Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko C-vitamiinia vilustumisen ensioireisiin

Vierailija
11.01.2015 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan minkä verran vaan, mitään vaikutustahan sillä ei ole, ellet ole huippu-urheilija, silloin se saattaa lyhentää flunssan kestoa yhdellä vuorokaudella.

Vierailija
2/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiininlisä ei auta enää jos on vähänkin oireita, mutta voi ottaa ja kuvitella pelkän ajatuksen voimalla ettei nuhat iske.  Kokeile valkosipuli, se on tehokkaampaa ja vältä sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000mg

Vierailija
4/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/tiede/a1361326815363

Tutkijat pitävät tutkimusnäyttöä riittävänä, jotta C-vitamiinin todella voi sanoa lievittävän flunssaoireita.

Vierailija
5/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön päivityäin 1000 mg, mutta flunssan tullessa ja flunssassa yleensä tuplat. Lisäksi marjoja yms. Terveellistä.

C-vitamiini on vesiliukoinen, eli ylimääräiset tulee ulos. Ei siis yliannostusvaaraa.

Vierailija
6/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:19"]

http://www.hs.fi/tiede/a1361326815363

Tutkijat pitävät tutkimusnäyttöä riittävänä, jotta C-vitamiinin todella voi sanoa lievittävän flunssaoireita.

[/quote]

Kyseisestä katsauksesta lainaus: " Regular supplementation trials have shown that vitamin C reduces the duration of colds, but this was not replicated in the few therapeutic trials that have been carried out. Nevertheless, given the consistent effect of vitamin C on the duration and severity of colds in the regular supplementation studies, and the low cost and safety, it may be worthwhile for common cold patients to test on an individual basis whether therapeutic vitamin C is beneficial for them."

ja

"Trials of high doses of vitamin C administered therapeutically, starting after the onset of symptoms, showed no consistent effect on the duration or severity of common cold symptoms. However, only a few therapeutic trials have been carried out and none have examined children, although the effect of prophylactic vitamin C has been greater in children. One large trial with adults reported benefit from an 8 g therapeutic dose at the onset of symptoms, and two therapeutic trials using five-day supplementation reported benefit. More trials are necessary to settle the possible role of therapeutic vitamin C, meaning administration immediately after the onset of symptoms."

Eli mitään ei varsinaisesti ole todistettu, mutta koska se on halpa ja vaaraton aine kokeilla, jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä asiasta kokeilemalla itse. Nuo tieteellisten artikkelien pohjalta laaditut uutiset harvoin ovat sitä mitä itse artikkelissa on todettu, oli uutispalvelu sitten ihan mikä tahansa.

Vierailija
7/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tankkaan heti ensioireiden ilmaannuttua 2000-3000 mg. 

500 mg annoksina pitkin päivää. 

Plaseboa tai ei, minulla se on toiminut. 

Vierailija
8/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="traskausfetissimies" time="11.01.2015 klo 14:48"]

Itse tankkaan heti ensioireiden ilmaannuttua 2000-3000 mg. 

500 mg annoksina pitkin päivää. 

Plaseboa tai ei, minulla se on toiminut. 

[/quote]

Eihän sillä ole mitään väliä onko vaikutus placebo vai ei, jos kuitenkin tuntuu toimivan. Toki muuten terveellä aikuisella useimmat flunssat eivät koskaan tule kunnolla päälle, vaan niistä selviää parin päivän kummilla oloilla.

Vierailija
9/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mikä toimii myös on tupakointi. 

Nuorena kun sauhuttelin, en ollut kipeä ikinä. Varmaan viiteen vuoteen ei tullut minkäänlaista kröhää. Ensimmäisen aikuisiällä sairastetun "flunssan" koin tupakoinnin lopettamista seuranneena talvena (lopettamisesta n. puoli vuotta siinä vaiheessa). Oli kuumettakin hiukan. 

Vierailija
10/10 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota myös sinkkitabletteja.