40v nainen ja hikoilen kuukautisten aikaan niin, että pää on märkä aamulla herätessä, lakanat pitää vaihtaa.
Hikoilua on 1-2 päivää ennen kuukautisia tai 1-2 päivää kuukautisten alettua. Vaihtelee kuukaudesta toiseen. Tässä kierrossa niin järkyttävää hikoilua, että hikoilin kaksi tyynyä läpimäräksi yöllä, lakanat piti vaihtaa kesken yötä ja peitto myös. Heräsin aamulla pää niin märkänä, että olisi voinut luulla minun olleen suihkussa.
Jatkunut pari vuotta, välillä pahempi, välillä parempi. Viime yö oli pahin ikinä.
Tätäkö on sitten luvassa 10 vuotta tästä eteenpäin? Esivaihdevuosia?
Niin ja kolme lasta on, synnytetty ikävuosina 20-24v.
Kommentit (23)
Mulla alkoi hikoilu kun sain runsaiden kuukautisten ja raudanpuuteanemian hoitoon hormonikierukan. Samalla nousi paino, mutta tämä ei _kuulemma_ johdu kierukasta. Vaikka on mainittu yleisenä haittavaikutuksena. Lääkäri tarjosi minua tapaamatta puhelinkonsultaatiossa avuksi verikokeiden tulosten perusteella (paastosokerit yms) kilpirauhasen liikatoimintaan lääkekokeilua sekä ravintoneuvontaa. Mietin vain ennen elinikäisen lääkityksen aloittamista, (tosiaan, miksi kutsui sitä kokeiluksi), kumpi oli ennen muna vai kana, eli kierukka > painonnousu > oireet, eli mikä johtuu mistäkin.
Liittyy tosiaan luonnollisiin iän myötä tapahtuviin hormonikierron muutoksiin, mutta ei välttämättä ole silti hormonikorvaushoidolla hoituva vaihdevuosivaiva vielä. Itselläni kun mitattiin, niin estrogeeni oli jopa normaalia korkeammalla, joten hormonikorvaus olisi vain pahentanut asiaa. Gyne selitti sen niin, että osallaa naisista, kun aivojen säätely huomaa että munasarjat vähän laiskistuu, ne piiskaavat munasarjoihin lisää vauhtia niin että ne ylitoimii. Yksi mahdollinen hoito tähän on yhdiselmäehkäisypilleri, joka laittaa oman hormonikierron tauolle kokonaan.
Itse en lopulta ottanut mitään hoitoa, riitti että kuulin ettei ole mitää vakavaa. Hikoiluoiire kesti muutamaan vuodenn, samoin kiertojen lyhyys. Sitten kaikki oireet loppui paitsi että menkat tulee vähä miten sattuu, joskus kuukausiakin välissä, joskus taas 31 pv välein kuten nuorena. Ikää nyt 47, ja tosiaan kärsin oireita vain 42-45 välillä. Silloin ilmeisesti oli sitä munasarjojen liikatoimintaa, ja nyt alkaa vähitellen kääntyä hiipumisen suuntaan.
Täällä toivotaan kanssa samaa! Ikää myös 32v ja hikoilen öisin kun pieni sika. lakanoita tulee suht tiuhaan vaihdettua.