Mikä on oman elämäsi korkeampi päämäärä ja hyveet, joita tavoittelet?
Itse tavoittelen mielenrauhaa, omien arvojeni tiedostamista, ajattelun vapautta, taloudellista hyvinvointia, joka auttaa minua toteuttamaan itseäni, jatkuvaa oppimista, mielekkyyden kokemusta, perheyhteisöllistä rakkautta ja lojaalisuutta. Nämä tulivat ekana mieleen.
Entäs sinä?
Kommentit (30)
Haluaisin löytää itseni. Kärsin heikosta minäkuvasta ja en oikeasti tiedä
, mitä itse haluan ja mitä voin haluta, sanoaja tehdä . Haluan itseluottamusta. Rajat itselleni.
Onpa kiva kysymys! Aika usein kuuntelen ystävieni pyrkimyksiä päästä etenemään urallaan(ihan vaan statuksen tai rahan vuoksi ei oman innostuksen) tai tuntuu että ainut mitä he elämässään haluavat on joku vielä hienompi talo tai sisustus. Yleensä en näihin keskusteluihin osaa ottaa osaa.
Minulle tärkein pyrkimys elämässä on elää mahdollisimman väkivallattomasti. Eli että elämässäni vahingoitan mahdollisimman vähän eläimiä, luontoa ja muita ihmisiä. Toivon myös että voisin jotenkin auttaa muita.
Toinen mitä tavoittelen on että uskaltaisin tuoda ja saisin julkaistua taidettani esille muille ihmisille ja että voisin taiteellani koskettaa muita ihmisiä syvältä ja ehkä tuoda heille jotain hyvää taiteellani.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:39"]
Haluaisin löytää itseni. Kärsin heikosta minäkuvasta ja en oikeasti tiedä , mitä itse haluan ja mitä voin haluta, sanoaja tehdä . Haluan itseluottamusta. Rajat itselleni.
[/quote]
Minä toivon, että sinä löydät kaiken tuon. Kuulostat kivalta ihmiseltä.
Aion nauttia elämästä joka päivä, elää terveenä ja kuolla vanhana -arvokkaasti, ei kusisissa vaipoissa vanhainkodin kasviosastolla nöyryyttävästi säästöjen uhrina kituen.
Haluan kohdella ihmisiä niin kuin itseäni haluan kohdeltavan ja haluan elää moraalisesti oikein niin ettei minulla ole salattavaa tai hävettävää tekemisissäni. Haluaisin tehdä jotain hyvää elämässäni tai työssäni mutta toisaalta ajattelen että yhden pienen ihmisen panos voi olla myös vaikka omista lapsista huolehtiminen ja kasvatus ja toivon että lapseni sitten saavat jotain hyvää aikaan ja löytävät paikkansa maailmassa jos minä en saa aikaan mitään sen"suurempaa".
Joogafilosofiassa on hyviä ohjeita, joita pyrin noudattamaan omassa elämässäni.
Kannatan niin henkistä kuin fyysistäkin väkivallattomuutta. En valehtele - myöskään itselleni. En varasta toisten omaisuutta ja pyrin olemaan kadehtimatta toisia. En käytä seksuaalisuuttani vallankäytön välineenä ja kunnioitan sekä itseäni että kumppaniani niin paljon, että pysyn hänelle uskollisena. Pyrin tietoisesti muuttamaan ajatukset, jotka saavat minut ahneeksi. Käytän malttia kuluttaessani rahaa ja luonnonvaroja. Pidän huolta puhtaudesta - niin itseni kuin ympäristönikin suhteen. Yritän olla kiitollinen ja tyytyväinen siitä, mitä minulla jo on. Etsin tietoa, opiskelen ja olen kiinnostunut maailman tapahtumista. Pidän huolta kehostani liikunnan ja puhtaan ravinnon avulla. Käytän kohtuudella alkoholia. Pyrin säännöllisesti rauhoittamaan mieleni kaikelta siltä hälinältä ja niiltä ärsykkeiltä, joita moderni yhteiskunta sinne lataa eli teen keskittymisharjoituksia (mindfulness, meditointi).
Aloittajan luettelemat asiat ovat kaikki tavoiteltavia. Omalta kohdaltani lisäisin hyvän tuomisen toisten ihmisten ja muun elollisen elämään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:03"]
Aion nauttia elämästä joka päivä, elää terveenä ja kuolla vanhana -arvokkaasti, ei kusisissa vaipoissa vanhainkodin kasviosastolla nöyryyttävästi säästöjen uhrina kituen.
[/quote]
Se on varmaan monen toive, mutta meillä ei ole kaikkea valtaa itse päättää, miten loppumme tulee. Se on kauhukuva, että olisi toisten armoilla sairaana tai liikuntakyvyttömänä viimeiset 10 vuotta, kuten tätini oli. Mutta ei siinä paljon vaihtoehtoja ollut. Kun ei itseltään henkeäkään ottanut.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:59"]
Haluan kasvaa ihmisenä eli oppia kärsivällisemmäksi, epäitsekkäämmäksi, pitkäpinnaisemmaksi, oppia puolustamaan hyviä arvoja, oikeutta ja totuutta suoraselkäisesti, vaikka se tarkottaisi lyhyellä tähtäimellä myös omasta edusta, "egosta" ja itsekkyydestä luopumista, ehkä kivuliaastikin (kasvukipuja, vastuuta, "minäminäminä/minun tarpeeni ja haluni etusijalla, muista viis"- asenteesta luopumista). Haluan oppia ajattelemaan yleistä hyvää enemmän kuin itsekästä hyvää. En kuitenkaan tarkoita kynnysmatoksi asettautumista tai liiallista uhrautumista, vaikka uhrautumista pidänkin hyveenä, kunhan sen osaa tehdä terveen rajoissa (siinäkin opettelemista).
Haluan oppia kasvattamaan myös lapseni tällaisiksi, jotta olisivat tarpeeksi viisaita, ymmärtäväisiä ja fiksuja ajattelemaan asioita myös toisten kannalta. Tietenkin ilman sitä kynnysmatoksi joutumista... mielestäni maailmassa on valloilla ihan liikaa tällainen itsekkyyden ja oman edun tavoittelemisen meininki.
Haluan myös oppia elämään entistä enemmän ympäristöä/luontoa kunnioittaen, ja eettisiä periaatteita.
Olen myös uskovainen, kaikkiin näihin tavoitteisiini löydän apua ja ohjeistusta Raamatusta ja Jumalalta.
[/quote]
Hienosti sanottu, ihailen arvojasi - aivan kuin olisin saanut jotain "henkistä ravintoa" kun luin viestisi :) Jumalan läsnäoloa, rakkautta ja siunausta sinulle ja läheisillesi oikein runsain mitoin! P.S. http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
Elämäni korkein päämäärä on taivas. Haluan päästä Jumalan luokse taivaaseen.
Hyveitä ovat Raamatussa Gal 5 mainitut rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
Hyvät ihmissuhteet. Toivon, että itsellä olisi aina rohkeutta olla menemättä mukaan toisten ihmisten tuhoamiseen. Ymmärrystä selvittää molempien osapuolten näkemykset. Viisautta olla sovittelijana. Rakkautta itseänikin kohtaan, jotta pidän itseni järjissä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:57"]
Elämäni korkein päämäärä on taivas. Haluan päästä Jumalan luokse taivaaseen.
Hyveitä ovat Raamatussa Gal 5 mainitut rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
[/quote]
Kannattaisiko elää tätä elämää mahdollisimman hyvin ja nauttia nyt? Voi olla, että olet pelkkää tuhkaa sen jälkeen. Mitä odotat, että se taivaassa olo on? Kokoaikaista nautintoa vai? Ymmärrätkö, että jos elämä olisi vain nautintoa, et tunnistaisi sitä nautinnoksi, koska siitä tulisi normaali olotila ja se olisikin ihan tavallista?
Nautintojen tavoittelu ja itseni toteuttaminen lienevät korkeimmat päämäärät minulla.
Minun pitäisi taas alkaa pitämään parempaa huolta itsestäni, muiden eteen ja toisten elämän parantamisen eteen olen jo tehnyt paljon. Uskomatonta mutta olen nuorella iällä saavuttanut jo lähes kaiken muun ja nyt ymmärrän kuinka ylpeä olen itsestäni
Korkeaa moraalia, tietämiseni lisäämistä, luovuutta, mielen tasapainoa, ymmärryksen laajentamista,
Uskollisuutta ja eettistä toimintaa suhteessa omiin läheisiini.
Yritän tulla paremmaksi ihmiseksi, laajentaa näkemyksiäni ja elää hyvän elämän. Tietysti myös terveenä pysyminen, hyvä sosiaalinen elämä ja riittävän hyvä taloudellinen tilanne ovat tärkeitä.
[quote author="Av Mamma" time="12.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:31"]
[quote author="Av Mamma" time="12.01.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 06:52"]
Itse tavoittelen mielenrauhaa, omien arvojeni tiedostamista, ajattelun vapautta, taloudellista hyvinvointia, joka auttaa minua toteuttamaan itseäni, jatkuvaa oppimista, mielekkyyden kokemusta, perheyhteisöllistä rakkautta ja lojaalisuutta. Nämä tulivat ekana mieleen.
Entäs sinä?
Ei taloudellista hyvinvointia tarvita toteuttamaan itseään sellaisilla tavoilla, jotka kumpuavat syvistä arvoista.
[/quote]
[/quote]
Minä tarvitsen taloudellista hyvinvointia siihen, että ylläpidän turvallisuudentunnettani, joka on syvä perustarve. Riittävä määrä rahaa takaa sen, että minulla on mielenrauha eikä tarvitse koko ajan murehtia, mihin leipäjonoon pitäisi mennä. Raha myös mahdollistaa omalta osaltaan sen, että saan nauttia luonnosta omalla mökilläni ja tuntea olevani osa jotakin suurempaa kokonaisuutta (voisin saada sen tunteen muullakin tavalla, mutta tästä nautin eniten). Raha myös mahdollistaa matkustamisen ja uusien kulttuurien tapaamisen, elämysten hankkimisen, auringonlämmön keskellä talveakin. Raha on välinearvo johonkin tärkeämpään arvoon. En väitä, etteikö ilmankin voisi elää, mutta kyllä raha jossain määrin helpottaa.
[/quote]
Kaikki mitä sanot, on totta. Kuitenkin t-o-d-e-l-l-a syvät asiat eivät liity rahaan. Tai jos liittyvät, ihminen ei ole vielä oivaltanut elämän tärkeimpiä asioita. Joillakin sisin punnitaan esim. niin, että jostakin syystä taloudellinen turva menee. Silloin mitataan se, että miten paljon ihminen on kerännyt sisäistä voimaa ja hengen aarteita, joilla ei ole mitään tekemistä rahan kanssa edes välinearvona.
[/quote]
Minulla raha liittyy ydinarvoihini välillisesti. Minulle mielenrauha ja turvallisuudentunne ovat oikeita todellisia ja syviä arvoja, joihin taloudella on merkitystä tässä kontekstissa, jossa elän. Raha siis helpottaa elämää. Mutta jos minulta vietäisiin kaikki: raha, puoliso, perhe, asunto, vaatteet... Kuten Viktor Frankliniltä vietiin keskitysleirillä, voisin silti ehkä säilyttää jonkinlaisen elämänuskon, muiston rakkaistani, omanarvontunteen, elämänhalun, merkityksenkin. Kykenisin silti ehkä hymyilemään muille ja säilyttämään kontaktin ihmisyyteen. Onneksi minun ei tarvitse kilvoitella itseni kanssa tuollaisessa tilanteessa. Optimismia ei voi kukaan viedä minulta pois. Kukaan muu kuin minä itse.