Onko oikeasti niin, että korkeakoulutuksella ei tee mitään ilman kaupallista, amerikkalaista sosiaalisen median alustaa nimeltä LinkedIn
Mielestäni on käsittämätöntä, että jokin yritys on onnistunut markkinoimaan itsensä niin tarpeelliseksi, että ilman sitä lähes kaikki maailman korkeakoulututkinnot ovat yhtä tyhjän kanssa, jos valmistumisen jälkeen haluaa töitäkin. Miksi ihmiset vapaaehtoisesti suostuvat luovuttamaan yksityisyytensä yrityksille ja koko maailmalle? Rikkoo jo sananvapautta, että jokaisesta sanotusta asiasta joku tuntematon ihminen voi löytää sinua googlaamalla esimiehesi yhteystiedot ja vasikoida kaikesta mitä sanot "yrityksen arvojen vastaisena". Näin siis pahimmillaan.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallista ja turvatonta yksityisyyden kannalta, myös alentava. Minulta suora EI!
En jaksa uskoa, että tämä jatkuvan avoimuuden lisääntyminen jatkaa nousuaan. Yrityksiltä todennäköisesti vaaditaan läpinäkyvyyttä entistä enemmän (mikä on mielestäni hyvä asia), mutta yksityisyydestä tulee joku päivä vielä suurta valuuttaa. Miettikää sitä myös kun lataatte kuvia lapsistanne nettiin.
LinkedIn on vain ilmaista mainontaa yritykselle, missä työntekijät toimivat ilmaisena mainoshenkilöstönä. Muuten luulisi työnantajien nimenomaa arvostavan työntekijöitä ketä ei voi heti yhdistää kyseiseen yritykseen. Meillä kaikilla on kuitenkin yksityiselämä minkä jokainen yksityiskohta ei tosiaan työ täysin "yrityksen arvoja". Mieluiten sitä palkkaisi sellaisen konsultin, kenestä ei herää mitään muita kuin asiallisia mielikuvia eikä taustalla pyöri kaikenlaiset kannanotot ja lasten pakavaipoista jaetut kuvat.
Ja rekrytoijat mennyt laiskaksi eli siis enää ei tehdäkin muuta kuin istutaan siellä linkkarissa ja etsitään tekijöitä.
Käytännönasiat sikseen, on älytöntä miten moni vain hyväksyy linkkarin tarpeen kyseenalaistamatta sitä mistä AP alun perin halusi puhua: se ettei ole linkediniä voi oikeasti vaikeuttaa työn saamista. Ihan uskomatonta, että joku yritys on onnistunut luomaan tälläistä paniikkia työmarkkinoille ja saavuttanut tälläisen aseman.
Nyt on työntekijöiden markkinat ja meillä pitää seisoa vastaan tällaisille asioille! Sama kuin ne video-haastattelut, jotka ovat tallentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä jelvettiä taas luin? Millä tavalla se LinkedIn auttaa tai on velvoite työnhakuun?
Kun olen itse ollut 15 vuotta yrittäjänä niin en todellakaan näköjään ymmärrä nykymaailman menosta mitään. Miten joku some -alusta voi olla ammattitaidon mittari?
Se on velvoite asiantuntijoilla. Rekrytoijat ei kelpuuta edes tavallista linkedin profiilia vaan pitää olla ”some-näkyvä” ja olla osallisena keskusteluissa. Olen itse hr alalla ja vastustan tätä, mutta mitäpä se auttaa. Olen itsekin tippunut monessa prosessissa jatkosta siksi että en ole ollut ”aktiivinen” linkedinissä.
Hirveää pelleilyä, tähän on tultu :(
Itsellä profiili li:ssä jota pidin, kun korkeaatikoulutetulla "kuuluu olla" ja "muuten ei saa töitä".
Töitä onneksi sain ihan muuta kautta ja laitoin LI tilini piiloon, ainoat, jotka sitä on kaivanneet on ollut opiskelukaverit ja sosiaalip0rn0a kaipaavat entiset tutut, jotka haluaa stalkata netissä, taitaa heitä harmittaa, kun musta ei löydy netistä nykyään yhtikäs mitään :)
Työnantaja sanoi, että somessa saa tuoda yritystä esille, mutta ei heitä ole kiinnostanut se, että en somessa ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä jelvettiä taas luin? Millä tavalla se LinkedIn auttaa tai on velvoite työnhakuun?
Kun olen itse ollut 15 vuotta yrittäjänä niin en todellakaan näköjään ymmärrä nykymaailman menosta mitään. Miten joku some -alusta voi olla ammattitaidon mittari?
Se on velvoite asiantuntijoilla. Rekrytoijat ei kelpuuta edes tavallista linkedin profiilia vaan pitää olla ”some-näkyvä” ja olla osallisena keskusteluissa. Olen itse hr alalla ja vastustan tätä, mutta mitäpä se auttaa. Olen itsekin tippunut monessa prosessissa jatkosta siksi että en ole ollut ”aktiivinen” linkedinissä.
Ei ole velvoite. Hyvin harvassa työpaikassa vaaditaan linkedIn-profiilia enkä ole ikinä työnhaussa lisännyt sitä hakemukseeni.
Joskus sitä kysytään ylimääräisenä tietona, mutta ei pakollisena. Joskus kannattaa katsoa peiliin ja miettiä muita syitä, miksi työnhaku ei tuota tulosta.
T. Asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää koska minulla ei ole profiilia ja olen asiantuntijatyössä, koulutustausta KTM. Ja toimin manager-tasolla. Ehkä näin ei vielä ollut kun talossa aloitin tuossa 8 vuotta sitten.
Työnantajahan sen päättää mistä alaisensa hakee, sinä et siitä onneksi päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää koska minulla ei ole profiilia ja olen asiantuntijatyössä, koulutustausta KTM. Ja toimin manager-tasolla. Ehkä näin ei vielä ollut kun talossa aloitin tuossa 8 vuotta sitten.
Omassa työssäni ei vaadita. Olen osallistunut rekryprosesseihin, joten tiedän tämän varmasti.
Mä en kyllä omassa työssäni linkkaria tarvitse yhtään mihinkään, mutta onhan se silti urakehityksen kannalta kivaa, että välillä tulee rekrytoijilta yhteydenottoja. Työpaikan vaihto ei ole mielessä, mutta saattaahan tuota kautta joskus tulla joku hieno mahdollisuus vastaan.
Yhtään työnantajaa ei ole koskaan Linkedin-profiili kiinostanut. Olen IT-alalla. Pari referenssipyyntöä on tullut profiilin kautta, mitään muuta hyötyä siitä ei ole (kenellekään) näyttänyt olevan.
Olen huomannut että meidän työpaikalla ne jotka on ahkerasti linkedinissä ja päivittelee sitä, ovat niitä jotka katsovat toistuvasti uusia työpaikkoja. Eivät keskity edes töissä työajalla muuhun kuin hakemaan parempia vaihtoehtoja itselleen sitä kautta ja vaihtelevat työpaikkoja parin vuoden välein. Kuka sellaista viitsii perehdyttää, ja kuka luottaa siihen että toimisi koskaan tuuraajanasi, tai että ajattelisi koskaan yrityksen parasta jos oma napa tärkein? Eikö tuo näytä siltä tuleville työnantajillekin, että henkilö ei ole kovin luotettava jos 1-3 vuoden välein vaihtavat työnantajaa linkedinin meriittilistansa perusteella, käyvät kilpailjoillakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 vuodessa lienee muuttunut aika monikin asia. Ei kai teidän firmassa hommia hoideta kuten 8v sitten?
Markkinointi/myyntityössä saattaa toimia, vaikea kuvitella muualla.
LinkedIn on vain ilmaista mainontaa yritykselle, missä työntekijät toimivat ilmaisena mainoshenkilöstönä. Muuten luulisi työnantajien nimenomaa arvostavan työntekijöitä ketä ei voi heti yhdistää kyseiseen yritykseen. Meillä kaikilla on kuitenkin yksityiselämä minkä jokainen yksityiskohta ei tosiaan työ täysin "yrityksen arvoja". Mieluiten sitä palkkaisi sellaisen konsultin, kenestä ei herää mitään muita kuin asiallisia mielikuvia eikä taustalla pyöri kaikenlaiset kannanotot ja lasten pakavaipoista jaetut kuvat.