Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko viiniä maistella niin, että...

Vierailija
14.01.2015 |

vetää samalla ilmaa sisään niin, että plörinä käy?

Miesystävälläni on jännittävä tapa juoda viiniä, kuulemma maistelee. Ottaa lasista hiukan suuhun ja sitten suuta auki pitäen vetää sen ilman kanssa syvemmälle ja nieluun niin, että kuuluu sellainen ihmeellinen plörinä. Kuulemma maistuu enemmän niin... Onkohan meillä syvemmin jotain pielessä, kun mua ärsyttää tuo tapa aivan älyttömästi. Nolottaa, jos on vaikka joku kylässä, että joku kuulee.

Olen tavaton juntti, enkä tunne viininmaisteluetikettiä. Onko tuollainen tapa yleistäkin ja onko kamelinkaltainen juomatapa hyväksi? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan jossain viinipruuvissa, niin tapa on ihan yleinen, mutta ei nyt normaalissa ruokapöytätilanteessa yleensä kurlailla...

Vierailija
2/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mies on kerran käynyt viinitilalla maistelemassa ja olenkin arvellut, että josko sieltä 'oppi'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:51"]

Jos ollaan jossain viinipruuvissa, niin tapa on ihan yleinen, mutta ei nyt normaalissa ruokapöytätilanteessa yleensä kurlailla...

[/quote]

Täsmälleen näin. Ruokapöydässä ei ryystetä eikä kurlata vaan otetaan sopivia siemauksia ja haistellaan hillitysti työntämättä koko kolvia lasiin. Sitten kun viiniä oikein tosimielessä maistellaan, ei käytetä edes lasia vaan pientä muhkurapohjaista metalliastiaa, joka tuo viinin värit parhaiten esille.

Vierailija
4/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:20"]

[/quote]

Täsmälleen näin. Ruokapöydässä ei ryystetä eikä kurlata vaan otetaan sopivia siemauksia ja haistellaan hillitysti työntämättä koko kolvia lasiin. Sitten kun viiniä oikein tosimielessä maistellaan, ei käytetä edes lasia vaan pientä muhkurapohjaista metalliastiaa, joka tuo viinin värit parhaiten esille.

[/quote]

Tastevin, joo :-D Niinhän se on ollut ennen vanhaan. Lieneekö kuitenkaan nykyään enää oikeassa päivittäisessä käytössä muuten kuin homeisimmilla ranskalaisilla sommeliereilla?

5/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla itse, ei sitä viiniä nyt kurlata tarvitse, mutta tosiaan siitä tulee paljon enemmän ja helpommin luonnetta esiin, kun sen annetaan "valua" nielusta alas eikä varta vasten nielaista.

Onko tää muka jotenkin uusi asia, mä olen aina ajatellut, että suunnilleen kaikki viinin juojat tietävät tämän. Ei siitä kuitenkaan mitään nueroa tarvitse tehdä, pöydässä onnistuu ihan huomaamttomastikin.

Vierailija
6/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini myös syljetään pois maistiaisissa.

Vierailija
7/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

Tastevin, joo :-D Niinhän se on ollut ennen vanhaan. Lieneekö kuitenkaan nykyään enää oikeassa päivittäisessä käytössä muuten kuin homeisimmilla ranskalaisilla sommeliereilla?

[/quote]

Ostin matkamuistoksi taste de vinin, mutta ei se todellakaan ole juuri käytössä. Enemmänkin arvuuttelen ihmisillä, että mikäs se tämä onkaan. Eniten tällaista "vatia" ovat kai käyttäneet viinitilojen mestarit arvioidessaan, paljonko mitäkin laatua otetaan tämän vuoden pullotukseen.

Vierailija
8/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole mitään uutta, kun maistellaan. En ole varsinaisissa maistajaisissa itse koskaan ollut. Juon viiniä sosiaalisissa tilanteissa, aterialla, jopa yksi joskus. Mulle on uutta se, että ruokapöydässä kesken aterian otetaan viiniä suuhun kurlaten. 

Vierailija
9/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että pikkurilli pitää olla asennossa muuten maku kärsii. Ei tsiisus mulla pettäis pokka jos pitäs kattoo aloittajan kuvailemaa touhua.

Vierailija
10/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuaistihan on oleellisessa osassa makuaistimuksen syntymisessä, ne toimivat vuorovaikutuksessa. Tuollainen numeron tekeminen ja ääneen kurlaaminen tosin on aika naurettavaa, voi sitä ilmaa ottaa hillitymminkin.

Vierailija
11/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

laseista sitä maistellaan myös. shampanjalle, eri alueen punkuille, jne on olemassa oma maistelulasinsa. sellaisessa lasissa vesikin haisee.

on se vaan ihmeellinen, tuo enologinen maailma

Vierailija
12/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Myös kahvia kannattaa ryystää. Se auttaa maistamaan erityisesti hedelmäisiä ja kevyitä aromeita, jotka hukkuvat helposti kahvin paahteisuuteen. Minä juon ainakin näitä juomia nauttiakseni, ja sen mukaisesti niitä myös juon.

Kurlaamisesta ei ole mitään hyötyä, enkä ole kenenkään nähnyt sellaista tekevämpää. Sketsisarjaosastoa enemmän se.

Vierailija
13/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini juodaan pullosta. Sillain pidetään etiketistä kiinni eikä tule turhaa tiskiä.

Vierailija
14/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isanta ja emantahan ovat valinnet viinit illalliselle, aika noloa on vieraan niita ruveta haistelemaan ja kurlailemaan. Jattaisiko juomatta jos ei olisi hanen standardin mukaan tarpeeksi hyvaa? Yrita puhua miehelle jarkea.

Vierailija
15/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:57"]

Isanta ja emantahan ovat valinnet viinit illalliselle, aika noloa on vieraan niita ruveta haistelemaan ja kurlailemaan. Jattaisiko juomatta jos ei olisi hanen standardin mukaan tarpeeksi hyvaa? Yrita puhua miehelle jarkea.

[/quote]

Veisin omat kiljut mukanani.

Vierailija
16/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:57"]

[/quote]

Tutulla joka ei pahemmin juo viiniä on huumorintajua. Tiesi että mä juon jonkin verran, lähinnä punkkua. Oltiin niillä syömässä niin kysyi haluaako herra haistaa korkkia? Sanoin että kaataa lasiin vaan. En harrasta mitenkään viinejä ne ei vain kuseta kuten kalja mutta ovat hyviä seurustelu juomia.

Vierailija
17/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryystäminen on niin noloa seurassa. Minun vanhempani ja veljeni ryystävät etenkin kahvin. Hävettää.

Vierailija
18/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taste de vin hahah. :D

Jos joku mun illallispöytään tulee tuollaisen metallipotan kanssa, niin saa kyllä lähteä kotiin samantien. :D

Vierailija
19/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä viiniä siis voi "ryystää" ilman kera silloin kun sitä maistetaan ENSIMMÄISEN kerran. EI joka kerta kun lasista otetaan kulaus. Toivottavasti ukkosi on sen verran hienostelussaan älynnyt... :D

Vierailija
20/20 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 18:30"]

Niin, sitä viiniä siis voi "ryystää" ilman kera silloin kun sitä maistetaan ENSIMMÄISEN kerran. EI joka kerta kun lasista otetaan kulaus. Toivottavasti ukkosi on sen verran hienostelussaan älynnyt... :D

[/quote]

Seuraavaksi tulee kimeä puhe ja muita muuttoksia.