikkaukseen, mutta pelkään että lääkäri ehdottaa vaan laihista. Rintani on todella raskaat ja hartia- ja selkävaivoja ollut jo pitkään.
Kokoni on muuten 172/80
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:03"]
Kuinka paljon laihdutus vaikuttaa rintojen pienentymiseen? Mulla koko 85F ja haluaisin kovasti leikkaukseen, mutta pelkään että lääkäri ehdottaa vaan laihista. Rintani on todella raskaat ja hartia- ja selkävaivoja ollut jo pitkään. Kokoni on muuten 172/80
[/quote]
Minut leikanneen kirurgin mukaan jos rinnat on liian isot, ne pysyy liian isoina vaikka laihduttaisi (puhun nyt normaalipainon sisälle laihduttamisesta, en mistään liian laihaksi itsensä kuihduttamista. Tosin yhdellä kaverilla jolla oli nuorena anoreksia, rinnat pysyi edelleen suht isoina vaikka itsensä näännyttikin bmi:hin 15). Rasvaahan ei voi polttaa paikallisesti. Ja tosiaan, minulla ei kyllä laihdutus vaikuttanut, ihan samankokoiset oli rinnat mitoissa 161/69 kuin 161/61.
T: 14
Julkisen puolen leikkauskriteerit:
"RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa (pisteytys 0-100)
Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät huomioiden.
Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
40 pistettä Alle 27 cm
50 pistettä 27-31 cm
60 pistettä Yli 31 cm
Niska- ja hartiaoireet
0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 – 35
0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
Toimintakyvyn rajoittuminen
0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 – 35
0 pistettä Kun painoindeksi yli 35".
Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2005:5/Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:03"]
Kuinka paljon laihdutus vaikuttaa rintojen pienentymiseen? Mulla koko 85F ja haluaisin kovasti leikkaukseen, mutta pelkään että lääkäri ehdottaa vaan laihista. Rintani on todella raskaat ja hartia- ja selkävaivoja ollut jo pitkään. Kokoni on muuten 172/80
[/quote]
Oon aika samoissa mitoissa kun sä, 173/78 ja mulla on koko 80F/G. Mulle ei lääkäri edes ehdottanut laihduttamista kun BMI on alle tuon 30. Ja tosiaan, eipä se laihdutus sitä rinnan sidekudosta vie pois. Itse koen normaalipainokseni 62 kiloa ja tuossa painossa mun rinnat haittaavat myös toimintaa, joskaan eivät niin paljon. Tuo jugulum-mamilla mitta pieneni muistaakseni vain yhdellä tai kahdella sentillä, eli kyllä ne tissit roikkuvat ainakin mulla myös laihempanakin. Rintaliivien koko tosin muuttui, olikohan se silloin 70H.
Oho, tarkoitin siis tietysti rintojen_pienennysleikkausta :D