Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiennyt että äitiys voi tuntua näin pahalta

Vierailija
12.01.2015 |

Rakastan lastani niin paljon että välillä tuntuu pahalta. Joskus vain päähän tulee ajatuksia kuten mitä jos lasta kiusataan koulussa tai mitä jos hän ei saa aikuisena töitä tai tönäiseeköhän tarhakaveri hänet huomenna päin jäisiä portaita.
Iloitsen lapsestani suuresti, lapsen ilo on todellakin vanhemmillekin ilo. Kaikki menee hänellä hyvin, kehittyy normaalisti ja asiat on kunnossa.
Joskus vain tämä musertava pelko iskee.

Miten te muut käsittelette näitä tunteita? Vai olenko yksin tällainen?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:42"]

Mikä sua kakkonen vaivaa?! Jos ei oo mitään jeesaavaa tai ystävällistä sanottavana niin ole hiljaa. Se mikä sulle on "ilmeistä" ei ole automaattisesti muille sitä. Eikä kaikilla ole äitiä jolta kysellä juttuja. 

Just sun kaltaiset empatiakyvyttömät ihmiset on niitä joihin pelkään lapseni törmäävän elämässään. 

[/quote]

Ematiakyvyssäni ei ole mitään vikaa. Minua ihan oikeasti kiinnostaa, miten joku on voinut päätyä vanhemmaksi omasta tahdostaan ilman, että on tietoinen vanhemman roolin mukana tulevasta vastuusta ja huolesta. Jo vanhemmuuden "kuluttajansuojan" kannalta olisi tärkeää, ettei tämän kaltainen asia tulisi täytenä yllätyksenä kenellekään. Ihmisten on saatava tietää, mihin he ovat ryhtymässä, kun ehkäisy jätetään pois. -2
[/quote]

Empatiakyvyssäsi ei ole vikaa koska sinulla ei ole sitä.
Sanoinhan jo otsikossa että en tiennyt että se voi tuntua NÄIN pahalta. Tiedän ja tiesin kyllä mitä tunteita vanhemmuus tuo tullessaan mutta oli yllätys miten voimakkaita jotkut ovat. Kas kun asioita ja tunteita ei voi kokea ennenkuin ne kokee.

Ap

Vierailija
22/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei idarikakkonen. Katsopa kirjoittamiesi viestin peukut ja vertaa muiden peukutuksiin. Olet aika yksin idariajatuksiesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kakkonen ei itse ole kokenut samanlaista voimakasta tunnetta kuin aloittaja, eikä siksi ymmärrä, mistä on kyse. 

Vaikka kuinka olisi järjellä miettinyt ja toisilta kuullut, että äitiys voi tuoda todella voimakkaita tunteita, saattaa tulkita kuulemaansa niin, että tunne olisi samanlainen kuin jokin muu, aiemmin koettu, voimakas tunne. Ja sitten se onkin jotain paljon vahvempaa.

Koin synnytyskivun vähän samalla lailla. Tiesin, että se sattuisi. Mutta en tajunnut millä tavalla ja miten paljon. Toisenkin lapsen kohdalla vielä yllätyin: ei hemmetti, se sattuikin näin paljon. 

Vierailija
24/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:42"] Mikä sua kakkonen vaivaa?! Jos ei oo mitään jeesaavaa tai ystävällistä sanottavana niin ole hiljaa. Se mikä sulle on "ilmeistä" ei ole automaattisesti muille sitä. Eikä kaikilla ole äitiä jolta kysellä juttuja.  Just sun kaltaiset empatiakyvyttömät ihmiset on niitä joihin pelkään lapseni törmäävän elämässään.  [/quote] Ematiakyvyssäni ei ole mitään vikaa. Minua ihan oikeasti kiinnostaa, miten joku on voinut päätyä vanhemmaksi omasta tahdostaan ilman, että on tietoinen vanhemman roolin mukana tulevasta vastuusta ja huolesta. Jo vanhemmuuden "kuluttajansuojan" kannalta olisi tärkeää, ettei tämän kaltainen asia tulisi täytenä yllätyksenä kenellekään. Ihmisten on saatava tietää, mihin he ovat ryhtymässä, kun ehkäisy jätetään pois. -2 [/quote] Empatiakyvyssäsi ei ole vikaa koska sinulla ei ole sitä. Sanoinhan jo otsikossa että en tiennyt että se voi tuntua NÄIN pahalta. Tiedän ja tiesin kyllä mitä tunteita vanhemmuus tuo tullessaan mutta oli yllätys miten voimakkaita jotkut ovat. Kas kun asioita ja tunteita ei voi kokea ennenkuin ne kokee. Ap

[/quote]

Selvä. Mikään aloituksessa kertomasi ei kuitenkaan ollut sellaista, etteikö sitä voisi etukäteen tietää. Totta kai voimakas tunne on voimakas. Se, että tunne on voimakas, ei tee siitä yllättävää.

Miksi hyökkäät henkilöäni vastaan sen sijaan, että puhuisit itse asiasta? -2

Vierailija
25/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:55"]

Hei idarikakkonen. Katsopa kirjoittamiesi viestin peukut ja vertaa muiden peukutuksiin. Olet aika yksin idariajatuksiesi kanssa.

[/quote]

Kyse ei ole mielipideasiasta. -2

Vierailija
26/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin yllätyin. Yllätyin yhä viidennenkin lapsen syntymän jälkeen, kun hormoonit heitti häränpyllyä. Ei tähän totu. Rahoittelukeinoja löytää, ne helpottavat. Minua pelottaa aina toisinaan, että joku lapsista kuolee tai sairastuu vakavasti. Saan joskus semmoisia väläyksiä päähän, että lapsi tippuu portaista ja pää halkee, tai auto ajaa päälle, tai lapsi liukastuu ja hampaat tippuu jne. Siis kauheita ajatuksia. Mutta ne on onneksi vain ajatuksia ja ehdottaa toimimaan varovaisesti ja huomioimaan vaarat järkevästi. Ne ei ole todellisia tapahtumia, eikä ne toteutuessaan ole yhtään helpompia vaikka niitä etukäteen pelkäisi.

Ennen lapsia olin peloton, ei edes oma mahdollinen kuolema huolettanut. Elämä oli kevyt.

Vaikka pelkääminen on inhottavaa, niin ei se haittaa, koska tietää, että se on vain siksi, että pelissä on niin paljon. Kai se pelko on yhtä suuri kuin rakkaus lapsiin on. 

On vaan mentävä eteenpäin sillä ajatuksella, että elämässä voi käydä hyvin ja huonosti. Molempia kuitenkin tapahtuu. Voimia meille silloin kun huonosti käy ja toivottavasti osataan nauttia hyvistä hetkistä.

Vierailija
27/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:42"] Mikä sua kakkonen vaivaa?! Jos ei oo mitään jeesaavaa tai ystävällistä sanottavana niin ole hiljaa. Se mikä sulle on "ilmeistä" ei ole automaattisesti muille sitä. Eikä kaikilla ole äitiä jolta kysellä juttuja.  Just sun kaltaiset empatiakyvyttömät ihmiset on niitä joihin pelkään lapseni törmäävän elämässään.  [/quote] Ematiakyvyssäni ei ole mitään vikaa. Minua ihan oikeasti kiinnostaa, miten joku on voinut päätyä vanhemmaksi omasta tahdostaan ilman, että on tietoinen vanhemman roolin mukana tulevasta vastuusta ja huolesta. Jo vanhemmuuden "kuluttajansuojan" kannalta olisi tärkeää, ettei tämän kaltainen asia tulisi täytenä yllätyksenä kenellekään. Ihmisten on saatava tietää, mihin he ovat ryhtymässä, kun ehkäisy jätetään pois. -2 [/quote] Empatiakyvyssäsi ei ole vikaa koska sinulla ei ole sitä. Sanoinhan jo otsikossa että en tiennyt että se voi tuntua NÄIN pahalta. Tiedän ja tiesin kyllä mitä tunteita vanhemmuus tuo tullessaan mutta oli yllätys miten voimakkaita jotkut ovat. Kas kun asioita ja tunteita ei voi kokea ennenkuin ne kokee. Ap

[/quote]

Selvä. Mikään aloituksessa kertomasi ei kuitenkaan ollut sellaista, etteikö sitä voisi etukäteen tietää. Totta kai voimakas tunne on voimakas. Se, että tunne on voimakas, ei tee siitä yllättävää.

[/quote]

S e l v ä . A s i a y m m ä r r e t t y .

Vierailija
28/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, mutta sitten joku pershäiriöinen (2) halusi huomion itseensä ja osoittaa kaikille miten älykäs hän on ja miten itse ottaa/ottaisi asioista selvää.

Sitä paitsi, lapseni muuttaa kohta kotoa pois ja tuntuu kamalalta. Mitä kaikkea maailmalla onkaan. En olisi arvannut, että tämän takia yöunet menetän. Mutta olisihan minun pitänyt ottaa selvää, ennenkuin raskauduin 20 vuotta sitten! Miten tämä tunne yllätti vaikka onhan näitä juttuja kuullut kahvihuoneessa. Miten en ollut valmistautunut?

Vierailija
29/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:53"]

[/quote]

[/quote]

JAnkkaaja iski tähänkin ketjuun.

Vierailija
30/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli kuitenkaan liikaa vaan luota lapseesi. Silloin hänkin oppii luottamaan itseensä ja pärjää. Minun äitini huolehti liikaa ja hänestä tuli taakka minulle. Jotenkin en uskaltanut kertoa hänelle asioitani kun hän oli heti peloissaan ja kauhuissaan jne. Olen myös joutunut oppimaan elämästä vaikeimman kautta koska hän yritti kietoa minua pumpuliin, mutta ei minua voi suojella elämältä. Luota vain että elämä kantaa ja luota itseesi että voit olla tukena tarvittaessa hänelle.

Vierailija
31/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:21"]Rakastan lastani niin paljon että välillä tuntuu pahalta. Joskus vain päähän tulee ajatuksia kuten mitä jos lasta kiusataan koulussa tai mitä jos hän ei saa aikuisena töitä tai tönäiseeköhän tarhakaveri hänet huomenna päin jäisiä portaita.
Iloitsen lapsestani suuresti, lapsen ilo on todellakin vanhemmillekin ilo. Kaikki menee hänellä hyvin, kehittyy normaalisti ja asiat on kunnossa.
Joskus vain tämä musertava pelko iskee.

Miten te muut käsittelette näitä tunteita? Vai olenko yksin tällainen?
[/quote]

Et todellakaan ole yksin.

Vierailija
32/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta aloittajan kuvailema musertava pelko tai noin suuri huoli EI kuulosta normaalilta. Eikä sekään, että kakkosen mielestä tuollainen olisi arkipäivää äideille. Totta kai huolta tulee vaikka mistä, mutta en kuvailisi sitä musertavaksi enkä vello niissä tunteissa koko päivää.

Puhu aloittaja tunteistasi neuvolassa. Ehkäpä juuri omat lapsuudenkokemuksesi heijastuvat nyt omaan äitiyteesi ja saattaisit kaivata keskusteluapua.

Vierailija
33/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:29"]No aika soitelllen olet sitten lähtellyt sotaan minun mielestäni. Se on toki joidenkuiden tyyli, eikä siinä mitään. -2 [/quote] Eli ennen kuin jätin ehkäisyn pois, olisi mielestäsi pitänyt selvittää miltä äitiys tuntuu?

[/quote]  ei sitä tiedä miltä tuntuu kun sitten vasta kun on äiti. Itse yllätyin että näinkö helppoa tämä on, mulla on vaan yx lapsi joka täysi-ikäinen jo. 

Vierailija
34/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:39"]

Onpas kakkonen  teoreetikko. Kyllä mäkin osasin aavistaa lasta kohtaan muodostuvan rakkauden olevan jotain niin suurta ettei sitä voi käsittää. Silti omakohtaisena tunnettuna se on uskomaton tunne. Koetko yleensäkään mitään elämyksiä elämässäsi? Kaikenhan voi etukäteen kuvitella ja teoreettisesti kokea.

[/quote]

Totta kai. Miksi en kokisi? Ei kukaan ole kiistänyt, etteikö olisi eri asia tietää jokin asia kuin kokea se itse. Mutta tässä oli kysymys siitä, ettei aloittaja tiennyt jotakin, mikä ainakin minusta on itsestäänselvyys jokaiselle, joka on äitien kanssa näistä asioista puhunut. -2

[/quote]

Voi helvetti, ootko se sama hiton vela, joka aina tulee jankkaamaan ja pilaamaan ketjut? Ne missä äidit kertoo väsymyksestään tai muusta arjen haasteista. Sinun mielestä kaikki pitäis tietää etukäteen, koska sinä tiedät. No mut hei, voit mennä muualle tietämään. Musta pilvi.

Vierailija
35/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta! Aihe ku aihe niin Ap aina inisemässä :D tää alkaa olee jo viihdettä!! Äske luin kuinka oli paksuna siskonsa miehelle xD

Vierailija
36/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm

Vierailija
38/38 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:37"]No minusta aloittajan kuvailema musertava pelko tai noin suuri huoli EI kuulosta normaalilta. Eikä sekään, että kakkosen mielestä tuollainen olisi arkipäivää äideille. Totta kai huolta tulee vaikka mistä, mutta en kuvailisi sitä musertavaksi enkä vello niissä tunteissa koko päivää.

Puhu aloittaja tunteistasi neuvolassa. Ehkäpä juuri omat lapsuudenkokemuksesi heijastuvat nyt omaan äitiyteesi ja saattaisit kaivata keskusteluapua.
[/quote]

Hyvin kirjoitettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä