Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Anna Aina Naima-Rauha kirjoitti:
Eikös ihmiset saa ihan itse määritellä, miten lausutaan? Jos joku Tia haluaa nimensä lausuttavan "tia", hän olkoon Tia. Joku toinen voi haluta sen lausuttavan Tiía ja se hänelle suotakoon. Sebastian voi haluta olla Sebastian tai Sebäschän. So what? Jotenkin niin noloja aina nämä inttämiset, että "asumme Suomessa, joten Fia lausutaan "Fia" eikä "Fiia" ja
Sofia lausutaan Sofia eikä Sofiia ja
Ava lausutaan Ava eikä Aava ja
Eva lausutaan Eva eikä Eeva ja
Mona lausutaan Mona eikä Moona
jne. Mitä te tästä kinastelusta saatte?
Kyllä Mona lausutaan Moona. Eräs henkilö laittoi lapselleen ensin nimeksi Mona, mutta sitten tuli toisiin ajatuksiin ja lisäsi toisen o kirjaimen, jottei nimestä tehtäisi kaikenmaailman väännöksiä. Samoin Nina lausutaan Niina.[/quote
Ja ruotsinkieliset lausuvat esim. nimen patrik Paaatrik.
Vierailija kirjoitti:
Annoimme helposti suomessa ja ulkomailla lausuttavan espanjalaisen nimen, ei nyt kuitenkaan Jose tms yleinen espanjalainen nimi. Sukunimemme ei ole suomalainen tai oikeestaan mistään kotoisin, joten ajattelimme ettei ole ristiriitaa sukunimen kanssa, niin kuin silloin 20v sitten naureskeltiin jos nimi oli vaikka James Möttönen. No, nyt poikaa luullaan maahanmuuttajaksi nimen perusteella josta ei ole etua hakiessa työpaikkaa, vuokra-asuntoa jne. eikä pääse edes esittäytymään. Poika täysin suomalainen pellavapää, mutta joutunut yhdessä työpaikassa tuomaan passin että varmistettiin että on varmasti suomen kansalaisuus.
Näin "kohtaamisteoria" toimii käytännössä. Kuka olisi uskonut!
Voi voi, kuinka sääli. Ehkä teidän olisi pitänyt olla hieman luovempia ja keksiä uniikki nimi, joka erottuisi massasta. Minun lapseni nimet ovat ainutlaatuisia ja kuulostavat mahtavilta jokaisen suusta. Mutta hei, jokainen tekee omat valintansa. Onnea Alvarinne kanssa, tai Alvarin, jos haluatte antaa periksi massojen paineelle.
Mulla on upea, kansainvälinen ja helppo nimi, joka herättää ihailua eteläisessä Euroopassa: Mika
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
Hyvä trolli. Ateistit yleensä ovat lukeneet raamatun ja tuntevat muutkin uskonnot paljon paremmin kuin uskovaiset itse. Uskovaisten ei oikeasti tarvitse mitään tietää omasta uskonnostaan ja sen taustoista, pelkkä uskominen kun riittää. Paras tapa tulla ateistiksi on tutustua raamattuun ja muiden uskontojen satuihin.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
Minkään maailmankolkan nimet eivät ole minkään uskonnon nimiä ja yksinoikeutta. Matteus ja Mirjan ei ole sen enempää "raamatullisia" nimiä kuin Matti ja Riitta satanistisia nimiä ja satut ne löytämään näiden teksteistä tai jäsenlistasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä trolli. Ateistit yleensä ovat lukeneet raamatun ja tuntevat muutkin uskonnot paljon paremmin kuin uskovaiset itse. Uskovaisten ei oikeasti tarvitse mitään tietää omasta uskonnostaan ja sen taustoista, pelkkä uskominen kun riittää. Paras tapa tulla ateistiksi on tutustua raamattuun ja muiden uskontojen satuihin.
Just joo, että ateistit ovat oikein Raamatun lukeneet 😅. Enpä tunne yhtäkään sellaista ateistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo, että ateistit ovat oikein Raamatun lukeneet 😅. Enpä tunne yhtäkään sellaista ateistia.
Itsehän olen uskovainen ateisti ja luen raamattua joka ilta ennen yöpuulle menoa, että mitäs siihen sanot!
Vierailija kirjoitti:
Ei liity oman lapseen nimeen vaan omaani.
Toinen nimeni on kaksiosainen ja saan joka kerta olla selittämässä, miten kirjoitetaan. Toinen nimeni on tyyliä Marja-Leea ja saan aina sanoa, ettei ole Marja-Leena, kirjoitetaan väliviivalla ja molemmat nimet isolla. Silti jossain lukee Marjaleea tai Marja-Leena.
En itse antaisi kaksiosaista nimeä.
Tässä ei kai ongelmana ole kaksiosaisuus, vaan tuo harvinainen Leea.
Oman katkeran kokemukseni mukaan naisten kaksiosaiset nimet muutenkin hyväksytään mukisematta, mutta miesten ei. Naisella voi olla mikä vaan Eija-Anneli nimenä, niin häntä kutsutaan sillä nimellä, mutta jos miehen nimi on Antti-Pekka, niin se on kaikkien suussa aina ja ikuisesti Antti, vaikka kuinka korjaisi.
terveisin Antti-Pekka. Ei Antti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luin lapsena. Siitä alkoi tie pikkuhiljaa ateistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nimi on Pilvi ja se taivutetaan Pilvin, Pilville jne. Eikä Pilven, Pilvelle. Joka muuta väittää on väärässä.
Jatkan vielä sen verran että väittääkö joku muka tosissaan Meri nimiselle henkilölle mennessään sanovansa että menee Merelle. Kyllä erisnimet taivutetaan eri tavalla kuin niitä tarkoittavat sanat.
Juuri näin. Ei Kirsi-nimisen tytön kohdallakaan sanota esim. Kirren nukke, vaan Kirsin nukke. Vrt. Hirsi-hirren, virsi-virren jne.
Näistä yleisnimi/erisnimijutuista on poikkeuksia suuntaan ja toiseen, ja sekamuotoja, esim. Satu - Satun/Sadun.
Meillä pojan nimeksi tuli Frans. Ei sitten osannut ensimmäiseen kuuteen vuoteen sanoa F-,R- tai S-kirjainta.
Nyt teininä ei enää ole ongelmia, mitä nyt Ransuksi kutsuvat tytöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen suomalainen Juhokin on aika jännä tuolla englanninkielisessä maailmassa....
Englanninkielisessä maailmassa on kyllä totuttu siihen, että koko maailma on täynnä erilaisia nimiä. Ovat sen verran kansainvälistä porukkaa täynnä. Joku Juho ei hetkauta sen enempää kuin jostakin Afrikan maasta kotoisin oleva Mgbe.
Kyllä toi Juho vähän saattaa korvaan särähtää ja ihmetyttää nimenä englanninkieliselle. En siis sano, että pitäis olla antamatta Juho nimeä sen vuoksi, mutta kyllähän se englanniksi vähän hassu on. Ei kai nyt sentään kaikki ihmiset englanninkielisessä maailmassa mitenkään erityisen kansainvälisiä ole. Suurin osa tuskin on, mutta ei meidän täällä tarvi heidän takiaan lapsia jättää nimeämättä jollain nimellä tietenkään.
Itselläni on ikäluokkani tyypillisin nimi, samalla luokalla oli meitä 5 samannimistä. Siispä keksin lapselleni vanhahtavan nimen jota ei ollut kun silloisilla ikivanhoilla mummoilla. Ja kuinka ollakaan, nimestä tuli muotinimi! Kun lapseni meni päiväkotiin, kouluun aina oli muutama kaima ryhmässä.
Eli ei menny kun Strömsössä!
Sitä en itse ole ymmärtänyt, miksi perheen kaikille lapsille annetaan samalla kirjaimella alkavat nimet. Olisi hauska tietää.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ehkä kaikki venäläiset nimet voi jo täällä unohtaa, sillä voissapaistamisen tokaisi on taas todennettu oikeaksi.
Niin eli Tanja ja Sonja, Anna, Katja, Anja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä.
Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.
Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä.
Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.
Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi.
Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.
Annoimme pojalle nimeksi Kalle. Nyt kävi selväksi, että häntä kutsutaan pilkkanimellä Kakalle.
Juuri näin. Ei Kirsi-nimisen tytön kohdallakaan sanota esim. Kirren nukke, vaan Kirsin nukke. Vrt. Hirsi-hirren, virsi-virren jne.