Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni ns. Premium-automerkkien status ja käyttäjäprofiilit

Vierailija
14.01.2015 |

menevät seuraavasti:

Mercedes: nykyisin lähes aina jonkun vanhemman sahayrittäjämiehen kulkuneuvo, vaatii omistajaltaan Fredrikssonin lippalakin. Maastureita eli ML-malleja näkyy myös konservatiivisilla perheillä, joiden isällä ja äideillä on mersuja ollut aina. Siis ihan aina. Yleensä nämä samat vanhemmat on myös sen mersun ostaneet. Taksi.

BMW: wannabe-urheilullisen perheen auto, jossa perheen mies ei ole oikein koskaan aikuistunut, pelaa mm. pleikkarilla. Epätoivoinen yritys näyttää dynaamiselta. Penis? Hmm, en sano mitään...

Audi: Audi perheet haluaisivat säilyttää tällä valinnallaan ikuisen nuoruuden ja välttää nämä Mercedes- ja BMW-kliseet. Perheille, jotka haluavat näyttää kuitenkin ulospäin sitä varallisuuttaan, mutta eivät halua näyttää sitä liian ilmeisesti, siis nousukkaille, jotka eivät halua näyttää nousukkailta, kulissihauisille, jotka haluaisivat näyttää vaatimattomilta. Cityvihreille, kun rahaa on.

Volvo: vaatimattomin näistä merkeistä, näillä ajavat haluavat korostaa perhekeskeisyyttään ja turvallisuushakuisuuttaan, korostavat myös usein sitä, että Espoossa näitä on kaikilla. Ja silloin kyseessä on siis V70 farkku. Tietenkin. Ehkä kuitenkin Volvojen omistajilla sittenkin on eniten itseluottamusta ja itsevarmuutta kuin näillä muilla. Korostavat kaikessa käytännöllisyyttään ja järkevyyttä, muistetaan mainita, että "investoitiin ennemmin kesämökkiin kuin autoon" Perheen isä usein joko omasta tahdosta tai tahtomattaan pukeutuu vaaleisiin neuleisiin jai palmikkovillapaitaan.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:59"]

En pidä noita minään premium-merkkeinä, niillä on vain kaliita malleja joiden varusteluun voi tilata jotain premiumia. Koko käsite on mainosmiesten keksimä ja idiootit ovat heti vietävissä. Autolehdet ovat tietysti mukana koska mainostuloja ei ole varaa menettää. Joskus 90-luvulla noita vielä vertailtiin muiden merkkien kanssa eivätkä ne läheskään aina olleet testivoittajia. Sitten mainosmiehet keksivät että hei Premium! ja siitä lähtien noita on vertailtu lähinnä keskenään: premium-luokan dieselfarmarit vertailussa evvk. Joku TM:n toimittaja sanoikin muutama vuosi sitten jostain ns. tavisautosta että tämä on yhtä hyvä kuin premiumit mutta premiumstatus, se mainostajien lanseeraama puuttuu.

Ei ole mitään premium-merkkejä, mikä tahansa merkki voi tehdä mallin jossa on premiumia. On helppoa tehdä hyvä ja hyvin varusteltu auto, jos siihen saa lätkäistä kalliin hintalapun. On paljon vaikeampi tehdä sellainen auto joka on halpa ja silti hyvä. Kaikki autohistorian todelliset ikonit ovat pikkuautoja: T-Ford, Mini, Kupla, Tipparellu, Rättäri. Mikään noista ns. premiumeista ei ole osannut tehdä vastaavaa enkä arvosta  niitä.

[/quote]

Huomaa, ettet tiedä nykyautoista, etkä autoteollisuuden historiastakaan yhtikäs mitään. Defensiivinen asenne sellaista kohtaan jota itse ei koskaan voi tavoittaa, lienee toki mielenterveyden kannalta paras. :)

Vierailija
2/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:43"]

Morjens.

Älkää nyt halvemmilla autoilla ajavat ottako hernettä nenään. Mäkin olen edullisemmilla autoilla ajellut. Nyt ajelen isolla farkkubamarilla jossa iso ja vääntävä moottori sekä erittäin paljon kaikenlaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita. Viis vuotta vanha, joten ei mikään uudenkarhea.

Silti pesee mennen tullen kaikki alemman luokan autot... ja puhun nyt ihan pelkästään ajomukavuudesta ja kokemuksesta. (ajokokemukseen sitten vaikuttaa myös noi varusteet, ajomukavuuteen lähinnä alustan, moottorin ja korin ominaisuudet). Aikasemmin ajelin toitsun "ylemmän keskiluokan" autolla. Nämä kaksi on kuin eri planeetalta, eikä tartte miettiä sekuntiakaan kummalla ajaisin mieluummin 10 kilsan työmatkan, saati yhtään pitempää reissua mökille tai muualle.

Pidän mersuista ja audeistakin, mutta pakko on sanoa, että tässä oli kyllä ajomukavuus kohdillaan ja valinta siksi. Toinen vaihtoehto olis ollu e mersu (ja a6 kin käytiin koeajamassa).

Ei siihen auton valintaan tarvitse aina liittyä mitään sellasta, että haluaa näyttää naapureille tai keskustelupalstan nimimerkeille jotain. Premium-automerkkeihin liitetään ajomukavuutta, turvallisuutta, luksusvarusteita ja myös korkeampaa hintaa. Näistä (hintaa lukuunottamatta) ja monista muista tekijöistä syntyy ajokokemus, joka on (sori nyt vaan skoda ja toitsu jne ihmiset) toista luokkaa, kun keskiluokan automalleissa merkkiin katsomatta. Jotkut haluaa tästä kokemuksesta maksaa, ja jos heillä on siiihen varaa, niin miksi sitä pitäisi mollata, tai yrittää todistella että asia ei olisi näin?

Enkä mää sitä sano, ettei vulvalla, matstalla, toitsulla tai vanhalla datsunillakin pärjäis. Tai sillä kansallisauto oktaavialla. Joillekin riittää, että auto on kohtuu mukava ja sillä pääsee paikasta a paikkaan Å, ja sillon se riittää, ja se on sillon hyvä ja oikea valinta. Mutta ei sekään tarkota, että siitä syystä että itse on sitä mieltä, niin mersukuskia pitää haukkua. Tai bemarikuskia.

Muahan ei itseäni sinänsä kiinnosta onko joku kateellinen vai eikö ole... mutta aattelin nyt valasta tältäkin kantilta asiaa.

[/quote]

Ahh ylemmän luokan auto pesee alemman luokan auton. Vau mitä rakettitiedettä tulit meille kertomaan. Minäkin olen pikkubemarilla ajanut ja uraisella talvitiellä huonompaa kulkuneuvoa ei muistu mieleen. Voisin vaikka väittää että uusi/uudehko Skoda Suberb pesee sen kotteron joka osa-alueella ja arvelen että jopa sinun bemarisi. Luulen myös että joku iso Lexus on hienompi kokemus kuin sinun bemarisi vaikka sehän on vaan Toyota kuvittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:59"]

En pidä noita minään premium-merkkeinä, niillä on vain kaliita malleja joiden varusteluun voi tilata jotain premiumia. Koko käsite on mainosmiesten keksimä ja idiootit ovat heti vietävissä. Autolehdet ovat tietysti mukana koska mainostuloja ei ole varaa menettää. Joskus 90-luvulla noita vielä vertailtiin muiden merkkien kanssa eivätkä ne läheskään aina olleet testivoittajia. Sitten mainosmiehet keksivät että hei Premium! ja siitä lähtien noita on vertailtu lähinnä keskenään: premium-luokan dieselfarmarit vertailussa evvk. Joku TM:n toimittaja sanoikin muutama vuosi sitten jostain ns. tavisautosta että tämä on yhtä hyvä kuin premiumit mutta premiumstatus, se mainostajien lanseeraama puuttuu.

Ei ole mitään premium-merkkejä, mikä tahansa merkki voi tehdä mallin jossa on premiumia. On helppoa tehdä hyvä ja hyvin varusteltu auto, jos siihen saa lätkäistä kalliin hintalapun. On paljon vaikeampi tehdä sellainen auto joka on halpa ja silti hyvä. Kaikki autohistorian todelliset ikonit ovat pikkuautoja: T-Ford, Mini, Kupla, Tipparellu, Rättäri. Mikään noista ns. premiumeista ei ole osannut tehdä vastaavaa enkä arvosta  niitä.

[/quote]

Huomaa, ettet tiedä nykyautoista, etkä autoteollisuuden historiastakaan yhtikäs mitään. Defensiivinen asenne sellaista kohtaan jota itse ei koskaan voi tavoittaa, lienee toki mielenterveyden kannalta paras. :)

[/quote]

Tiedän enemmän kuin sinä, haluatko lähteä kilpasille?

Vierailija
4/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, että ne Toyotat kuitenkin on vuodesta toiseen laadukkaimpien autojen listoilla kärjessä...

Vierailija
5/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän Bemarista kun se on takaveto. Vaimo on sitä mieltä, että tuossa merkissä pysytään. Sopii mulle

Vierailija
6/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="AV MAMMa" time="14.01.2015 klo 11:59"]

Taas joku kateellinen on päättänyt mollata hyviä saksalaisautoja. Ne nyt vaan on parempia kuin skodat ja tojotat etenkin kun joutuu paljon ajamaan

[/quote]

justiinsa, koska skoda on radikaalisti erilainen kuin VW tai Audi. 
Itse pidän audin muotoilusta eniten (BMW on myös hyvä mutta liian runkku maine). Oma auto on halpa VW, johon olen tyytyväinen. Toyotaa voisin harkita, mutta olen pitkä ja saksalaisissa (ihan pieniä lukuunottamatta) on paremmat penkit kuin Japanilaisissa. 
Vaimon toyotassa maalipinta (onkohan sinkitystä?) ei vaikuta yhtä kestävältä kuin VW:ssä. Vielä 90-luvulla Volvo ja MB tekivät autoja, joihin saattaa kertyä 700tkm ja silleen. Hirveesti en muista sellaisia Fordeja tai tojotia (isot lantikat ym. on aika kestorautaa, samoin Hilux), joissa olisi samanlaisia kilometrejä. 
Uusista volvoista ja mersuista en osaa sanoa. Näkyy noita passatteja ja golffejakin aika korkeilla kilometreillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:59"]

En pidä noita minään premium-merkkeinä, niillä on vain kaliita malleja joiden varusteluun voi tilata jotain premiumia. Koko käsite on mainosmiesten keksimä ja idiootit ovat heti vietävissä. Autolehdet ovat tietysti mukana koska mainostuloja ei ole varaa menettää. Joskus 90-luvulla noita vielä vertailtiin muiden merkkien kanssa eivätkä ne läheskään aina olleet testivoittajia. Sitten mainosmiehet keksivät että hei Premium! ja siitä lähtien noita on vertailtu lähinnä keskenään: premium-luokan dieselfarmarit vertailussa evvk. Joku TM:n toimittaja sanoikin muutama vuosi sitten jostain ns. tavisautosta että tämä on yhtä hyvä kuin premiumit mutta premiumstatus, se mainostajien lanseeraama puuttuu.

Ei ole mitään premium-merkkejä, mikä tahansa merkki voi tehdä mallin jossa on premiumia. On helppoa tehdä hyvä ja hyvin varusteltu auto, jos siihen saa lätkäistä kalliin hintalapun. On paljon vaikeampi tehdä sellainen auto joka on halpa ja silti hyvä. Kaikki autohistorian todelliset ikonit ovat pikkuautoja: T-Ford, Mini, Kupla, Tipparellu, Rättäri. Mikään noista ns. premiumeista ei ole osannut tehdä vastaavaa enkä arvosta  niitä.

[/quote]

Huomaa, ettet tiedä nykyautoista, etkä autoteollisuuden historiastakaan yhtikäs mitään. Defensiivinen asenne sellaista kohtaan jota itse ei koskaan voi tavoittaa, lienee toki mielenterveyden kannalta paras. :)

[/quote]

Tiedän enemmän kuin sinä, haluatko lähteä kilpasille?

[/quote]

Etkö uskalla kuin alapeukuttaa?

Vierailija
8/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:06"]

[quote author="AV MAMMa" time="14.01.2015 klo 11:59"]

Taas joku kateellinen on päättänyt mollata hyviä saksalaisautoja. Ne nyt vaan on parempia kuin skodat ja tojotat etenkin kun joutuu paljon ajamaan

[/quote]

justiinsa, koska skoda on radikaalisti erilainen kuin VW tai Audi. 
Itse pidän audin muotoilusta eniten (BMW on myös hyvä mutta liian runkku maine). Oma auto on halpa VW, johon olen tyytyväinen. Toyotaa voisin harkita, mutta olen pitkä ja saksalaisissa (ihan pieniä lukuunottamatta) on paremmat penkit kuin Japanilaisissa. 
Vaimon toyotassa maalipinta (onkohan sinkitystä?) ei vaikuta yhtä kestävältä kuin VW:ssä. Vielä 90-luvulla Volvo ja MB tekivät autoja, joihin saattaa kertyä 700tkm ja silleen. Hirveesti en muista sellaisia Fordeja tai tojotia (isot lantikat ym. on aika kestorautaa, samoin Hilux), joissa olisi samanlaisia kilometrejä. 
Uusista volvoista ja mersuista en osaa sanoa. Näkyy noita passatteja ja golffejakin aika korkeilla kilometreillä. 

[/quote]

Tiedoksesi yleisesti ja todetusti miljoonan kilometrin ajomääriä saavuttavista henkilöautomalleista: USA: perusjenkit Dodge Dart/Plymouth Valiant, Rambler, Chevrolet, Japani: isot Toyotat (Crown ym.), Ranska: isot Peugeotit (504, 505), Saksa: MB-dieselit. Kestävän auton resepti on yksinkertainen: laitetaan rautaa kun ymmärrys loppuu ja matalaviritteinen moottori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiautoillahan on juuri nyt ympäri maailmaa paljon korkeampi status (ja hinta) kuin saman kokoisilla Saksa-autoilla. Rolls-Royce, Bentley, Jaguar, Aston Martin, Range Rover, Mini-Cooper :) Huomaa kun käy tuolla Espoon suunnalla että siistit ja tyylitajuiset porvarit suosii brittiautoja.

Vierailija
10/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:40"]


BMW: wannabe-urheilullisen perheen auto, jossa perheen mies ei ole oikein koskaan aikuistunut, pelaa mm. pleikkarilla. Epätoivoinen yritys näyttää dynaamiselta. Penis? Hmm, en sano mitään...

[/quote]

Voi ei, tiedän pari tuollaista bemariperhetapausta.

Ne perheet antavat ymmärtää että asuvat ihan Helsingissä vaikka asuvat Vantaan puolella. Ostavat kaikkea sellaista kallista joissa näkyy merkit kilometrin päähän, ja mainitsevat rahasummia puhuessaan. Että paljonko se vaimon merkkilaukku tai koru maksoi, paljonko viimeisin lomamatka maksoi, paljonko se Bemari maksoi. Viettävät kulissielämää Facebookissa, kuvaavat sinne ostoksiaan ja ihq-elämäänsä, kuten siinä toisessa perheessä jossa ovat mm nimenneet pienen metsä ja lampijorpakossa (eikä edes meren rannalla) olevan kesämökkinsä hienon kuuloisella nimellä ja siinä missä muut puhuvat mökistään että "se meidän mökki", niin nämäpä aikovat mennä oikein "meidän Villa Casa Feikkiglamoureen" :D Niillä on niin päät perseissään ettei ne tajua että kaikki tuttavansa nauravat heille ja tuolle säälittävälle wannabe isottelulleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:43"]

Morjens.

Älkää nyt halvemmilla autoilla ajavat ottako hernettä nenään. Mäkin olen edullisemmilla autoilla ajellut. Nyt ajelen isolla farkkubamarilla jossa iso ja vääntävä moottori sekä erittäin paljon kaikenlaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita. Viis vuotta vanha, joten ei mikään uudenkarhea.

Silti pesee mennen tullen kaikki alemman luokan autot... ja puhun nyt ihan pelkästään ajomukavuudesta ja kokemuksesta. (ajokokemukseen sitten vaikuttaa myös noi varusteet, ajomukavuuteen lähinnä alustan, moottorin ja korin ominaisuudet). Aikasemmin ajelin toitsun "ylemmän keskiluokan" autolla. Nämä kaksi on kuin eri planeetalta, eikä tartte miettiä sekuntiakaan kummalla ajaisin mieluummin 10 kilsan työmatkan, saati yhtään pitempää reissua mökille tai muualle.

Pidän mersuista ja audeistakin, mutta pakko on sanoa, että tässä oli kyllä ajomukavuus kohdillaan ja valinta siksi. Toinen vaihtoehto olis ollu e mersu (ja a6 kin käytiin koeajamassa).

Ei siihen auton valintaan tarvitse aina liittyä mitään sellasta, että haluaa näyttää naapureille tai keskustelupalstan nimimerkeille jotain. Premium-automerkkeihin liitetään ajomukavuutta, turvallisuutta, luksusvarusteita ja myös korkeampaa hintaa. Näistä (hintaa lukuunottamatta) ja monista muista tekijöistä syntyy ajokokemus, joka on (sori nyt vaan skoda ja toitsu jne ihmiset) toista luokkaa, kun keskiluokan automalleissa merkkiin katsomatta. Jotkut haluaa tästä kokemuksesta maksaa, ja jos heillä on siiihen varaa, niin miksi sitä pitäisi mollata, tai yrittää todistella että asia ei olisi näin?

Enkä mää sitä sano, ettei vulvalla, matstalla, toitsulla tai vanhalla datsunillakin pärjäis. Tai sillä kansallisauto oktaavialla. Joillekin riittää, että auto on kohtuu mukava ja sillä pääsee paikasta a paikkaan Å, ja sillon se riittää, ja se on sillon hyvä ja oikea valinta. Mutta ei sekään tarkota, että siitä syystä että itse on sitä mieltä, niin mersukuskia pitää haukkua. Tai bemarikuskia.

Muahan ei itseäni sinänsä kiinnosta onko joku kateellinen vai eikö ole... mutta aattelin nyt valasta tältäkin kantilta asiaa.

[/quote]

Ahh ylemmän luokan auto pesee alemman luokan auton. Vau mitä rakettitiedettä tulit meille kertomaan. Minäkin olen pikkubemarilla ajanut ja uraisella talvitiellä huonompaa kulkuneuvoa ei muistu mieleen. Voisin vaikka väittää että uusi/uudehko Skoda Suberb pesee sen kotteron joka osa-alueella ja arvelen että jopa sinun bemarisi. Luulen myös että joku iso Lexus on hienompi kokemus kuin sinun bemarisi vaikka sehän on vaan Toyota kuvittele.

[/quote]

Eihän tässä nyt kyse ollut siitä, että onko ylemmän luokan auton omistaja parempi kuin alemman luokan auton omistaja, vaan siitä onko mahdollisesti toinen autona parempi kuin toinen.

Se, että automaailmaan on vakiintuneet käsitteet "alempi keskiluokka", "keskiluokka", "ylempi keskiluokka" ja "premium" joilla autojen laatukokemusta, ominaisuuksia, kokoa ja varustelua sekä mainetta ja brändiä kuvataan on tosiasia, ei siitä kannata kiukutella tai loukkaantua, jos itse sitten ajaa alemman luokan autolla.

Koska juuri itselleen se voi olla hyvä valinta, kuten tuossa omassa viestissäni totesin. Jossei ole tarvetta niille ominaisuuksille, joita premium-auto tuo mukanaan, niin eihän niistä kannata silloin maksaakaan.

Eikä tosiaan pelkkä merkki premium-autoa tee... eihän kukaan pikkubemareista premium-autoina puhukaan. Olen samaa mieltä, että joku iso kalis Lexus voi ehkä pärjätä 100-sarjan beamrille tai koppimersulle.

Muuten Lexuksessa ei ole premiumia, ja tosiaan on istuttu ja kokeiltu sekä Lexusta että uudenkarheaa Suberbia. Mutta kun ei niissä ole sitä jotain, ja tuntuma sekä ajaessa ja kyydissä on vaan jotenkin vajaata, karheampaa ja kovempaa, niin se on. Tämähän on mun subjektiivinen mielipide kuitenkin, ja jos sä olet sitä mieltä, että skooda pesee bemarit ja mersut mennen tullen, niin sulla on siihen mielipiteeseen oikeus.

Suuri osa ihmisistä valitsee autonsa järjellä, ja sillon yleensä valinta osuu avensikseen ja octaviaan. Koska laatu on näissä hyvä ja ne toimittavat asiansa hintaansa nähden hyvin.

Mä taas suorastaan viihdyn autossani, samoin perhe, joskus ajelen tai ajellaan ihan vaan huvikseen koska se on niin kivaa ja tuntuu hyvältä :) Mutta ymmärrän tosiaan täysin teitä, joille auto on vain yksi puolipakollinen kulutustavara ja sen ominaisuuksilla ja värillä ja varusteilla ei ole juuri merkitystä. Kuten mainitsin, niin olen siis itsekin ajellut vanhoilla japskeilla ja mm. ooppelilla ihan tyytyväisenä siihen, että ne täyttävät tehtävänsä.

Mutta tämä ketju osottaa mun mielestä juuri hyvin sen, että ne jotka ajelee audilla, mesulla ja bemarilla, ne ei täällä kauheesti huutele muille kuskeille ja mollaa niitä keskiluokan autoja. Mutta moni pikkuautoilija tai keskiluokan harmaan golgin omistaja ei vaan oikeen kestä sitä, että jollakulla on kolme kertaa kalliimpi auto, jolla on oikeasti kiva ajaa ;)

Jos siitä m...n jatkeesta siis puhutaan, niin kenelläköhän tämän perusteella on jokin trauma?

Vierailija
12/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mersu ja bemarikuskeja tyhminä, koska molemmat kuvittelevat ajavansa parhaalla. Tosiasiassa he eivät ole parhaalla ajaneetkaan, koska kuvittlevat oikeasti parhaan olevan ylihintainen toyota. Tämä taas saa heidät vaikuttamaan entistä tyhmemmiltä. T: GS450h

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:11"]

Pidän mersu ja bemarikuskeja tyhminä, koska molemmat kuvittelevat ajavansa parhaalla. Tosiasiassa he eivät ole parhaalla ajaneetkaan, koska kuvittlevat oikeasti parhaan olevan ylihintainen toyota. Tämä taas saa heidät vaikuttamaan entistä tyhmemmiltä. T: GS450h

[/quote]

Miksei LS?

Vierailija
14/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajahan varmaankin tarkoittaa uusia/uudehkoja premium-merkkejä? Koska jollakin 10v tai vanhemmalla autolla ei mitään "statuksia" nosteta (paitsi erikoisautot kuten Ferrarit ja Lambot tai aidot AMG:t - korisarja ei vielä AMG:ksi tee), on sitten merkki mikä tahansa. Halpoja autoja siinä vaiheessa, johon käytännössä jokaisella on varaa siinä missä johonkin micraankin.

Merkki ei tee autosta sinänsä yhtään mitään, vanha romu on vanha romu, oli mitä merkkiä tahansa. Hintalappu tekee.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun tyhmä apina. Termit "ylempi/ alempi keskiluokka" viittaavat auton kokoon, eikä siihen nko se preemiumia. En tiedä missä lexuksessa olet istunut, mutta ehkä Jossain turkklaisen häkkitarhassa 90-luvun alun mallin loppuun piereksityssä paskassa? Uusissa lexuksissa sistus on vähintään yhtä ylellinen, ellei parempi kuin muissa perinteisissä premiumeissa.

Vierailija
16/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:43"]

Morjens.

Älkää nyt halvemmilla autoilla ajavat ottako hernettä nenään. Mäkin olen edullisemmilla autoilla ajellut. Nyt ajelen isolla farkkubamarilla jossa iso ja vääntävä moottori sekä erittäin paljon kaikenlaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita. Viis vuotta vanha, joten ei mikään uudenkarhea.

Silti pesee mennen tullen kaikki alemman luokan autot... ja puhun nyt ihan pelkästään ajomukavuudesta ja kokemuksesta. (ajokokemukseen sitten vaikuttaa myös noi varusteet, ajomukavuuteen lähinnä alustan, moottorin ja korin ominaisuudet). Aikasemmin ajelin toitsun "ylemmän keskiluokan" autolla. Nämä kaksi on kuin eri planeetalta, eikä tartte miettiä sekuntiakaan kummalla ajaisin mieluummin 10 kilsan työmatkan, saati yhtään pitempää reissua mökille tai muualle.

Pidän mersuista ja audeistakin, mutta pakko on sanoa, että tässä oli kyllä ajomukavuus kohdillaan ja valinta siksi. Toinen vaihtoehto olis ollu e mersu (ja a6 kin käytiin koeajamassa).

Ei siihen auton valintaan tarvitse aina liittyä mitään sellasta, että haluaa näyttää naapureille tai keskustelupalstan nimimerkeille jotain. Premium-automerkkeihin liitetään ajomukavuutta, turvallisuutta, luksusvarusteita ja myös korkeampaa hintaa. Näistä (hintaa lukuunottamatta) ja monista muista tekijöistä syntyy ajokokemus, joka on (sori nyt vaan skoda ja toitsu jne ihmiset) toista luokkaa, kun keskiluokan automalleissa merkkiin katsomatta. Jotkut haluaa tästä kokemuksesta maksaa, ja jos heillä on siiihen varaa, niin miksi sitä pitäisi mollata, tai yrittää todistella että asia ei olisi näin?

Enkä mää sitä sano, ettei vulvalla, matstalla, toitsulla tai vanhalla datsunillakin pärjäis. Tai sillä kansallisauto oktaavialla. Joillekin riittää, että auto on kohtuu mukava ja sillä pääsee paikasta a paikkaan Å, ja sillon se riittää, ja se on sillon hyvä ja oikea valinta. Mutta ei sekään tarkota, että siitä syystä että itse on sitä mieltä, niin mersukuskia pitää haukkua. Tai bemarikuskia.

Muahan ei itseäni sinänsä kiinnosta onko joku kateellinen vai eikö ole... mutta aattelin nyt valasta tältäkin kantilta asiaa.

[/quote]

Ahh ylemmän luokan auto pesee alemman luokan auton. Vau mitä rakettitiedettä tulit meille kertomaan. Minäkin olen pikkubemarilla ajanut ja uraisella talvitiellä huonompaa kulkuneuvoa ei muistu mieleen. Voisin vaikka väittää että uusi/uudehko Skoda Suberb pesee sen kotteron joka osa-alueella ja arvelen että jopa sinun bemarisi. Luulen myös että joku iso Lexus on hienompi kokemus kuin sinun bemarisi vaikka sehän on vaan Toyota kuvittele.

[/quote]

Eihän tässä nyt kyse ollut siitä, että onko ylemmän luokan auton omistaja parempi kuin alemman luokan auton omistaja, vaan siitä onko mahdollisesti toinen autona parempi kuin toinen.

Se, että automaailmaan on vakiintuneet käsitteet "alempi keskiluokka", "keskiluokka", "ylempi keskiluokka" ja "premium" joilla autojen laatukokemusta, ominaisuuksia, kokoa ja varustelua sekä mainetta ja brändiä kuvataan on tosiasia, ei siitä kannata kiukutella tai loukkaantua, jos itse sitten ajaa alemman luokan autolla.

Koska juuri itselleen se voi olla hyvä valinta, kuten tuossa omassa viestissäni totesin. Jossei ole tarvetta niille ominaisuuksille, joita premium-auto tuo mukanaan, niin eihän niistä kannata silloin maksaakaan.

Eikä tosiaan pelkkä merkki premium-autoa tee... eihän kukaan pikkubemareista premium-autoina puhukaan. Olen samaa mieltä, että joku iso kalis Lexus voi ehkä pärjätä 100-sarjan beamrille tai koppimersulle.

Muuten Lexuksessa ei ole premiumia, ja tosiaan on istuttu ja kokeiltu sekä Lexusta että uudenkarheaa Suberbia. Mutta kun ei niissä ole sitä jotain, ja tuntuma sekä ajaessa ja kyydissä on vaan jotenkin vajaata, karheampaa ja kovempaa, niin se on. Tämähän on mun subjektiivinen mielipide kuitenkin, ja jos sä olet sitä mieltä, että skooda pesee bemarit ja mersut mennen tullen, niin sulla on siihen mielipiteeseen oikeus.

Suuri osa ihmisistä valitsee autonsa järjellä, ja sillon yleensä valinta osuu avensikseen ja octaviaan. Koska laatu on näissä hyvä ja ne toimittavat asiansa hintaansa nähden hyvin.

Mä taas suorastaan viihdyn autossani, samoin perhe, joskus ajelen tai ajellaan ihan vaan huvikseen koska se on niin kivaa ja tuntuu hyvältä :) Mutta ymmärrän tosiaan täysin teitä, joille auto on vain yksi puolipakollinen kulutustavara ja sen ominaisuuksilla ja värillä ja varusteilla ei ole juuri merkitystä. Kuten mainitsin, niin olen siis itsekin ajellut vanhoilla japskeilla ja mm. ooppelilla ihan tyytyväisenä siihen, että ne täyttävät tehtävänsä.

Mutta tämä ketju osottaa mun mielestä juuri hyvin sen, että ne jotka ajelee audilla, mesulla ja bemarilla, ne ei täällä kauheesti huutele muille kuskeille ja mollaa niitä keskiluokan autoja. Mutta moni pikkuautoilija tai keskiluokan harmaan golgin omistaja ei vaan oikeen kestä sitä, että jollakulla on kolme kertaa kalliimpi auto, jolla on oikeasti kiva ajaa ;)

Jos siitä m...n jatkeesta siis puhutaan, niin kenelläköhän tämän perusteella on jokin trauma?

[/quote]

Voi poika parka, noin pitkä sepustus asiasta jota et ymmärrä. Vai ei kukaan puhu pikkubemarista premiumina, ei varmaan. Lexuksessa ei ole premiumia? Maailmalla ollaan toista mieltä, sinulla ei ole meriittejä päättää asiasta. Audi, Bemari ja MB-kuskit ovat kaikkein pahimpia toisten merkkien mollaajia eikä heillä ole koskaan eväitä muuhun kuin kateuskortin heilutteluun ja siten aina  väittelyn häviämiseen. Sinäkään et varmaan kestä sitä että monestakin alemman keskiluokan autosta on versio, joka ajamisen hauskuudessa voittaa sinun farmaribemarisi ja on monin tavoin jännittävämpi. Mutta kai se farmarisikin täyttää tehtävänsä, sinunhan oli tehtävä kompromissi ja hankittava massatuotantofarmari ihan kuin tuhansien muidenkin. Autosi ei käännä päitä ja se on ihan ok, koska et varmaan halua herättää huomiota päätellen siitä että hankit hyvin tavallisen auton, joka paalataan aikanaan samaan kasaan muiden tavallisten autojen kanssa.

Vierailija
17/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi sivu kiitos

Vierailija
18/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vitun tyhmiä, jotka ostavat karvalakkibemarin ja kuvittelevat muiden olevan kateellisia. Yleensä näiden äänensävystä huomaa vielä tämän kateellisuuskuvitelman autoista puhuttaessa. Kaikista tyhmimpiä ovat ne, jotka ostavat käytetyn 5-10 vuotiaan "reemiumin" , jonka jälkeen ylenkatsotaan ja vähätellään niitä "köyhiä", joilla on uusi skoda/toyota tms. Joka on tosiasiassa sitä kulahtanutta audinraatoa arvokkaampi.

Vierailija
19/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku kateellinen on päättänyt mollata Mercedestä, se nyt vaan on paras!

Vierailija
20/39 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Volvo ole mikään premium-luokan auto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan