Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergiselle terveellinen ruokavalio?

Vierailija
12.01.2015 |

Hei!

Olen 21-vuotias nainen. Haluaisin syödä terveellisesti, mutta en tiedä miten sillä kaikissa terveellisissä ruokavalioissa mitä netistäkin löytyy painotetaan kasviksien, salaattien ja hedelmien syömistä (korvataan niillä joskus hiilaritkin), mihinkä en allergioitteni takia pysty.

Allergiani ovat:
kurkku, tomaatti, herne, maissi, paprika, omena, päärynä, mandariini, appelsiini, viinirypäle, kirsikka, punajuuri, mansikka, sitruuna, lime, porkkana, kiivi, lanttu, kaali, greippi, luumu, vesimeloni ja ananas.

Syön vitamiinitabletteja saadakseni edes jostain vitamiineja. Syön aika paljon hiljaaripitoisia ruokia lihan lisäksi. Juon vähintään 3litraa päivässä vettä. Aikeissa on alottaa uudelleen kuntosali tammikuussa, kun rahatilanne paranee. Onko siis neuvoja/reseptejä/vaihtoehtoja mitä oikein söisin päivän mittaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ihanaa, paljon vastauksia!

Anteeksi, huomasin nyt itsekkin että tietoni ovat hieman puutteelliset. Aamupalaksi syönkin kaurapuuroa ja laitoin pakastemarjoja ja siemeniä joukkoon. Syön myös pähkinöitä, mutta niitäkään ei kannata muutamaa ruokalusikallista enempää syödä korkean kalorimäärän vuoksi.

Banaanillekkin olen allergiaa, mutta pieniä määriä voin siis syödä tiettyjä hedelmiä. Syön hieman banaania/mandariinia päivän mittaan, joten totuttelua olen jo vuosien ajan hiljakseen yrittänyt. Olen kuitenkin huomannut että jos yritän syödä päivittäin allergisoivia aineita, kutina ja kirvely käy sietämättömäksi, saan huuliin ja suuhun patteja/haavaumia joten siksi etsin erilaisia terveellisiä ruokavaihtoehtoja. Salaatit ei siksi oikein tule kuuloonkaan, koska niissä on niin paljon allergisoivia aineita, pasta/salaatinlehti-feta-kana salaattikaan ei nyt kuitenkaan ole välttämättä siitä terveellisimmästä päästä ja tulee aika tyyriiksi. Smoothie aineet itseasiassa ostin juuri eilen, eli maustamatonta + rasvatonta jogurttia, johonka laitan mustikoita ja palan banaania, jääpaloja ja loraus maitoa.

Joitakin kasviksia voin syödä keitettynä, keitän esim. porkkanaa lisäksi päiväruoalle. :)

Kiitos paljon tähän astisista vinkeistä, muutaman otan muistiin niinkuin tuon parsakaalin (kukkakaali ei käy edes keitettynä) ja perunamuussisekoituksen!
Lisää saa kuitenkin laittaa terveellisiä välipala ideoita ja perus ruokaohjeita, sillä äitini on opettanut lähinnä nuo rasvaan tehtävät kastikkeet (ruskea kastike ja valkokastike, currykastike, makkarakastike) ja muut "perusruoat" (makaroonilaatikko jne.).

Vierailija
2/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja pysty syömään! Vadelmia, mustikoita ja puolukoita. Tähän aikaan tosin saa vain pakasteena... Entä banaanit? Hyvä välipala. Mustikasta, banaanista ja jogurtista saa muuten herkullisen smoothien. Ja kannattaa kokeilla banaanipuuroa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ravintoneuvojaan yhteys, hän tekee sinulle päivittäisen ruokalistan ja lisävitamiinilistan.

4/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellinen jo mainitsikin, syö marjoja. Lisäksi pähkinöitä ja manteleita, vehnä- tai kauralesettä kuidun lähteeksi ja rasvaista kalaa, äyriäisiä.

Vierailija
5/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ruuaksi suurin osa rasvaa. Ei margariinia.

Vierailija
6/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis pysty mitään noista syömään edes kypsennettynä? Ovatko allergiasi luokkaa kurkku turpoaa umpeen vai luokkaa suussa vähän kutisee? Itse kun olen pikkuhiljaa pystynyt totuttamaan itseni moneen eri ruoka-aineeseen, ymmärrän toki ettei tämä kaikille allergikoille ole mahdollista :)

Vierailija
7/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, sielunkumppani!
Mulle ei niinkään ateriat tuota ongelmia, sillä voin syödä kypsennettyjä kasviksia sekä hieman vihersalaattia. Mutta helppojen välipalojen kanssa kamppailen, sillä kieltolistalla ovat niin pähkinät kuin hedelmät, myös tämä ylistetty banaani.
Töissä kannan mukana siemeniä, protskupatukoita ja lasten marjasoseita :)

Vierailija
8/8 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeutuuko tuohon sun kaaliallergiaan myös kukka- ja parsakaali? Ne ainakin toimii lihan kyljessä niin keitettynä/höyrytettynä kuin perunan kanssa soseutettuna. Varsinkin keitetty parsakaali on herkkua kun lopuksi heittää sekaan oliiviöljyä ja valkosipulia, nam!
Ja jos et ihan karpata halua, niin älä unohda ohraa ja linssejä lisukkeenä. Perunamuusiin saa vaihtelua sipulilla, sellerillä, mausteilla taivaan ja maan väliltä...
-Sielunkumppani