Kun nuori muuttaa pois kotoa, mitä huoneelle
Te, joiden lapsi on muuttanut pois kotoa, mitä teitte hänen huoneelleen? Kuinka kauan se oli hänen huoneensa, jonne tulla nukkumaan vieraillessa lapsuudenkodissa vai tuliko sillle pian muuta käyttöä? Entä te, jotka muutitte pois kotoa, miten kauan vanhempanne pitivät huonettasi sinulle varattuna, kun menit käymään?
Kommentit (26)
Kunnon perheissä siitä huoneesta tulee vierashuone, jossa on vuodesohva nuorta varten kun tulee kotona käymään.
Kun muutin pois kotoa niin ei olisi kyllä tullut mieleenkään tulla takaisin vanhempien nurkkiin. Enkä kyllä omalta aikuiselta lapseltanikaan toivoisi sellaista, paitsi jos maksaisi asiallista vuokraa. Tämä ei ole mikään palvelutalo. Jos lapseni vaikka sairastuisi vakavasti tai talo palaisi niin sitten olisi tietenkin tervetullut meille niin pitkäksi aikaa kuin tarve vaatii.
Lapset muuttaneet pois jo vuosia sitten. Toisesta makkarista on tehty vierashuone/lukuhuone. Ja sinne on hankittu parisänky, hyllykkö, pöytä, nojatuoli, pieni vuodesohva. Lattia ja seinät laitettin uusiksi. Näin saatiin tila uusiksi ja päivitettyä pois se lastenhuone tunnelma. Toisesta on tehty mulle pukeutumishuone. Ja sen mukaan on sinne valittu uusia kaulusteita. Sielläkin on vuodesohva, jossa voi tarpeen vaatiessa yöpyä vieraita.
Muutoksia huoneisiin olla tehty ihan heti lasten muuttaessa pois. Ei ollut kiire ja halusi rauhassa pohtia uusia toimintoja.
Mieheni on yli 50-vuotias ja hänen vanhempansa ovat säilyttäneet hänen huoneensa tähänkin päivään asti samanlaisena, ainoastaan uusi sänky kun jos mennään perheen kanssa sinne niin siellä nukkuu lapset.
Mun huone oli ainakin kaksi vuotta (max 4, vaikea muistaa) opiskelujen jälkeen lähes ennallaan. Parina ensimmäisenä vuonna kävin usein kotona ja olin kesän töissäkin entisellä kotipaikkakunnallakin. Sitten poikaystäväni muutti pois lapsuudenkodistaan ja kotipaikkakunnalla vieraillessa olin yöt hänen luonaan. Sillä välin mun huone taisi toimia lähinnä hoitolasten ja vieraiden nukkumapaikkana ja kirjojen säilytyksessä. Jossain vaihessa vanhemmat remppasivat mun ja pikkuveljien huoneet. Veli sai mun vanhan kämpän ja toisesta tehtiin vierashuone, jossa me miehen kanssa nykyään yövytään.
Ota koditon asumaan