Toistuuko muilla unissa
Itselläni on vuosia ollut sama painajainen, aivan tarkkaan en osaa sitä edes kuvailla, mutta joku on kätketty surmattuna jonnekin, ilmeisesti jonkun rakennuksen perustuksiin tai lattian alle ja se uhkaa paljastua.
Minun roolini on hieman epäselvä, olenko ollut tappaja/tapossa mukana, se on selvää, että jokin rooli minulla siinä on ja sen paljastuminen on hyvin ilmeistä. Uhri on jossakin jätesäkin tyyppisessä paketissa ja sen tiedostan selkeästi, että se tulee paljastumaan, ilmeisesti siinä unessa ko. rakennusta puretaan ja sitä kautta tämä piilotettu uhri löytyisi. Uhri on ilmeisesti joku nuori tyttö, lapsuuden ystävä ja tästä tapahtumasta on niin pitkään, että olen sen unohtanut, kunnes tämän paljastuminen uhkaa.
Herään aina ennen kuin tämä löytyy ja oloni on todella ahdistunut, se tuntuu niin todelliselle heräämisen hetkellä. Tätä samaa unta, sekavaa ja hämmentävää, olen nähnyt vuosia, en säännöllisesti, mutta aina silloin tällöin.
Onko kenelläkään muulla jotain unta joka toistuu ja toistuu, eikä sellaiselle unelle ole olemassa mitään järkeää selitystä?
Kommentit (27)
Tämä avaus on legendaarinen. Palsta meni poikki kesken kaiken, kun olin laatinut sinulle pitkän vastauksen 22.10 :D ohis
Mä nään usein unta lehmistä, et ne hyökkää kimppuun ja puskee, olin aikoinaan hoitelemassa niitä oikeastikkin, liekö jääny yhestä kantturasta traumoja, mikä vaan potki puski päälle.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:24"]
Mä nään usein unta lehmistä, et ne hyökkää kimppuun ja puskee, olin aikoinaan hoitelemassa niitä oikeastikkin, liekö jääny yhestä kantturasta traumoja, mikä vaan potki puski päälle.
[/quote]
Lapsenä näin usein unta jossa kuljin navetassa lehmärivien välissä, sellainen jossa lehmien päät ovat vastakkain ja välissä kulkee käytävä jota pikin kävellessäni lehmät hosuivat sarvisilla päillään, kauhea paniikki iski ja aina heräsin siihen.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:54"]
Itselläni on vuosia ollut sama painajainen, aivan tarkkaan en osaa sitä edes kuvailla, mutta joku on kätketty surmattuna jonnekin, ilmeisesti jonkun rakennuksen perustuksiin tai lattian alle ja se uhkaa paljastua.
Minun roolini on hieman epäselvä, olenko ollut tappaja/tapossa mukana, se on selvää, että jokin rooli minulla siinä on ja sen paljastuminen on hyvin ilmeistä. Uhri on jossakin jätesäkin tyyppisessä paketissa ja sen tiedostan selkeästi, että se tulee paljastumaan, ilmeisesti siinä unessa ko. rakennusta puretaan ja sitä kautta tämä piilotettu uhri löytyisi. Uhri on ilmeisesti joku nuori tyttö, lapsuuden ystävä ja tästä tapahtumasta on niin pitkään, että olen sen unohtanut, kunnes tämän paljastuminen uhkaa.
Herään aina ennen kuin tämä löytyy ja oloni on todella ahdistunut, se tuntuu niin todelliselle heräämisen hetkellä. Tätä samaa unta, sekavaa ja hämmentävää, olen nähnyt vuosia, en säännöllisesti, mutta aina silloin tällöin.
Onko kenelläkään muulla jotain unta joka toistuu ja toistuu, eikä sellaiselle unelle ole olemassa mitään järkeää selitystä?
[/quote]
Mä olen nähnyt samanlaisia unia useinkin. Unet toistui varsinkin silloin kun exän kanssa meni huonosti. Nykyisen miehen kanssa en ole nähnyt noita unia koskaan, ja toivottavasti en enää koskaan näekään.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:24"]
[/quote]
Lapsenä näin usein unta jossa kuljin navetassa lehmärivien välissä, sellainen jossa lehmien päät ovat vastakkain ja välissä kulkee käytävä jota pikin kävellessäni lehmät hosuivat sarvisilla päillään, kauhea paniikki iski ja aina heräsin siihen.
[/quote]Ihan samanlainen munkin uni ja sit yks niistä oli päässy irti ja lähti jahtaamaan.
Mä näen usein painajaista siitä, että oon laivalla ja se kaatuu. Ihan hirveä uni! Mistä mahtaa kertoa?
Joskus harvoin toistuu. Joskus näen unen jotakuinkin sellaisena, kuin olen nähnyt sen vaikkapa jo vuosia aiemmin, jolloin se on ollut mieleenpainuva. Viime yönä näin todella omituista unta. Kävelin unessani muka peilin eteen, koska ihmettelin mikä yläselkääni nipisteli ja sattui. Kun katsoin peiliin, oli molempiin hartioihini kasvanut ihmeelliset muutaman sentin pituiset ulokkeet, toisiinsa nähden aivan symmetriset. Kauhistuin ja heräsin siihen tunteeseen. Koko uni oli muutenkin ollut kyllä tavallista omituisempi.
(Onkohan miehen katsomilla scifi-elokuvilla osuutensa asiaan, kun olen huomaamattani katsonut niitä sivusilmällä.)
Mä näen aina joskus unia, joissa yritän päästä karkuun jotain hullua/hirviötä/zombeja tms, mutta ne tulee aina perässä vaikka tekisin mitä ja vaikka pakenisin mihin vaan, joskus saan hetken olla rauhassa ja luulen että kaikki on hyvin mutta sitten ne tulevatkin taas. Koko uni on siis jatkuvaa pakenemista ja ovat hullun ahdistavia, herään hikisenä ja sydän hakkaa. Olen huomannut että noita unia tulee erityisesti silloin, jos olen todella stressaantunut tai asiat menevät päin persettä elämässäni. Silloinhan kai haluaisi oikeastikin vain paeta.
Ex miehestä, että paneskelee yhtä mun kaveria ja sit oon hakkaamas niitä.
Mulla on tosi monta unta joita näen usein. Osan niistä tunnistan jo nukkuessani jolloin yritän usein muuttaa unen kulkua, mutta aina ne ajautuu samaan lopputulokseen.
Mulla on myös useita "unimaailmoja" joissa aina välillä tapahtuu samoja asioita ja välillä uusia.
Useimmiten ne toistuvat unet on painajaisia. Unet on niin kiehtovia!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 21:54"]
[/quote]
Harvemmin unille on mitään järkevää selitystä. Joku psykologi kuvasi unia tarpeettomien ajatusten kaatopaikaksi.
Näen joskus unta hirvittävistä ukkosmyrskyistä, näen unessa kuinka mustat pilvet nousevat taivaanrannasta ja niiden sisällä välkähtelevät salamat. Menen paniikkiin ja yritän varoittaa perheenjäseniä (tapahtumapaikkana on aina lapsuudenkotini maalla, iso piha) mutta en löydä ketään tai en jostain syystä pääse heidän luokseen, enkä itsekään pääse turvaan. Salamat lyövät ympärilläni maahan ja olen maassa kippurassa ja toivon etteivät ne iske minuun.
Minä näin pahimmat painajaiseni lapsena ja ne olivat toistuvia.
Yhdessä usein toistuvassa unessa oli ensin kaunis kesäpäivä ja äiti otti aurinkoa parvekkeella. Sitten taivaalle tuli tummia pilviä ja tuli ukkonen. Kiltin äidin lisäksi uneen ilmestyi ikävä äiti. Pimeys lähestyi ja kotikin pimeni. Yhtäkkiä näimme, että kotonamme oli joku noita, suippo lakki päässä.
Toisessa usein toistuneessa unessa olin pimeässä käytävässä tai labyrintissa. Kuulin tuttujen ääniä seinän tai oven takaa ja huusin heitä, mutta he eivät kuulleet minua, tai toisinaan kuulivat, mutta eivät tienneet, mistä ääneni tuli ja missä olin. Valoa ei ollut missään.
mä näin ennen kans tosi usein painajaisii, useita kertoja viikossa. pääsin eroon niist sillee et opettelin herättämään itteni aina ku uni muuttu ahistavaks. eka hereillä ollessa mietti sitä unta silmät kii ja sit "herätti" ittensä siitä. jotenki se siirty myös uniin ja nykyään aina ahistavan unen kohalla tiiän et se on unta. on oikeesti tosi helpottavaa ku saa katkastuu sen pahan unen saman tien... kärsin niist painajaisist tosi paljon, se ahistus jäi monesti koko seuraavaks päiväks päälle :/
Hieonoa kuulla, että muillakin on samaa hulluutta, eli en ilmeisesti ole kuitenkaan aivan toivoton tapaus vielä :D
Yhtenäisiä kokemuksia monella, kiitos tähän astisista unienne jakamisista!
ap
Minä kans yritin vastata tähän jo perjantaina just silloin kun rekisteröimispakko tuli...
Mulla toistuu tosi usein uni jossa katson maassa kun lentokone tippuu taivaalta ja olen vähällä jäädä sen alle mutta pelastun aina täpärästi. Herään ahdistuneena ja menee pitkään että nukahdan uudelleen. Jännä juttu että en kuitenkaan pelkää lentämistä lainkaan. Tiedä sitten mitä tuo uni mahtaa tarkoittaa, mutta näen sen n. 1-2x kuukaudessa...
Ihan samaa täällä myös kun aplla. Välillä se piilotettu on jotain esim varastettua, ja välillä joku ruumissäkki tms. Hirveetä. Oikeesti ei ole mitään salattavaa.
Jokaisen raskauden aikana olen myös säännöllisesti nähnyt maailmanloppu-unia, yleensä sellaisia missä ufot iskevät tähtien seasta. Taivas on täynnä outoja kuvioita ja vilkkuvaloja, ja yritä kerätä läheisiäni turvaan. Oikeestaan aika makeita unia!
Näen aina välillä unta, että olen valmistumassa jostain koulusta. Viimeisinä päivinä alan muistella, että joitain suorituksia ehkä puuttuu joistain kursseista. Yritän paniikissa ottaa selvää asioista. Tunne on painajaismainen. Näitä olen nähnyt vuosikausia.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 22:02"]
Näen aina välillä unta, että olen valmistumassa jostain koulusta. Viimeisinä päivinä alan muistella, että joitain suorituksia ehkä puuttuu joistain kursseista. Yritän paniikissa ottaa selvää asioista. Tunne on painajaismainen. Näitä olen nähnyt vuosikausia.
[/quote]
Alitajunta on outojen asioiden koti, siitä ei pääse mihinkään. Itselläni on pari muutakin unta, mutta tuo painajainen on se ahdistava :(
Tuskin olet enää näkemässä tätä kommenttia nro. 4 ja 6 Olisin kommentoinut tuolloin kun avauksen tein, mutta silloin tämä muuttui niin, että vain rekisteröityneet voivat kommentoida.
Sulla on aivan samantyyppinen painajainen kuin minulla, ilmeisesti se on jokin juttu jota todellisuudessa ei haluaisi paljastuvan, jokin aivan turhanpäiväinen, koska ainakaan itselläni ei ole mitään sellaista oikeaa syytä pelätä kenenkään saavan jotain salaisuuttani selville.
Kutosellakin on samaa kuin itselläni ja varmasti monella muulla. Aina kun pitäisi juosta karkuun, tai paeta jollakin muulla keinolla, liikkuminen menee mahdottomaksi, jalat, auto, polkupyörä jne. eivät vaan liiku niin kuin niiden pitäisi.
Sama asia jos pitäisi soittaa vaikka hätänumeroon, yhteyttä ei saa syntymään, tulee vikavalintaa numerossa, ei kuuluvuusaluetta tai jotain muuta estettä. Avun huutaminenkin on mahdotonta, jostain syystä ääni ei lähde, ei vaikka miten yrittää.
Joskus olen miettinyt, olenko oikeasti hullu vai onko tällainen normaalia ja jos on, niin mistä se juontaa?
ap