Aion laihduttaa, onko hyviä vinkkejä?
Katsoin tänään peiliin ja tajusin että olen lihonut sellaiseksi hyllyväksi pulleroksi. Nyt pitäisi saada laihdutettua 15-20 kg, mutta ei millään ihme dieetillä vaan elämäntapamuutoksella. Syön todella paljon karkkia, jäätelöä ja juustoja, niistä kilot tulevat. Nyt kaipaan Tsemppiä ja vinkkejä että saan tän jotenkin käyntiin ja kilot karisemaan.
En siis kaipaa mitään typeriä "syö vähemmän, liiku enemmän" -kommentteja, vaan ihan konkreettisia vinkkejä mitä ruokia ootte tehneet vaikka välipaloiksi tai makeanhimoon, miten korvata juustot ja voi leivän päällä jne. Miten jumppaatte kotona, millä ylläpidätte motivaatiota jne.
Kommentit (28)
Kannattaa jättää ne leivät ja päälliset kokonaan pois ja syödä enemmän kasviksia, jotka ovat vähäenergisiä ja pitävät paremmin kylläisenä.
Tykkään esim. coleslaw-salaatista välipalana. Makeina herkkuina syön punaisia luomuomenia. Ruokalusikallinen maapähkinävoita ja raakakaakaosta tehty kastike sisältää alle kolmanneksen suklaapatukan sokereista mutta on täynnä ravinteita ja maultaan kuin leivos.
vain lautasellinen laihaa velliä kerran päivässä
sunnuntaina pettuleipää
😬
Mulla auttoi laihduttamisessa (ja nykyään painon pitämisessä haluamissani luvuissa) sen tiedostaminen, mitä sokeri tekee kropalle ja millaisia määriä voi syödä suht haitoitta.
Syön tosi terveellisesti, kasvipohjaisesti ja kokkaan kaiken itse. Heti jos syön kaupan makeita herkkuja, paino nousee. Ne ovat niin energiatiheitä mutta ennen kaikkea sokeri nostaa verensokeria, mikä saa energian varastoitumaan rasvaksi.
Poislukien hedelmien ja marjojen sokeri (siinä on kuitua mukana) voin syödä päivässä noin 20-30 g sokeria ilman, että se sotkee aineenvaihduntaa. Tähän kuuluu kahviin laitettu sokeri, piilosokeri... ei jää tilaa karkille.
Tuon kun oivaltaa, on helpompi asettaa itselleen realistiset rajat täyskiellon sijaan.
Normiruokaa kasviksilla, ei santsiannoksia. Juomana vesi. Kaikkea voi syödä mutta vähän ja 3-4 ruokakertaa päivässä, ei välipaloja. Jos välillä on nälkä se on normaalia kaikille, vähän mukaan itsekuria.
Osta karkkia ja jäätelöä aluksi harvemmin ja vähemmän kerralla. Esim 300gr karkkipussista 120 gramman, sitten 40gr sdkiin. Sitten harvenna kertoja. Jätskiä litran sijaan ensin puolen litran pakkaus, sitten parin desin purkki ja lopulta jäätelöpuikko ja samoin harvennst kertoja. Sama juuston ja kaiken muunkin energistiheän suhteen.
Älä yritä lopettaa kerralla kaikkea. Huomaat että saman nautinnon saat vähemmälläkin.
Proteiinia, kasviksia, kohtuullisesti rasvaa ja paljon unta. Hissukseen!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos niille vinkeistä jotka jaksoivat laittaa, muut suksikaa suolle länkyttämästä.
Tuo oli hyvä vinkki että lopetan yhden jutun kerrallaan, enkä muuta kaikkea kerralla. Karkki tosin pitää lopettaa kerrasta kokonaan, oon sellanen possu että ahmin vaan kaiken minkä nään naamaani. Ja oon jatkuvasti jääkaapilla närppimässä.
Kyllä tää kuulkaa nyt onnistuu!
Itsekin tässä aloittelemassa ja luen mielenkiinnolla vastauksia. Tartuin kans tuohon yksi asia kerrallaan -juttuun, jota lähden toteuttamaan. Ajattelin lopettaa välipalat. Mutta silloin voisin syödä esim. jälkkäriksi karkkia tai muuta. Uskoisin, että kalorit joka tapauksessa vähenee, kun ruokailukerrat vähenee.
Älä laihduta. Sen sijaan tee pieniä pysyviä muutoksia ruokavalioon, näin saat myös painonpudotuksen kannalta pysyviä tuloksia aikaan.
Juo riittävästi. Monesti näläntunne tai ruuan mieliteko onkin oikeasti lievää janon tunnetta. Juo pelkkää vettä. Mehut ovat turhia, syö marjat ja hedelmät sellaisinaan, niin saat kuidut ja ravintoaineet kaikkineen talteen. Myös maidon juominen on turhaa, mutta pidä huoli, että saat riittävästi kalsiumia, joten käytä kuitenkin maitotuotteita.
Seuraa hiilareitten saantia. Usko pois, hiilareita vähentämällä laihdut paremmin kuin vetämällä rasvan saannin minimiin. Elimistö tarvitsee rasvaa. Hiilareita saadaan normaalisti kotiruuista niin paljon, että ilman mitään seuraamuksia niitä voi aivan hyvin karsia. Aamupuuron sijasta voit nauttia kulhollisen maustamatonta jugurttia vaikkapapakastemarjojen kera.Leipääkään ei olemikään pakko syödä, a jos syöt leipää keiton kaveriksi, jätä kuitenkin leikkeleet pois, käytä pelkkää levitettä pikku sipaisu.
Kun herkuttelet, tee se hyvällä omallatunnolla. Jos ruokavaliosi on muuten kunnossa, sinun on varaa silloin tällöin käydä jätskillä tai pitsalla. Huomioi kuitenkin, että vähennä varsinaisesta ateriastasi herkuttelua vastaava määrä, esim. syö pitsa lounaalla, ei ylimääräisenä iltapalana.
Rajoita herkkujen määrää ja panosta laatuun. Jos sinulla on ollut tapana syödä kokonainen levy suklaata elokuvaa katsellessa, varaa vain pieni määrä jotain erityisen herkullista laatua ja syö se nautiskellen, ei ahmien. Samoin aivan arkiaterioilla, panosta laatuun, ei määrään. Laita vähän parempaa ruokaa ja syö sitä hitaasti nautiskellen pienempi annos. Älä ota lisää. Hitaasti syöminen antaa elimistölle aikaa tunnistaa, milloin olet kylläinen samalla kun syömisen nautinto kestää kauemmin.
Kiitos niille vinkeistä jotka jaksoivat laittaa, muut suksikaa suolle länkyttämästä.
Tuo oli hyvä vinkki että lopetan yhden jutun kerrallaan, enkä muuta kaikkea kerralla. Karkki tosin pitää lopettaa kerrasta kokonaan, oon sellanen possu että ahmin vaan kaiken minkä nään naamaani. Ja oon jatkuvasti jääkaapilla närppimässä.
Kyllä tää kuulkaa nyt onnistuu!