Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko ihminen lämpimän ruuan?

Vierailija
12.01.2015 |

Itse en ole ole aikoihin, siis kuukausiin syönyt lämmintä ruokaa paria poikkeusta lukuunottamatta ja nekin juhlissa ja ravintolassa. Muuten syön salaatteja, joissa on kanaa tai kalaa. Syön meetvurstia tai kinkkua aamupalaleivän päällä. Eipä se olo ole sen kummempi. Mikä pakko on syödä ruoka lämpimänä tai jopa kuumana?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:19"]

Lämpimyys ei ole se juttu, vaan monipuolisuus. Lämpimissä ruuissa raaka-aineet eivät yleensä ole yhtä prosessoituja (vertaa vaikkapa paistettua kyljystä vrt prosessoitu leikkele) kuin vaikkapa voileipäaineksissa, joten se on plussaa lämpimille aterioille, varsinkin jos ne on tehty itse raaka-aineista. Toisaalta tuoreravinto on ihan oma ideologiansakin, ja sen mukaan kypsennys tuhoaa ravintoaineita...

Leikkeleet ovat vihoviimeisen typerä tapa tankata eläinproteiinia. Niissä on nitriittejä, suolaa ja rasvaa suhteettomasti, joten vähentäisin niiden syömistä merkittävästi. Saat proteiinia hyvin salaateistakin, joten älä popsi liikaa metvurstia ja leikkelekinkkua.

[/quote]

Tarkoitatko ihan oikeasti,että syömällä ruoan kylmänä se ei ole monipuolista?

[/quote]

Missä minä muka niin sanoin? En sanonut.

Vaan että monipuolisuus on ruuassa tärkeää, ei lämpimyys. Ja että itse tehtyjen lämpimien aterioiden plussa verrattuna kylmiin aterioihin on, että esim. liha on helposti vähemmän prosessoitua vs. valmissalaatit tai leikkeleet.

Mutta että tuoreravinnossa taas on monia plussapuolia.

Vierailija
2/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:21"]

Lämpimyys ei ole se juttu, vaan monipuolisuus. Lämpimissä ruuissa raaka-aineet eivät yleensä ole yhtä prosessoituja (vertaa vaikkapa paistettua kyljystä vrt prosessoitu leikkele) kuin vaikkapa voileipäaineksissa, joten se on plussaa lämpimille aterioille, varsinkin jos ne on tehty itse raaka-aineista. Toisaalta tuoreravinto on ihan oma ideologiansakin, ja sen mukaan kypsennys tuhoaa ravintoaineita...

Leikkeleet ovat vihoviimeisen typerä tapa tankata eläinproteiinia. Niissä on nitriittejä, suolaa ja rasvaa suhteettomasti, joten vähentäisin niiden syömistä merkittävästi. Saat proteiinia hyvin salaateistakin, joten älä popsi liikaa metvurstia ja leikkelekinkkua.

[/quote]

[/quote]

Missä minä muka niin sanoin? En sanonut.

Vaan että monipuolisuus on ruuassa tärkeää, ei lämpimyys. Ja että itse tehtyjen lämpimien aterioiden plussa verrattuna kylmiin aterioihin on, että esim. liha on helposti vähemmän prosessoitua vs. valmissalaatit tai leikkeleet.

Mutta että tuoreravinnossa taas on monia plussapuolia.

[/quote]

Sanoit, että kylmänä syöty ruoka on leikkeleitä, lämpimänä jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:25"]

Lämpimyys ei ole se juttu vaan kypsennys. Kypsennetystä ruuasta ravintoaineet imeytyvät paremmin. Just katoin jonkun dokkarin missä sanottiin että kun esi-ihmiset keksivät alkaa kypsentää ruokansa, sen ansiosta aivot alkoivat kehittyä hurjaa vauhtia.

[/quote]

Panehan linkki moiseen. En usko. Jos koskeekin, koskee ainoastaan lihaa, eikä ap raakaa lihaa syökään.

Vierailija
4/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia, ainakin kylmänä päivänä, sairaana tai väsyneenä mahdollisuus lämpimään ruokaan houkuttaa huomattavasti enemmän kuin joku kylmä salaatti.

Vierailija
5/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään tarvitse, miksi niin luulet? Ruuan kuumentaminen liittyy varmasti pitkälti sen valmistamiseen, jolloin se kuumenee väkisin.

Vierailija
6/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:06"]

Ruuan lämpötila ei ole olennaista, vaan ruuan sisältö. Jotkut ei vaan tajua, ja vikisevät sitten että kyllä LÄMMIN ruoka pitää olla aina, ihan kuin perunat ja nakkikastike olisi sisällöltään huimasti parempi kuin vaikka lohisalaatti.

[/quote]

Miltä nakkikastike maistuu kylmänä?

Vierailija
7/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lämpimässä ruuassa" tulee helpommin toteutettua ruokaympyrää ja itse syön vihanneksia helpommin lämpimän ruuan lisukkeena kuin sellaisenaan. Ruokaisia salaatteja en kovin usein jaksa väsätä, mutta puolet lautasesta on helpompaa täyttää salaatilla. Saati että söisi jotain leipiä, johon tulee päälle muutama kurkkuviipale.

Vierailija
8/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:47"]

"Lämpimässä ruuassa" tulee helpommin toteutettua ruokaympyrää ja itse syön vihanneksia helpommin lämpimän ruuan lisukkeena kuin sellaisenaan. Ruokaisia salaatteja en kovin usein jaksa väsätä, mutta puolet lautasesta on helpompaa täyttää salaatilla. Saati että söisi jotain leipiä, johon tulee päälle muutama kurkkuviipale.

[/quote]

Tarkoitat kai lautasmallia? Kylmässä taas jää helpommin pois huonot hiilarit.

Vierailija
9/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pakkasilla minä ainakin HALUAN lämpimän ruoan jo siitä syystä, että paleltaa niin pirukseen. Lämmittää mukavasti :) (sama kuin lämpimät juomat) Kesällä taas tykkään enemmän "raikkaasta" ruoasta.

Vierailija
10/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko. Tosin Sääntö-Suomessa on kohta varmaan joku direktiivi siitäkin. 

Vierailija
11/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan lämpötila ei vaikuta sen ravitsevuuteen millään tavalla. Kyse on siitä, että "lämmin ruoka" on käsite, joka tarkoittaa kokonaista ateriaa eikä vain pikaista välipalaa tms. Kyllähän jokainen ymmärtää, että runsas ja monipuolinen kylmä salaatti on parempaa ravintoa kuin lautasellinen kuumaa makaronivelliä.

Vierailija
12/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan lämpötila ei ole olennaista, vaan ruuan sisältö. Jotkut ei vaan tajua, ja vikisevät sitten että kyllä LÄMMIN ruoka pitää olla aina, ihan kuin perunat ja nakkikastike olisi sisällöltään huimasti parempi kuin vaikka lohisalaatti.

Vierailija
13/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii paremmin normaali lämminruoka kuin tuollaiset pikkusuolaiset ja salaatit. Minun alkaa mahaa kipristellä ja kertyy ilmaa ja olo on muutenkin hankala, jos syön vain välipaloja mutta en yhtään lounasta.

Vierailija
14/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki tarvitse. Olin itse jossain vaiheessa elämääni elävän ravinnon vegaani monta vuotta, ja erittäin hyvin pärjäsi täysin kypsentämättömällä ja kylmällä ruoalla. 

"Minun alkaa mahaa kipristellä ja kertyy ilmaa ja olo on muutenkin hankala, jos syön vain välipaloja mutta en yhtään lounasta."

Mutta eihän nuo ole mitään pelkkiä välipaloja, kylmästäkin ruoasta voi koostaa ihan kunnon lounaan. Halutessaan jopa melkoisen kaloripomminkin.

Vierailija
15/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:11"]

Minulle sopii paremmin normaali lämminruoka kuin tuollaiset pikkusuolaiset ja salaatit. Minun alkaa mahaa kipristellä ja kertyy ilmaa ja olo on muutenkin hankala, jos syön vain välipaloja mutta en yhtään lounasta.

[/quote]

Miten se lämpötila siihen ruoan ravinteikuutteen vaikuttaa?

Vierailija
16/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
18/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten lämmin juoma? Itse juon kahvia ja teetä, mutta lapsi ei oikeastaan juo ikinä lämmintä juomista eli joskus harvoin kaakaota ja muutaman kulauksen teetä (joka on jo yleensä kylmää).

Mites muiden lapset?

Vierailija
19/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se vain tottumuksesta kiinni, kun tuntuu että nimenomaan lämpimänä se ruoka tuntuu täyttävämmältä? Esimerkiksi uunilohi kermaperunoilla on hyvää kylmänäkin, kuten vaikka pastavuoka, mutta lämpimänä riittää pienempi annos. Sama sosekeittojen kanssa yms.

Vierailija
20/30 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lämmin ruoka antaa paremmin täyden olon kuin joku salaatti ja siitä täydestä olosta tulee hyvä mieli. Itse syön mieluummin vaikka pelkkää kuumaa makaronia kuin kylmän salaatin. En vain saa salaatista mitään mielihyvää muuten kuin lisukkeena, joten pakko saada kerran päivässä lämmin ruoka tai muuten ravaan koko ajan etsimässä jotain syötävää, kun ei ole nälän tunne hävinnyt salaatilla tmv. ruualla. Kun syön lämpimän ruuan, niin riittää 2 ateriaa (päivällinen ja iltapala) päivässä. Jos jostain syystä jää lämmin ruoka pois, on se koko ajan sellaista puputtamista; jugurttia, leipää, hedelmiä, taas leipää, jugurttia, plus muuta naposteltavaa, jos on (suolakeksejä, rusinoita, karkkia, keksejä...) Juu, ei kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä