Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lentäminen ja raskaus, apua

07.09.2006 |

hei,

lennän huomenna Bryssel airilla (tai joku sellainen) olen viikolla 24 ja tuli mieleen vasta, että vaatiikohan ne jotain lääkärintodistuksia... jos vaan piilotan mahan? Tai sanon et on ihan alussa?

Olen tosi kiitollinen jos joku osaa auttaa.

Heini ja masumyllertäjä

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä varmast tuosta lentoyhtiöstä, mutta ainakaan finnair tai sas ei vaadi tuossa vaiheessa. Olen itse lentänyt sassilla rv 35 eikä kukaan mitään sanonut. =) (silloin piti olla todistus viikon 36 jälkeen) Mistä sitä kukaan tietää kuinka pitkällä raskaus on, mahat kun on niin eri kokoisia.

Muista vaan liikkua välillä jos on pitkä lento.

Tipy

Vierailija
2/6 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta on selvästi tullut tän keskustelupalstan orja kun kysyn ensin täältä ja sit vasta haen tietoa netistä.. jos teillä vinkkejä/kokemuksia niin luen innolla!

Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyi probleemaan ratkaisu:

Lentäminen

Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on kaikki ok eli ei ole kovia suppareita ollut tms. Itse lentelen verrattain paljon ja viimeinen lento olisi edessä rv 33. Se että viekö todistuksen normaalista raskaudesta lentoyhtiölle on ihan itsestä kiinni koska eihän he tiedä millä viikoilla olet. Tietty hyvä olla itsellä se tieto että kaikki on ok.

Senna

Vierailija
4/6 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, Heini!

Kuten olen kertonutkin tuolla jouluntähtösten puolella, niin minulla piti olla reissu Amsterdamiin viikonloppuna. Kyselin viime viikolla Finskiltä (tai ovat ulkoistaneet sen jollekin firmalle), tarvinko todistusta lentämiseen, kun on ollut supisteluita ja muitakin ongelmia. Sieltä firmasta, jonka nimeä en muista, sanottiin, että ennen rv 28:aa ei tarvitse todistusta. Toki lääkärin kanssa pitää punnita, kannattaako lähteä lentämään, jos on ollut ongelmia. No, minulla matka sitten peruuntui, mutta oletan, että sinulla kaikki on kunnossa eikä mitään riskejä ole.

Rv 28 jälkeen taas se todistus vaaditaan, vaikka kaikki olisi mennyt hyvinkin. Luulen, että Finski noudattaa ihan " normaaleja" käytäntöjä tässä.

Oikein hyvää matkaa Brysseliin!

Iituli

Vierailija
5/6 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuli vaan mieleen että ei sitä todistusta " vaadita" vaatimalla vaan se on lentoyhtiön toive joka vaan esitetään vaatimuksena. Kukaan ei nimittäin tiedä millä viikoilla olet eikä todellakaan lentsikassa sitä sulta kysy. Kaiken a ja o on että tiedät itse olevasi kunnossa. Todistuksella pyritään välttämään riskiodottajien tulo lentokoneisiin koska jos jotain tapahtuu niin siitä tappelevat lentoyhtiö ja vakuutusyhtiö + sinä ikuisesti kuka maksaa viulut. Raha siinä tässä jutussa on se pointti. Jos tiedät ettet oikein ole kunnossa oli rv sitten vasta 12 tai mikä tahansa niin ei sinne lentsikkaan silloin kannata mennä vaikka viikot saallisivatkin.

Olen itse lennellyt aika paljon enkä koskaan vienyt todistusta mutta olen tosin tiennyt olevani kunnossa niin hyvin kuin sen nyt voi tietää. Ei se tietysti mikään iso asia olisi ollut viedä niitä todistuksia mutta en nyt vaan jaksanut mitään ylimääräistä paperihärdelliä. Nyt olisi viimeinen lento rv 33 ja olen menossa ylimääräiselle lekuriläynnille pari viikkoa ennen sitä mutta en ajatellut mitään todistuksia pyytää, vaikka tuskin se nyt iso vaiva olisi..

Senna

Vierailija
6/6 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin aiemmin Finnairilla (Nortportilla) lähtöselvittäjänä ja haluan muutaman sanan Sennan kirjoitukseen lisätä.

28 rv:n jälkeen vaaditaan todistus siitä, että raskaus on edennyt normaalisti. IATA:n suosituksia noudattaen, Finnair ei salli lentomatkustusta rv 36 jälkeen. Kotimaan ja Pohjoismaiden sisäisillä lennoilla matkustus sallitaan vielä viikolla 38.

Suosittelen lämpimästi tarvittavien todistusten hankkimista. Sellaisen voi hankkia rv 28 ja sama todistus käy raskauden loppuun asti. Tilanne on kaikkien kannalta ikävä, jos lähtöselvitystä ei voida tehdä puuttuvan todistuksen vuoksi. Lentokenttälääkärikin voi tarvittaessa luvan lentämiseen antaa, mutta tämä vie aikaa.

Mahan koko on tietysti hyvin yksilöllistä mutta varsinkin, jos kyseessä on pidempi lento, lähtöselvittäjä yleensä varmistaa, että todistus on mukana tai toimitettu jo etukäteen.

Tämä kaikki siksi, että lentämisellä saattaa olla vaikutusta synnytyksen käynnistymiseen eikä sen enempää lentoyhtiö kuin tuleva äitikään halua synnytyksen alkavan koneessa.

Vielä viimeiseksi: lentäminen ei vaikuta äidin tai sikiön hyvinvointiin. Kaikille siis mukavia matkoja!

Kesis