Ärsyynnyttekö aiheellisesta kritiikistä?
esim siitä, että autonne tukkii kulkuväylä ja siitä sanotaan, tai lapsenne laittaa toisten postilaatikot lunta täyteen? Otatteko kritiikin rakentavana vai ärsyynnyttekö sanojalle?
Kommentit (25)
Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä).
En. Jos omastakin mielestä on aihetta, en ärsyynny. Aiheettomaksi kokemastani saatan ärsyyntyä, varmaan sksi, että sain isältäni lapsena aivan karmean paljon täysin aiheetonta haukkumista.
Naapurini ainakin raivostuu. Hänen mielestään turhasta metelöinnistä huomauttaminen on lapsellista.
Riippuu ihan siitä, millä tavalla asia esitetään. Voi olla, että se, mikä sanojan mielestä on rakentavaa kritiikkiä, on omasta mielestäni pelkkää vittuilua jos se esitetään aggressiivisesti, tai väärässä paikassa (esimerkiksi muiden ihmisten kuullen niin että se on minulle nolo tilanne) tai niin että asiaa ei käsitellä kunnolla loppuun asti.
Riippuu siitä miten
a) asia esitetään
b) onko kritiikki minusta aiheellista vai ei. Sanojastahan se tietenkin on aiheellista, minusta ehkä ei, joten vaikeaa määritellä mikä on aiheellista ja mikä ei.
No, mutta esimerkeistä jos lapseni olisi tunkenut naapurin postilaatikkoon lunta, niin ilman muuta se oli aiheellista ja asia selvitettävä. Mutta jos asia tultaisiin esittämään raivokkaasti ovikelloa rämpyttäen ja huudettais naamapunaisena aggressiivisesti käyttäytyen "Saatanan huoranpenikkasi tunki lunta postilaatikkoon etkö vahdi sitä vitun lehmä..!!", niin ehkä ottais kovinkaan rauhallisesti ja asiallisesti itsekään asiaa.
Pomolta ja mieheltä on vaikea ottaa kritiikkiä vastaan, aiheellistakin. Jos naapuri valittaa lapseni huonosta käytöksestä, on se helpompi hyväksyä ja olla suuttumatta.
Pomon antama kritiikki ottaa pattiin koska olen hänen lähin alaisensa ja sijaistan häntä lomilla. Pomo itse tekee ihan samoja virheitä kuin minäkin mutta ei kestä ottaa niistä palautetta vastaan.
Miehen antama palaute nyt ärsyttää ihan periaatteen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"]
Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä).
[/quote]
Just näin.
En ärsyynny. Yleensä olen itsekin tietoinen, että kritiikin aihetta on.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti?
Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:04"]Pomolta ja mieheltä on vaikea ottaa kritiikkiä vastaan, aiheellistakin. Jos naapuri valittaa lapseni huonosta käytöksestä, on se helpompi hyväksyä ja olla suuttumatta.
Pomon antama kritiikki ottaa pattiin koska olen hänen lähin alaisensa ja sijaistan häntä lomilla. Pomo itse tekee ihan samoja virheitä kuin minäkin mutta ei kestä ottaa niistä palautetta vastaan.
Miehen antama palaute nyt ärsyttää ihan periaatteen vuoksi.
[/quote]
Oman miehesi vai miehen yleensäkin?
Muakin ärsyttää miehen antama kritiikki. Alkaa vituttaa se ajatus, että koti olisi ympäristö, jossa kaiken on mentävä virhettömästi ja pyrittävä johonkin helvetin ideaaliin, jossa kaikki luistaa just eikä melkein. Olenkin sanonut sille joskus, että tajuutsä tää on mun KOTI! Tää on mun ainoa paikka, jossa voin ladata akkuja, että jos mun on täälläkin koko ajan varottava vääriä askeleita tai pyrittävä 110% tehokkuuteen, on parempi jos mä muutan pois. Voi sitten elää rauhassa virheettömän arkensa keskellä.
Olen tosi huono ottamaan mitään kritiikkiä vastaan. jos palaute on hyvä kiusaannun ja jos se on negatiivista pahoitan mieleni. olen yrittänyt päästä eroon tuosta tosi ärsyttävästä tavasta reagoida, mutta kritiikin ja pettymysten tullessa vastaan haluaisin vaan pillahtaa itkuun. todella rasittavaa ja noloa aikuiselle ihmiselle.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti?
Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen.
[/quote]
No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin.
En ota kritiikkiä rakentavasti. Kotoa opittu tapa, olen aina puolustuskannalla.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"] Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä). [/quote] Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti? Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen. [/quote] No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin.
[/quote]
Tähähän mä just sanoin. Ei ole mitään sellaista tapaa jolla sen kritiikin voi esittää niin, että vastaanottaja sen hyväksyisi jos se ei halua sitä ottaa vastaan. Kaikesta voi löytää jotain valitettavaa. Milloin on äänensävy väärä tai joku sanavalinta on huono. Kritiikki joko otetaan vastaan tai sitten ei ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen esittää.
Ja sitä paitsi, on täysin perverssi ajatus, että kritiikinantajan, joka ei siis ole tehnyt mitään väärä, pitäisi tuhlata aikaansa etsimällä sopivaa tapaa esittää kritiikki jotta joku kusipää lakkaisi olemasta kusipää. Eiköhän se nyt mene niin, että kusipää saa olla kiitollinen jos joku on häntä viitsinyt neuvoa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"] Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä). [/quote] Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti? Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen. [/quote] No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin.
[/quote]
Tähähän mä just sanoin. Ei ole mitään sellaista tapaa jolla sen kritiikin voi esittää niin, että vastaanottaja sen hyväksyisi jos se ei halua sitä ottaa vastaan. Kaikesta voi löytää jotain valitettavaa. Milloin on äänensävy väärä tai joku sanavalinta on huono. Kritiikki joko otetaan vastaan tai sitten ei ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen esittää.
Ja sitä paitsi, on täysin perverssi ajatus, että kritiikinantajan, joka ei siis ole tehnyt mitään väärä, pitäisi tuhlata aikaansa etsimällä sopivaa tapaa esittää kritiikki jotta joku kusipää lakkaisi olemasta kusipää. Eiköhän se nyt mene niin, että kusipää saa olla kiitollinen jos joku on häntä viitsinyt neuvoa.
[/quote]
Et taida itsekään kovin mielelläsi ottaa vastaan kritiikkiä, kun et kestä että joku on kanssasi eri mieltä ja kritisoi tapaasi kritisoida.
En muuten edelleenkään ala kenenkään sylkykupiksi. Mutta jos tullaan huutamaan, kiroilemaan tai uhkailemaan niin mulla menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saatan sanoa kritisoijalle rauhallisesti, että jutellaan kun hän on rauhoittunut.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
Et taida itsekään kovin mielelläsi ottaa vastaan kritiikkiä, kun et kestä että joku on kanssasi eri mieltä ja kritisoi tapaasi kritisoida.
En muuten edelleenkään ala kenenkään sylkykupiksi. Mutta jos tullaan huutamaan, kiroilemaan tai uhkailemaan niin mulla menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saatan sanoa kritisoijalle rauhallisesti, että jutellaan kun hän on rauhoittunut.
[/quote]
Ja vielä lisään ylläolevaan tekstiini, että jos tuntematon ihminen tulee haukkumaan minua kusipääksi en TODELLAKAAN lotkauta korvaani hänen "kritiikilleen". Kritiikinanto on monille vain keino purkaa patoutunutta raivoa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:12"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:34"] Riippuu täysin asiasta ja ilmaisutyylistä. Aiheellisuus on häilyvä käsite... Mutta siis suutun jos joku tulee sanomaan tyyliin : Sun kakara täytti postilaatikon lumella, %#&!, kasvata sitä! Suutun myös jos pikkuasiasta tehdään suuri ongelma (työpaikalla jauhataan viikon ajan vartin myöhästymisestä). [/quote] Tätä en ikinä ymmärrä. Miksi kritiikin antajalta odotetaan jotain rauhallista ja harkittua käytöstä kun ei kritiikin saajakaan ole käyttäytynyt asiallisesti? Oikeasti tuo nillittäminen kritiikin sävystä johtuu vain siitä, että te ette halua ottaa kritiikkiä vastaan (koska olette kusipäitä) ja yritätte mitätöidä kritiikin sillä perusteella ettei ole oikealla tavalla esitetty. Se on ihan yks ja sama vaikka sen kritiikin esittäisi enkelikuoro, te keksisitte siitä jotain vikaa ja sen varjolla oikeuttaisitte kusipäisen käytöksen jatkamisen. [/quote] No, sulla on vaan tollanen asenne. Älä sitten ihmettele, jos kritiikkiäsi ei oteta vastaan vaan sulle vastataan samalla tavalla takaisin. Itse kestän asiallisesti esitettyä kritiikkiä, mutta sylkykupiksi en ala, en vaikka kritiikki olisi aiheellistakin. Kyllä aikuisen luulisi osaavan esittää asiansa fiksustikin. [/quote] Tähähän mä just sanoin. Ei ole mitään sellaista tapaa jolla sen kritiikin voi esittää niin, että vastaanottaja sen hyväksyisi jos se ei halua sitä ottaa vastaan. Kaikesta voi löytää jotain valitettavaa. Milloin on äänensävy väärä tai joku sanavalinta on huono. Kritiikki joko otetaan vastaan tai sitten ei ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten sen esittää. Ja sitä paitsi, on täysin perverssi ajatus, että kritiikinantajan, joka ei siis ole tehnyt mitään väärä, pitäisi tuhlata aikaansa etsimällä sopivaa tapaa esittää kritiikki jotta joku kusipää lakkaisi olemasta kusipää. Eiköhän se nyt mene niin, että kusipää saa olla kiitollinen jos joku on häntä viitsinyt neuvoa. [/quote] Et taida itsekään kovin mielelläsi ottaa vastaan kritiikkiä, kun et kestä että joku on kanssasi eri mieltä ja kritisoi tapaasi kritisoida. En muuten edelleenkään ala kenenkään sylkykupiksi. Mutta jos tullaan huutamaan, kiroilemaan tai uhkailemaan niin mulla menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Saatan sanoa kritisoijalle rauhallisesti, että jutellaan kun hän on rauhoittunut.
[/quote]
Miten niin en kestä? Tässä edelleen keskustelen sinun kanssasi vaikka minun ei ole mikään pakko.
Oikein hyvä, että suostut juttelemaan sitten kun toinen on rauhoittunut. Arvostan suuresti. Tosin en ole varma oletko niitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä, että toinen ei ole koskaan riittävän rauhallinen kun pitäisi puhua itselle kiusallisista asioista.
Ottamatta sun esimerkkeihin kantaa niin kyllä tuntemattomalta voi olla huonompi ottaa vastaan negatiivista palautetta. Sitten myös silläkin on vaikutusta, kuinka asian esittää.
Miten voi muuten noista esimerkeistä esittää asiat "rakentavasti"?:)