Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyynnyttekö aiheellisesta kritiikistä?

Vierailija
09.01.2015 |

esim siitä, että autonne tukkii kulkuväylä ja siitä sanotaan, tai lapsenne laittaa toisten postilaatikot lunta täyteen? Otatteko kritiikin rakentavana vai ärsyynnyttekö sanojalle?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"] Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä). [/quote] Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti?  Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen.  [/quote] No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin. [/quote] Tähähän mä just sanoin. Ei ole mitään sellaista tapaa jolla sen kritiikin voi esittää niin, että vastaanottaja sen hyväksyisi jos se ei halua sitä ottaa vastaan. Kaikesta voi löytää jotain valitettavaa. Milloin on äänensävy väärä tai joku sanavalinta on huono. Kritiikki joko otetaan vastaan tai sitten ei ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen esittää. Ja sitä paitsi, on täysin perverssi ajatus, että kritiikinantajan, joka ei siis ole tehnyt mitään väärä,  pitäisi tuhlata aikaansa etsimällä sopivaa tapaa esittää kritiikki jotta joku kusipää lakkaisi olemasta kusipää. Eiköhän se nyt mene niin, että kusipää saa olla kiitollinen jos joku on häntä viitsinyt neuvoa. [/quote] Et taida itsekään kovin mielelläsi ottaa vastaan kritiikkiä, kun et kestä että joku on kanssasi eri mieltä ja kritisoi tapaasi kritisoida. En muuten edelleenkään ala kenenkään sylkykupiksi. Mutta jos tullaan huutamaan, kiroilemaan tai uhkailemaan niin mulla menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saatan sanoa kritisoijalle rauhallisesti, että jutellaan kun hän on rauhoittunut.

[/quote]

Miten niin en kestä? Tässä edelleen keskustelen sinun kanssasi vaikka minun ei ole mikään pakko.

Oikein hyvä, että suostut juttelemaan sitten kun toinen on rauhoittunut. Arvostan suuresti. Tosin en ole varma oletko niitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä, että toinen ei ole koskaan riittävän rauhallinen kun pitäisi puhua itselle kiusallisista asioista.
[/quote]

No kritiikin vastaanottamisen taito kuuluu perus sosiaalisiin taitoihin. Tätä olisi hyvä opettaa jo lapsesta asti kotona. En ymmärrä miten muuten ihminem edes pärjäisi tässä yhteiskunnassa ja työelämässä, jos ei pysty kriitiikkiä vastaanottamaan. Kritiikki antaa saajalleen myös mahdollisuuden kehittää itseään. Mutta edelleenkään en ala sylkykupiksi, enkä kuuntele asiatonta, hävytöntä,alatyylistä tai henkilökohtaisuuksiin menevää "kritisointia" (toisin sanoen ihmisten raivonpurkauksia kritiikin antamisen varjolla)

Vierailija
22/25 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmää kyllä, mutta "ärsyynnyn" enemmän aiheellisesta kuin aiheettomasta kritiikistä. Jos saan mielestäni aiheellista kritiikkiä, en niinkään ärsyynny kritiikistä vaan siitä, etten osannut hoitaa jotain asiaa kunnolla. Aiheeton kritiikki ei ärsytä, koska en jaksa miettiä aiheettomia juoruja tai haukkumisia muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta turhaa tylyttämistä ei tarvitse hyväksyä. Esimerkiksi tilanne, että autoni tukkii jonkun väylän ja siitä sanotaan. Ymmärrän ja nolostun ja pyrin korjaamaan tekoni. Asiaa ei auta, jos paasaaminen senkun jatkuu ja minulle luetellaan kaikki mahdolliset ongelmat ja pulmat, mitä tekoni olisi mahdollisesti voinut aiheuttaa, viitataan kyvyttömyyteeni ylipäätänsä ajaa autoa, toivotaan että vaihdan vähintäänkin pienempään autoni, koska kerran olen niin toivoton tukkija yms. Eli jos toinen vain jatkaa ja jatkaa ja lisää vaan vettä myllyyn, vaikka olen jo sanonut anteeksi, pyrkinyt siirtymään korjaavaan liikkeeseen ja mahdollisesti kertonut jonkun hyvän syyn väärälle paikalle ("Lapsi oksensi itsensä ja auton hirveään kuntoon, vein lapsen sisään ja siivosin pahimmat, olen ihan juuri tulossa siirtämään auton pois pelastustieltä rätti kourassa....)

Ja huom, tämä oli kuvitteellinen esimerkki, ei mun autosta ole koskaan huomautettu. Mutta vastaavissa tilanteissa nuo tylyttämisen ja jatkuvan haukkumisen merkit tekee musta huonon kritiikin vastaanottojan. En enää olekaan nöyrä, nolo ja anteeksipyytävä, vaan alan ajatella, että valittaja on typerys, joka valittaa typerästä asiasta. Olen kohdannut muutamiakin tuollaisia valittajia, joilta juttua tulee kuin pato olisi murtunut. Tajuavatkohan he koskaan, miten naurettavia ovat toimiessaan älykkäiden ihmisten keskuudessa noin, vaikka toki ovatkin ns. oikeassa.

Vierailija
24/25 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:28"]

esim siitä, että autonne tukkii kulkuväylä ja siitä sanotaan, tai lapsenne laittaa toisten postilaatikot lunta täyteen? Otatteko kritiikin rakentavana vai ärsyynnyttekö sanojalle?

[/quote]

Jos sitä ei esitetä rakentavasti, niin totta kai ärsyynnyn. Palautteen antaminen on taitolaji. Suomalainen tapa on ihan kinoksesta.

Vierailija
25/25 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:16"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"] Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä). [/quote] Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti?  Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen.  [/quote] No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin. [/quote] Tähähän mä just sanoin. Ei ole mitään sellaista tapaa jolla sen kritiikin voi esittää niin, että vastaanottaja sen hyväksyisi jos se ei halua sitä ottaa vastaan. Kaikesta voi löytää jotain valitettavaa. Milloin on äänensävy väärä tai joku sanavalinta on huono. Kritiikki joko otetaan vastaan tai sitten ei ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen esittää. Ja sitä paitsi, on täysin perverssi ajatus, että kritiikinantajan, joka ei siis ole tehnyt mitään väärä,  pitäisi tuhlata aikaansa etsimällä sopivaa tapaa esittää kritiikki jotta joku kusipää lakkaisi olemasta kusipää. Eiköhän se nyt mene niin, että kusipää saa olla kiitollinen jos joku on häntä viitsinyt neuvoa. [/quote] Et taida itsekään kovin mielelläsi ottaa vastaan kritiikkiä, kun et kestä että joku on kanssasi eri mieltä ja kritisoi tapaasi kritisoida. En muuten edelleenkään ala kenenkään sylkykupiksi. Mutta jos tullaan huutamaan, kiroilemaan tai uhkailemaan niin mulla menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saatan sanoa kritisoijalle rauhallisesti, että jutellaan kun hän on rauhoittunut. [/quote] Miten niin en kestä? Tässä edelleen keskustelen sinun kanssasi vaikka minun ei ole mikään pakko. Oikein hyvä, että suostut juttelemaan sitten kun toinen on rauhoittunut. Arvostan suuresti. Tosin en ole varma oletko niitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä, että toinen ei ole koskaan riittävän rauhallinen kun pitäisi puhua itselle kiusallisista asioista. [/quote] No kritiikin vastaanottamisen taito kuuluu perus sosiaalisiin taitoihin. Tätä olisi hyvä opettaa jo lapsesta asti kotona. En ymmärrä miten muuten ihminem edes pärjäisi tässä yhteiskunnassa ja työelämässä, jos ei pysty kriitiikkiä vastaanottamaan. Kritiikki antaa saajalleen myös mahdollisuuden kehittää itseään. Mutta edelleenkään en ala sylkykupiksi, enkä kuuntele asiatonta, hävytöntä,alatyylistä tai henkilökohtaisuuksiin menevää "kritisointia" (toisin sanoen ihmisten raivonpurkauksia kritiikin antamisen varjolla)

[/quote]

Miksi et kuuntele? Ajattele, että se kritiikki mahdollistaa sinulle kehityksen. Miksi heität lapsen pesuveden mukana mäkeen? Heitätkö lahjan pois jos kääre on ruma? Etkö voi ajatella, että näitä kahta asiaa täysin erillisinä? Voit sanoa, että kiitos kritiikista, yritän ottaa onkeeni mutta toivoisin ettet jatkossa huutaisi noin.