Aiheuttaako stressi kuukautishäiriöitä?
Ihan tuli vaan mieleen, kun oon selittämättömistä syistä kärsinyt ainakin pari vuotta kierron puolivälin vaiheilla ylimääräsestä ruskeasta vuodosta. On ollut paljon stressiä työn ja rahan, ylipäätään elämän asioissa. Kunnes vaihdoin työpaikkaa ja viimeiset 3kk on mennyt ihan hyvin, ei välivuotoja. Nyt sit taas, mulla on tullut uusi mies kuvioihin ja vaikka se kuinka ihanaa onkin, niin mä aina osaan jotain stressata uuteen ihmiseen tutustuessa. Nyt on sit taas menty yli viikko niin että tulee ruskeeta vuotta, voi vetttu..
Ja me ei olla vielä harrastettu seksia, eli ei voi olla mikään tautikaan tullut.
Miten voin vaan vähentää sitä stressiä???
Kommentit (20)
Elimistö on kokonaisuus ja kyllä stressi vaikuttaa kuukautiskiertoon.
Kuukautiset muuttuu iän myötä. Mulla tulee ovulaation aikaan joskus rusehtavaa vuotoa päivän pari. Ei joka kuukausi, mutta välillä.
Mutta siis stressi voi toki vaikuttaa! Stressihormonit on kuitenkin myös hormoneita ja kuukautiset, ovulaatio ym on hormonaalisia juttuja. Me ollaan kokonaisuus, joten kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ja sitten vielä keksisi keinon millä olla stressaamatta, nyt vaikka esim tätä ongelmaa.. äh.
Mulla ainakin vaikuttaa niin, että ovulaatio jää kokonaan pois/myöhästyy. Olen seurannut samalla sovelluksella kiertoa nyt 5 vuotta, ja kaikki poikkeuksellisen pitkät kierrot ajoittuvat stressaaviin elämänvaiheisiin (parisuhdeongelmat, opinnäytetyön kirjoittaminen, remontin tekeminen, muutto, työpaikan vaihdokset jne). Mulla pitkittynyt stressi aiheuttaa huonoja yöunia, mikä aiheuttaa päänsärkyä, minkä vuoksi syön stressaantuneena enemmän särkylääkkeitä, mikä osaltaan vaikuttaa tuohon ovulaatioon. Eli mulla ei välttämättä stressi vaikuta hormonien kautta suoraan, vaan ainakin välillisesti muiden stressiin liittyvien muutosten myötä.
Oman kokemuksen mukaan ei vaikuta. Ainoastaan kuumeiset infektiot ovat vaikuttaneet.
Kuulostaa ovulaatiovuodolta ja on ihan normaalia. Itsellä sitä oli nuorena.
Aloittaja kirjoitti:
Ja sitten vielä keksisi keinon millä olla stressaamatta, nyt vaikka esim tätä ongelmaa.. äh.
Mikä ongelma tuo on? Kai olet kuullut pikkuhousunsuojista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Mikä ongelma tuo on? Kai olet kuullut pikkuhousunsuojista.
Olen kuullut ja käytän, mutta ei ole kauheen miellyttävä ajatus alkaa seksiäkään harrastavan, varsinkaan uuden kumppanin kanssa.
Ihan tutkitusti vaikuttaa, toisilla herkemmin kuin toisilla. Itselläni näkyy hyvin helposti kierrossa ja kuukautiset jäävät yleensä kokonaan pois pariksi kuukaudeksi jos on kova stressikausi menossa.
Joo ja lääkkeet jos niitä joutuu väkisin tunkemaan itseensä.
Höpsön löpsön mitkään buranat vaikuta, jollei niitä joka päivä ota. Sä oot kun yksi Alma täti. Puhui Buranasta kun huumeista ja kuulemma sellasella ei päivittäisellä käytöllä tyyliin 4 päivänä kuussa max oli jo munuaisvaurio vaanimassa.
Normaalia vanhenemista, nooot kirjoitti:
Aivan jotkut muut lääkkeet kun tässä mainitut tulehduskipulääkkeet.
Sukupuolitauti voi aiheuttaa samanlaisia oireita.
Kai oot käyny papakokeissa?
Viikon kestävä välivuoto ei ole normaalia ehkä enää. joillakin on ovulaation aikaan pari päivää rysehtavaa. Kohdunkaulansyöpä ei kysy ikää.
Menisin gynelle.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00184
https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/karsitko-valivuodoista…
Lue nuo ja oit viisaampi. Täällä on pelkkää arvuuttelua.
Stressi voi joillain tehdä muutoksia kuukautiskiertoon.
sairaudetkin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kai oot käyny papakokeissa?
Viikon kestävä välivuoto ei ole normaalia ehkä enää. joillakin on ovulaation aikaan pari päivää rysehtavaa. Kohdunkaulansyöpä ei kysy ikää.
Menisin gynelle.
Olen käynyt gynellä, ja papassa. Kaikki on ok.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia vanhenemista, nooot kirjoitti:
Aivan jotkut muut lääkkeet kun tässä mainitut tulehduskipulääkkeet.
Kai ap tietäisi jos on ottanut jotain joka vaikuttaisi. Onhan niitä kattavia labratestejä, joilla voi selvittää hormonitasot. Nekin vaikuttaa.
Voi vaikuttaa, minulla ainakin stressi, voimakas ahdistus ja jopa flunssa sekoittaa kuukautiskierron, tai sekoitti silloin ennen kun aloin syömään minipillereitä (muut syyt tähän, ei vain nuo edellämainitut) ja se otti minulta oman aikani tottua ja oppia siihen, että jos on jotain kovaa stressiä tiedossa, niin kuukautiset voivat siirtyä jopa viikolla.
Ja olen käynyt gynekologilla ja vaihdettu e pillereitä. Ei vaikutusta.