Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"teillähän on jo päivähoitopaikka"

Vierailija
12.01.2015 |

Olemme muuttaneet kk sitten. Asumme edelleen saman kaupungin sisällä mutta n. 20 km päässä aiemmasta.

laitoin hyvissä ajoin hakemuksen siirrosta uuteen esikouluun ja päiväkotiin lapselle. Hakemuksen laitttamisesta aikaa n. 2,5 kk.

Kaksi viikkoa olen jättänyt soittopyyntöä asiasta päättävälle taholle, kysyäkseni missä mennään. Pyyntööni ei vastata. Tänään sain kiinni naisen koka ilmoitti ettei lähialueen päiväkoti/eskareirra ole paikkoja. Vastaus oli ettei heillä ole velvollisuutta järjestää uutta päivähoitopaikkaa, kun kerta vanhakin on jo. "Teillä on päivähoitopaikka jo kaupungin puolesta annettu". Lisäksi hän sanoi ettei vapaita paikkoja ole missään lähellä olevassa päiväkodissa.

Olen aivan puulla päähän lyöty. Kuljetanut päivittäin 20km aamulla, 20km illalla lasta vanhaan päiväkotiin? Joudumme nyt hankkimaan perheeseen toisen auton vaim tämän takia :(. Laskin että oma työmatkani muuttuu tämän myötä nyt noin 55 km mittaiseksi. Hip hurraa tätä bensan kulutuksen riemujuhlaa. Talous kaatuu toisen auton myötä.

Nainen antoi ymmärtää etteivät he ole velvollisia järjestämään hoitopaikkaa enää. "Voimme katsella, jos vapautuu, mutta jos ei niin sitten te vaan jatkatte vanhassa".

Kysymys kuuluu: onko minun tyydyttävä tähän ja nieltävä edellä mainittu tilanne? Auttakaa! Asumme Espoon alueella.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

G

Vierailija
42/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 15:50"]

Totuushan on, että joillakin alueilla päiväkodit ovat tupeten täynnä ja sitä tilannetta ei päivähoitovirkailijat pysty muuttamaan. Tosi kurja tilanne ap:lle, mutta valitettavan totta. Irtisanomalla päivähoitopaikan pääsette uudelleen 4kk järjestelyjonoon.

[/quote]

Siellä on aina jonkinlaista liikettä, porukkaa tulee ja lähtee. Jos et ole aktiivinen ja soittele jatkuvasti, vapautuvat paikat saattavat helposti liukua sivu suun...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää siirtohakemus, saatte paikan heti kun vapautuu. Meillä kesti 3kk odotella ennenkuin vapautui 500m päästä kotoa paikka.
Ennen sitä meni julkisilla tunti aina viemiseen ja hakemiseen per kerta.

Vierailija
44/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:48"]Olemme muuttaneet kk sitten. Asumme edelleen saman kaupungin sisällä mutta n. 20 km päässä aiemmasta.

laitoin hyvissä ajoin hakemuksen siirrosta uuteen esikouluun ja päiväkotiin lapselle. Hakemuksen laitttamisesta aikaa n. 2,5 kk.

Kaksi viikkoa olen jättänyt soittopyyntöä asiasta päättävälle taholle, kysyäkseni missä mennään. Pyyntööni ei vastata. Tänään sain kiinni naisen koka ilmoitti ettei lähialueen päiväkoti/eskareirra ole paikkoja. Vastaus oli ettei heillä ole velvollisuutta järjestää uutta päivähoitopaikkaa, kun kerta vanhakin on jo. "Teillä on päivähoitopaikka jo kaupungin puolesta annettu". Lisäksi hän sanoi ettei vapaita paikkoja ole missään lähellä olevassa päiväkodissa.

Olen aivan puulla päähän lyöty. Kuljetanut päivittäin 20km aamulla, 20km illalla lasta vanhaan päiväkotiin? Joudumme nyt hankkimaan perheeseen toisen auton vaim tämän takia :(. Laskin että oma työmatkani muuttuu tämän myötä nyt noin 55 km mittaiseksi. Hip hurraa tätä bensan kulutuksen riemujuhlaa. Talous kaatuu toisen auton myötä.

Nainen antoi ymmärtää etteivät he ole velvollisia järjestämään hoitopaikkaa enää. "Voimme katsella, jos vapautuu, mutta jos ei niin sitten te vaan jatkatte vanhassa".

Kysymys kuuluu: onko minun tyydyttävä tähän ja nieltävä edellä mainittu tilanne? Auttakaa! Asumme Espoon alueella.
[/quote]tuon takia mun ei ollut varaa käydä enää töissä. Työttömänä jää paljon enemmän rahaa käteen sitäpaitsi. Ei päivähoitokuluja, ei bensakuluja, ei toista autoa ja ennenkaikkea aikaa olla lasten kanssa. Lopulta olen iloinen että kävi näin.

Vierailija
45/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:54"] Mitä päivähoitotoimen pitäisi tehdä? Perustaa uusi päiväkoti Rouvan mussukalle ettei Rouvan tarvitse hankaloittaa elämäänsä tämmöisen takia? Jos tilaa ei ole, sitä ei ole eikä tilanne muutu vaikka kuinka muutatte ja kulkeminen muuttuu hankalammaksi. Elämä on. Eihän tuo pysyvä tilanne ole, syksyllähän alkaa jo koulu. Menisi ihan hukkaan sen päiväkodin rakentaminen. [/quote] Ja lässyn lässyt. Parhaassa tapauksessa joku vielä kuljettaa lastaan ap:n vanhalta asuinalueelta ap:n nykyisen kodin lähellä olevaan päiväkotiin, eli ristiin keskenään, koska lähimmässä ei ole tilaa. Kunnallisissa palveluissa on järjen käyttö kielletty, asiat halutaan tehdä hankalaksi, jotta mahdollisimman moni jättäisi hänelle lain mukaan kuuluvan palvelun käyttämättä. [/quote] Sehän henkilökunnan ensisijainen tavoite onkin, kiusallaan hankaloittaa ihmisten elämää. Kun ei sitä asiakkailta oikein voi mennä kyselemäänkään että voisitteko vaihtaa toisen asiakkaan kanssa paikkoja kun se teille olisi parempi ratkaisu. Yleensä tarhapaikan vaihdosta tehdään hakemus ja sen mukaan niitä pyritään toteuttamaan miten tilanne sallii. Yleensä syksyisin sallii paremmin kun esim juurikin eskarit lähtee kouluun ja tietää paljonko uusia mihinkin ryhmään mahtuu kun niitä kasaillaan. Ei niitä paikkoja tyhjästä taiota aina kun joku huomaa että "hei, ois tosi siistii asuu tällä alueella". Jos on jo lainmukainen tarhapaikka olemassa niin on iloinen siitä. Jos paikka lähempää löytyy niin on vieläkin iloisempi siitä.

[/quote]

Aina säästyy rahaa kun luistetaan lain mukaan kuuluvasta palvelusta. Työntekijöitä on helppo pelotella lomautuksilla yms. jos ei kuluja saada karsittua. Välillä tuntuu että palvelut otetaan työntekijöiden omista palkoista, kun niin hanakasti niitä ollaan eväämässä.

[/quote]

Miksi se on yhteiskunnan velvollisuus huolehtia jokaisen henkilökohtaisista arvovalinnoista ja järjestää edes näitä palveluja. Lapset on hoidettava ensisijaisesti kotona, eikä ulkoistaa sitä yhteiskunnalle! Jos kotihoitoon ei ole varaa niin miksi hitossa niitä lapsia pitää tehdä!
[/quote]järkevin on jäädä työttömäksi. Niin jää eniten rahaa käyttöön.

Vierailija
46/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:48"]Olemme muuttaneet kk sitten. Asumme edelleen saman kaupungin sisällä mutta n. 20 km päässä aiemmasta.

[/quote]tuon takia mun ei ollut varaa käydä enää töissä. Työttömänä jää paljon enemmän rahaa käteen sitäpaitsi. Ei päivähoitokuluja, ei bensakuluja, ei toista autoa ja ennenkaikkea aikaa olla lasten kanssa. Lopulta olen iloinen että kävi näin.
[/quote]tein niin että irtisanouduin työstä ja jäin kotihoidontuelle+kuntalisälle. Nekin tuet oli enemmän kuin palkka kun ei tarvinnu enää maksaa päivähoitokuluja, autoa yms. Mut kun karenssi oli ohi niin ilmottauduin työttömäksi ja nut on oikeasti rahaa tosi kivasti kun ei ole mitään kuluja. Loppuviimein ihan mahtavaa ettei saatu päivähoitopaikkaa tarvitsemastamme paikasta.

Vierailija
47/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:16"]Onhan tuo ihan älytön matka pääkaupunkiseudulla. Täysin eri asia jossain pikkupaikkakunnalla missä liikennettä ei ole nimeksikään.

Uskaltaisitteko irtisanoa nykyisen paikan? Ilmoitatte sitten lähitarhaan että lapsenne on ilman hoitopaikkaa. Uhkapeliähän tuo olisi, mutta voisi ehkä onnistua?
[/quote]

Ja olla 4kk ilman paikkaa? Tietääkseni joka paikassa on 4kk hakuaika

Vierailija
48/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilötasolla nämä tilanteet on aina hankalia mutta kun tietäisitte miten paljon noita pyyntöjä tulee että kun "meille olis kivempi jos Esko olisi tuolla päiväkodissa tämän sijaan ja sitten taas ensi vuodelle haluaisimme tähän toiseen kun se on lähellä tulevaa koulua" tai "Liisan pitäisi päästä tänne päiväkotiin ja tähän ryhmään kun Liisan kaverikin on siellä".. 

Eli mitenkään kaikkia ei voida toteuttaa samantein, osaa ei ollenkaan. Soittele ja kysele mutta tutki myös vaihtoehdot työmatkan varrelta, mahdollisuudet paikan saamiseen ovat aina suuremmat jos sinulla on monta vaihtoehtoa mihin päiväkotiin haluaisitte paikan. Lähipäiväkoti ei ole ainoa vaihtoehto, ole vaativa mutta joustava ja asiallinen, älä hauku ja kiukuttele koska työtään ne vain tekevät. Ilmoita että toisen auton hankkiminen ei ole perheellenne vaihtoehto ja esitä miten paljon lasten hoitopäivä pitenee julkisilla kulkemisen takia. 

Vierailija
49/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta autoa tuon takia.hoitopäivästä tulee äkkiä 12 h.

Vierailija
50/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:00"]

Minulla ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia enää, enkä ole tarvinnutkaan, kuin eskaripaikkoja aikoinaan. Jos nyt ajattelen, että asuisin pk-seudulla (asunkin) ja täytyisi kuljettaa 20 km suuntaansa, olisi kyllä raskasta. Täällä menee tuon matkan taittamiseen ajallisestikin tosi kauan. 

Otin kerran aikaa taittaessani matkan Itäkeskuksesta Ruoholahteen autolla kehä 1 pitkin. Lähdin aamukahdeksalta ja perillä olin 8.55. 

[/quote] 

Metrolla 20min, elämä on valintoja.

Vierailija
51/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:00"]Minulla ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia enää, enkä ole tarvinnutkaan, kuin eskaripaikkoja aikoinaan. Jos nyt ajattelen, että asuisin pk-seudulla (asunkin) ja täytyisi kuljettaa 20 km suuntaansa, olisi kyllä raskasta. Täällä menee tuon matkan taittamiseen ajallisestikin tosi kauan. 

Otin kerran aikaa taittaessani matkan Itäkeskuksesta Ruoholahteen autolla kehä 1 pitkin. Lähdin aamukahdeksalta ja perillä olin 8.55. 

[/quote]

Ja esim kolari tms matkan varrella, niin aikaa menee helposti 30 min lisää...

Vierailija
52/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on siis eskarissa? Hänelle kuuluu kuljetus, koska matka on noin pitkä. Jos kuljetatte tästä huolimatta itse, saatte kunnalta kuljetusavustusta. Meidän kunnassamme se on noin 70 euroa kuussa. Se ei tietystikään vastaa kakkosautosta tulevia kustannuksia. Toisaalta voisit (tai miehesi) ottaa 7 kuukauden vapaan ja pitää lapselle eskaria kotosalla, jos matkakulut ja matka-ajat ovat ylitsepääsemättömiä.

Kunnan ei tosiaan tarvitse ruveta hoitopaikan vaihtamiseen muuton takia, kun kerran lapsella on jo hoitopaikka. Eri asia, jos uudessa paikassa olisi tilaa, sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa. Muutenkin hoitopaikkavaraukset kuuluu tehdä useita kuukausia ennen tarvetta. Meillä varaukset täytyy tehdä 4 kuukautta ennen hoidon alkamista ja voi toivoa kahta eri päiväkotia. Jos niissä ei ole tilaa, kunta päättää itse, mihin lapsi sijoitetaan. Sisarukset siis voivat joutua eri päiväkoteihin.

Vierailija
53/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta vittuakos muutitte ennenkun selvitit pärjäättekö

Vierailija
54/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö eskariin pitäisi kunnan järjestää kuljetus?

Vierailija
55/55 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:41"]

Eikö eskariin pitäisi kunnan järjestää kuljetus?

[/quote]

Jos lapsi on vain eskarissa, hänelle tulee kuljetus sinne ja takaisin, mutta jos lapsi menee eskarin jälkeen päiväkotiin, kuljetusta ei saa ainakaan kotiinpäin. Näin ainakin meillä.