Tyttö 16v oli kertonut psykologille seurustelleensa - psyk oli järkyttynyt!
Mitä ihmettä? ?? Tyttö siis on seurustellut kaksi kertaa ja ihan nuorten välistä ajanviettoa ollut..usein katsoneet meillä leffaa jne... Tiedän, onhan tyttö nuori,mutta paha on kavereita kieltääkään? Olisihan tuo voinut odottaa mutta taitaa mennä muutenkin etuajassa. On joskus ollut masentuneisuutta joten aloitti psykologilla. Kertoi 55 vuotiaan psykologin olleen silminnähden järkyttynyt ja arvosteleva asiaa kohtaan, oli lähes kieltänyt pojat. Oli jäänyt suu auki rouvalla kun oli kuullut pojista. Onko psykologilta normaalia? Vai eikö seurustelu ole normaalia? Vai miten? Toisaalta ymmärrän; tuon ikäluokan aikana tuskin on seurusteltu ja deittailtu niinkuin nykyään
Kommentit (41)
Itse olen 50v. ja musta aivan normaalia.
Joku ihmetteli kun en 13-vuotiaana ollut vielö ikinä seurustellut. Muistan kuinka tämä ihmettelijä oli niin hämmästynyt ka yritti nopeasti paikata mokaansa ja kerätä itseään. Itse olin vielö ihan lapsi enkä todellakaan olisi edes halunnut seurustella. Se niin riippuu ihmisestä milloin on valmis ja tarpeeksi kypsä :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:51"]Hmm. Ainakin tutkimusten mukaan varhainen seksielämän aloittaminen on yhteydessä matalampaan sosioekonomiseen asemaan, epävakauteen ja turvattomuuteen. Ehkä joku tyttäresi olemuksessa herätti huolen.
[/quote]
Olen seurustellut ensimmäisen kerran 13-vuotiaana, muutama seurustelu oli siinä teini-iässä (pisin juttu 1,5v) ja neitsyys meni sitten 17-vuotiaana nykyiselle aviomiehelleni :) joten seurustelu nuorena ei ole aina yhtäkuin seksielämä nuorena...
Oiskohan ihan näin ollu... Kuulostas vähän tyttäres väritykseltä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:51"]
Hmm. Ainakin tutkimusten mukaan varhainen seksielämän aloittaminen on yhteydessä matalampaan sosioekonomiseen asemaan, epävakauteen ja turvattomuuteen. Ehkä joku tyttäresi olemuksessa herätti huolen.
[/quote]
Juurikin näin - teiniperse heti vaan pillu levälleen, niin en ihmettele, jos psykologitantta järkyttyi!
Hmm. Ainakin tutkimusten mukaan varhainen seksielämän aloittaminen on yhteydessä matalampaan sosioekonomiseen asemaan, epävakauteen ja turvattomuuteen. Ehkä joku tyttäresi olemuksessa herätti huolen.
[/quote]
Onhan se toki psykologille järkytys, jos potilas mahdollisesti edustaa ihan matalampaa sosioekonomista asemaa, tai on lipsumassa sellaiseen! syssiunatkoon, pahin mahdollinen skenaario mitä voi ihmiselle tapahtua. Ja kyllä kaikki psykologien potilaat ovat tasapainoisia ja vankan turvallisuudentunteen ympäröimiä. Johan nyt akateeminen psykologian maisterisihminen putoaa tuoliltaan, jos joku osoittaakin epävakauden merkkejä!
Väärä psykologi. Tuhlaa vain aikaansa siellä. Tiedän kokemuksesta, että yksi turhimmista ammateista.
Minä aloin seurustelemaan 14v. nyt onnellisesti naimisissa :)
On kyllä vaikea uskoa että olisi järkyttynyt tuosta. Itselläkin ikää 60-vuotta ja uran aikana vastaan tullut aika paljon järkyttävämpiä asioita kuin 16-vuotiaan seurustelu. Joko psykologi on ammattitaidoton tai täysin väärällä alalla.
Jos se psykologi oli tosiasiassa jollain tavalla järkyttynyt jostain muusta asiasta? Ja tyttärelle vain oli jäänyt sellainen olo, että se johtui siitä seurustelusta.
Ei ole psykologilta ammatillisesti asiallista toimintaa näyttää järkytystä tai muutakaan vastaavaa tuollaisessa tilanteessa. Psykologi vaihtoon.
Meillä taas psygologi oli ihan tyytyväinen, kun 14v tyttö kertoi seurustelevansa. Eli tytöllä on sitten ainakin yksi mukava ystävä, joka välittää.
Jossain oli tutkimus siitä, että teini-ikäiset tulkitsevat väärin nonverbaalista viestintää ja tunteita. Juttu jäi mieleeni, koska olen oman teinin kohdalla ihmetellyt miksi aika usein kertoo, että joku opettaja koulussa raivoaa tai on väittänyt minun jossain tilanteessa huutaneen, vaikka 100 % varmasti olen puhunut rauhallisesti, enkä ole edes ollut vihainen.
Meillä kotona teineistä se, jolla on ailahtelevampi tunne-elämä tekee näin. Ei se toinen, joka on itsekin tasainen.
Wtf, minä olen seurustellut 13-vuotiaasta ja yhä 4v myöhemmin ollaan saman poikaystävän kanssa yhdessä :D Sänkypuuhat tulivat mukaan vasta vajaa vuosi sitten, ei ollut mun mielestä liian aikaisin, kun ei kuitenkaan olla uskiksia tms ja kerettiin seurustella 3v ennen niitä. Kuinka moni täältä on seurustellut 3v ennen pienimpiäkään seksijuttuja? Miettikää, ennenkuin haukutte. T. 17v
[/quote]
No joo, itsekin seurustelin ekan kerran 15-vuotiaana (aika myöhään, mitä luokkakavereihin vertasin), silti neitsyys meni 17-vuotiaana nykyiselle miehelleni. Jonka kanssa on oltu nyt yli 20 v yhdessä.
Tulee mieleen kans, että tytär tulkinnut väärin tilannetta ehkä? Toisekseen tässä on tarinasta vain toinen puoli. Aloittaja tai tytär voinut jättää kokonaistilanteesta jotain oleellista kertomatta. Ymmärrän tarpeen saada täällä hyväksyntää, mutta kannattas varmaan ennemmin perheen sisällä ja psykologin kanssa asiasta keskustella eikä foorumilla taivastella.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 07:42"]Ei täälä ole kukaan haukkunut
[/quote]
Mitenhän tuo 8.
Hulluhan tuo on mut lienee haukkumista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:51"]
[/quote]
Juurikin näin - teiniperse heti vaan pillu levälleen, niin en ihmettele, jos psykologitantta järkyttyi!
[/quote]
Miksi pitää ilmasta asiat niin rahvaasti... Sun taustat ei ole ainakaan korkealla siellä sosioekonomisessa taulukossa..yããh nãitã sanavalintoja, puistattaa...
Höh, mä olin 14 kun seurustelin ja vuoden kesti se suhde. Sitten aloin 16 vuotiaana seurustella toisen kerran vakavammin ja tässä sitä ollaan, kohta viisi vuotta takana :)