Onko Suomessa sananvapautta?
Ihan viime vuosikymmenenä toimittajia tai julkaisuja on varoitettu, uhkailtu, rangaistu ja annettu potkut mm. venäjäuutisoinnista, Muhammed-pilapiirroksen julkaisusta, rikosuutisoinnista, ttip-uutisoinnista jne. Puhumattakaan siitä, että kunnollista journalismia ei enää edes harjoiteta maassamme suuressa mittakaavassa vaan suurin osa "journalismista" on kohumissitissitasoa tai "Et ikinä usko mitä tapahtui seuraavaksi"-clickbaitteja. Onko Suomessa enää sananvapautta? Onko sitä koskaan ollutkaan? Suomessa ei KOSKAAN olisi voinut toimia Charlie Hebdon kaltaista satiirista julkaisua, jossa on pilkattu ja tehty naurunalaisiksi kaikki poliitikot oikealta vasemmalle, kaikki uskonnot ja muutenkin ihan kaikki. Suomessa olisi älähtänyt JSN, lehti olisi lakkautettu ja joku haastettu käräjille, koska Suomessa kukaan ei koskaan saisi närkästyä mistään.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:02"]
poliitikkojen kunniaa ei voi loukata kukaan muu kuin ne itse! Kansan vähättely, korruptioskandaalit, jatkuva eliitin suosiminen päätöksissä jne.jne ovat jo sellaista kunnian polkua ettei tarvitse kuin raportoida ne. Sitä vartenhan tiedonvälitys on olemassa! Eikö sitten pitäisi lopettaa kaikki mediat jottei herkkähipiäiset oikeassaolijat loukkaantuisi?!?! Vaikka inhoan jotain juttua tai lehteä tai toimittajaa, en halua lopettaa tai tuhota sitä. Voin ihan itse valita mitä seuraan.
[/quote]Komppi. T: vihervassari
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:47"]Sananvapaus ei tarkoita sitä, että saa sanoa ihan mitä tahansa ja loukata ihmisten kunniaa tai poliittista ja uskonnollista vakaumusta. Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siinä, että lehtien taso on laskenut selkeästi viime vuosien aikana vakavasta journalismista keltaisen lehdistön suuntaan. [/quote]Jumalien kunniaa ei voi loukata kukaan! Ahdasmieliset fundamentalistit kaikissa kirkoissa ovat omineet itselleen jumalallisen oikeuden tietää mitä saa jumalista puhua! Ja se on hirvittävä synti! Ihminen on silloin korottanut itsensä jumalan paikalle ja luulee pystyvänsä määräämään mitä muut saavat sanoa ja ajatella! Jos yhdellä pilalehdellä voitaisiin horjuttaa Islamin pyhyyttä, on Islam heikko ja vähäpätöinen. Mutta eihän se ole vaan iso uskonto. Tällä iskulla terroristit saivat tahtonsa läpi: vastakkainasettelu uskontojen ja ihmisryhmien välillä kasvaa mutta sitä ei saa antaa tapahtua, ei Suomessa eikä missään!
[/quote]
Tälläkin lausunnolla sinä kiihotat toisiaan vastaan ihmisiä, joilla on vastakkainen vakaumus. Onko se sinusta sen arvoista?
[/quote]Ehdottomasti on. Kenenkään suuta ei saa tukkia!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:47"]Sananvapaus ei tarkoita sitä, että saa sanoa ihan mitä tahansa ja loukata ihmisten kunniaa tai poliittista ja uskonnollista vakaumusta. Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siinä, että lehtien taso on laskenut selkeästi viime vuosien aikana vakavasta journalismista keltaisen lehdistön suuntaan. [/quote]Jumalien kunniaa ei voi loukata kukaan! Ahdasmieliset fundamentalistit kaikissa kirkoissa ovat omineet itselleen jumalallisen oikeuden tietää mitä saa jumalista puhua! Ja se on hirvittävä synti! Ihminen on silloin korottanut itsensä jumalan paikalle ja luulee pystyvänsä määräämään mitä muut saavat sanoa ja ajatella! Jos yhdellä pilalehdellä voitaisiin horjuttaa Islamin pyhyyttä, on Islam heikko ja vähäpätöinen. Mutta eihän se ole vaan iso uskonto. Tällä iskulla terroristit saivat tahtonsa läpi: vastakkainasettelu uskontojen ja ihmisryhmien välillä kasvaa mutta sitä ei saa antaa tapahtua, ei Suomessa eikä missään!
[/quote]
Tälläkin lausunnolla sinä kiihotat toisiaan vastaan ihmisiä, joilla on vastakkainen vakaumus. Onko se sinusta sen arvoista?
[/quote]Miten muka kiihotan vastakkain? Juuri sitä vastaanhan itse olen vain kuulutko itse niihin oikeassaolijoihin joilla on jumalallinen tieto miten asioiden pitää olla?
Ei ole sananvapautta enää. Valtavirtamedia on aivopesun mestari. Sananvapauden rajoittaminen on typerää, koska mitään loukkaantumattomuuden oikeutta ei ole. Jos jonkun sanat ovat loukkaavia, niin mitä sitten? Nykyajalla ollaan muutenkin muuttuttu ihan nyhveröiksi ja poliittinen korrektius on länsimaiden syöpä.
Mä en myöskään tajua mitä pahaa siinä on jos joku loukkaantuu. Loukkaantukoot ja tuohtukoot oikein sielunsa kyllyydellä!
Vierailija kirjoitti:
Sananvapaus ei tarkoita sitä, että saa sanoa ihan mitä tahansa ja loukata ihmisten kunniaa tai poliittista ja uskonnollista vakaumusta.
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siinä, että lehtien taso on laskenut selkeästi viime vuosien aikana vakavasta journalismista keltaisen lehdistön suuntaan.
Poliittisella tai uskonnollisella vakaumuksella ei ole mitään merkitystä. Niitä juuri PITÄÄ arvostella ja kovaakin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 13:57"]
Ei ole. Esimerkki: Neekerit vittuun Suomesta! Tsekatkaa miten nopeasti tämäkin viesti poistetaan. Jumalauta mikä poliisivaltio.
[/quote]
Ovelaa modet, nyt ette ENSIMMÄISTÄ kertaa poistaneet ;D