Halloweenin kunniaksi: mitä mieltä transhumanismista? Oletko innostunut ajatuksesta?
Se on osa neljännen teollisuusvallankumouksen sisällöstä.
What is transhumanism?
In a nutshell, transhumanism is a philosophical movement which promotes the view that the human species should take control of its own evolution through human-enhancement technologies, such as brain implants and nanotechnology that reverses aging. This will then allow humanity to transcend its physical and mental limitations.[5] The term itself was first coined in 1957 by Julian Huxley; the brother of Aldous Huxley, the famous author of the dystopian novel ‘Brave New World’.[6]
As the founder of the WEF, Klaus Schwab, explains, the Fourth Industrial Revolution “will lead to a fusion of our physical, digital, and biological identities.”[8] He specifically considers technologies that will change what it means to be human, because they will integrate into the human body and mind in order to overcome (‘transcend’) their limitations. Sound familiar? As Schwab himself admits, these new technologies can also “intrude into the hitherto private space of our minds, reading our thoughts and influencing our behavior…”[9] While these technologies seem like science fiction, they are nearly at our doorstep.[10] In fact, much of the pandemic response effort relies on Fourth Industrial Revolution technologies, such as genetic sequencing, vaccine biotechnology (mRNA and vector platforms), and contact tracing (mass surveillance) software.
[1https://europeanacademyofreligionandsociety.com/news/coronavirus-and-th…
Kiinnostaako tekniikka, joka voi liittää aivosi internettiin ja lukea jopa ajatuksiasi?
Kommentit (28)
"Reverse aging "? Emmekö vanhene enää?
Biologisen, fyysisen ja digitaalisen identiteetin fuusio?
Luin nuorena paljon scifiä, ja muistan yhden novellin, jossa ihminen sulautui tietokoneeseen. Hurjaa!
Miten on, onko tämä teille kaikille muille ihan ok ja hyvä kehityssuunta?
Halloween on kalenterivuoden paskin juhla.
Sama venäjäksi:
Халловнн он вуоден паскин юхла.
Tuo transhumanismi on todellakin tulossa. Itse en ole todellakaan asiasta innostunut...
Tässä keskustelua aiheesta viime vuonna Davosissa:
Forbesin artikkeli transhumanismia koskien
https://www-forbes-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.forbes.com/sites/sarw…
Johan se koneäly lukee ajatuksia ja vaikuttaa toimintaamme: ennakoi mitä haluat ostaa ja tyrkyttää mainoksia sen mukaan, saa sinut klikkaamaan. Netissä olet jo, verkossa, kiikissä.
Ihan luonnollinen kehityssuunta.
Kuulolaitteita on ollut jo ajat sitten, samoin sydämentahdistimet jne. osana omaa aistimaailmaamme, lisäosina. Urheilukellot ja älysormukset tarkkailevat vireyttä ja unta ja suosittelevat lepohetkiä, kommunikoivat piippauksin ja tilastoin.
Eteenpäin valitsemallamme koneavusteisella tiellä, ei tästä paluuta ole.
En minä halua että ajatuksiani luetaan tai että joudun olemaan huolissani "aivoyksityisyydestäni". Kuulokoje ja puhelin ovat ihan eri asioita, ne voi laittaa syrjään niin halutessaan. Jotain implantteja tai nanobotteja ei voi.
Davosin keskustelussa myös puhutaan omistusoikeudesta. Onko nanobotti osa minua vai onko se jonkun muun omaisuutta? Olenko minä jonkun muun omaisuutta?
Entä jos hallitus alkaa ohjailemaan sinua lukemalla ajatuksiasi. Saat rangaistuksen, jos ajattelet väärin.
Sairaanhoidossa teknologian käyttö on hyväksyttävää potilaan itse niin tahtoessa kuten sydämentahdistin.
Muissa tapauksissa tuollaiset implantit ovat vähintäänkin kyseenalaisia.
Transhumanismi tuntuu minusta dystooppiselta. Teknologian kehitystä tulisi ohjata nykyistä tiukemmat eettiset säännöt.
Jenkeistä tuli juuri uutisia, että jokin robotiikka-alan yritys on nyt kiinnittänyt rynnäkkökiväärin robottikoiransa selkään. Kuka yllättyi? Transhumanistisessa teknologiassa on massiivinen potentiaali väärinkäyttöön, ihmisten orjuuttamiseen ja aivopesemiseen. Kaikkea ei pitäisi kehittää, mitä teoriassa voitaisiin, ja joidenkin asioiden pitäisi myös olla pyhiä - esim. ihmisen elämä ja kuolema.
Vierailija kirjoitti:
En minä halua että ajatuksiani luetaan tai että joudun olemaan huolissani "aivoyksityisyydestäni". Kuulokoje ja puhelin ovat ihan eri asioita, ne voi laittaa syrjään niin halutessaan. Jotain implantteja tai nanobotteja ei voi.
Davosin keskustelussa myös puhutaan omistusoikeudesta. Onko nanobotti osa minua vai onko se jonkun muun omaisuutta? Olenko minä jonkun muun omaisuutta?
Entä jos hallitus alkaa ohjailemaan sinua lukemalla ajatuksiasi. Saat rangaistuksen, jos ajattelet väärin.
Kännykkäsi lukee jo sinua.
Sinä omistat sen eikä se sinua.
Mutta olet myös osa tätä yhteiskuntaa. Tartut useampiin valvontakuviin kaupungilla ollessasi, jokainen meistä.
Jos ihan filosofisiksi mennään niin miten elämäsi voisi olla vain sinun? Itsekin puhut varmasti sanoilla minun veljeni, minun äitini, minun opettajani. Samaa maailmaa jaetaan.
Ja sinua manipuloidaan joka tapauksessa. Nytkin nuo videot ovat laittaneet päähäsi ajatuksia mitä siellä ei ennen ollut. Manipulointia on myös kaikki viihde, naurun manipuloibtia, pelon lietsontaa jne. Ei mitään uutta auringon alla.
Mutta miksi yhteiskunta olisi kiinnostunut sinun ajatuksistasi? Jotta kulutat, klikkaat, ostat ja hyödynnät.
Voiko olla vääriä ajatuksia, mietit? Ei niin kauan kuin olet yhteisen maailmamme puolella etkä kuluta ja klikkaa lain silmissä poikkeavia asioita.
Ihmiset ovat orjuuttaneet toisiaan ilman koneita. Koneiden ansiosta ei tarvita toisen kehon omistamista ja orjuuttamista: moottorit toteuttavat.
Ihan iisisti vain. Elämää hyvällä tahdolla.
Jos et ole huomannut, olemme menossa vahvasti autoritaariseen, jopa totalitaristiseen suuntaan kaikissa länsimaissa tämän koronan myötävaikutuksella.
Miksi yhteiskunta olisi kiinnostunut ajatuksistani, kysyt. Katso Kiinaa, katso Venäjää Stalinin aikana. Yhteiskunta/hallitus on tuollaisen ajatusmaailman vallitessa hyvinkin kiinnostunut yksilön ajatuksista. Toisenajattelijoilla ja kriitikoilla ei ole tilaa yhden totuuden maailmassa.
Yhteiskuntamme perustuu yksilön oikeuksiin ja vapauksiin, ei yhteiskunnan oikeuksiin.
Yksilöt luovat yhteiskunnan, ja yhteiskunta on meitä varten.
Maailma on yhteinen, se on KAIKKIEN yhteinen. Diversiteetti on se juttu, niin luonnossa kuin ihmisillä jotka ovat osa luontoa.
Hawkings varoitti tästä kehityksestä ennen kuolemaansa.
Kännykkää ja nettiä nykymuodossaan ei voi verrata kuvattuun kehitykseen. Ei myöskään viihdettä tai mainontaa.
Kaikki nuo voi sulkea ja laittaa syrjään, niiden vaikutukselta voi suojautua harjoittamalla kriittistä mieltä.
Jos olet kytketty tuollaiseen systeemiin, ei sinulla ole suojautumiskeinoja.
Aihetta käsittelee ainakin jonkin verran Jussi Valtonen Finlandia-palkitussa romaanissaan He eivät tiedä mitä tekevät.
Näen tuollaisen kehityksen hyvin, hyvin vaarallisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole huomannut, olemme menossa vahvasti autoritaariseen, jopa totalitaristiseen suuntaan kaikissa länsimaissa tämän koronan myötävaikutuksella.
Miksi yhteiskunta olisi kiinnostunut ajatuksistani, kysyt. Katso Kiinaa, katso Venäjää Stalinin aikana. Yhteiskunta/hallitus on tuollaisen ajatusmaailman vallitessa hyvinkin kiinnostunut yksilön ajatuksista. Toisenajattelijoilla ja kriitikoilla ei ole tilaa yhden totuuden maailmassa.
Yhteiskuntamme perustuu yksilön oikeuksiin ja vapauksiin, ei yhteiskunnan oikeuksiin.
Yksilöt luovat yhteiskunnan, ja yhteiskunta on meitä varten.
Maailma on yhteinen, se on KAIKKIEN yhteinen. Diversiteetti on se juttu, niin luonnossa kuin ihmisillä jotka ovat osa luontoa.
Hawkings varoitti tästä kehityksestä ennen kuolemaansa.
Yhteiskunta ei saisi koskaan perustua pääsääntöisesti yksilön oikeuksiin vaan velvollisuuksiin. Koronan suojatoimet ovat juuri tätä velvollisuutta huolehtia niistä joilla on heikoin vastustuskyky.
Yhteiskunta ei ole yksilöä varten, vaan kaikkien tueksi yhteinen rakenne. Jos ei kiinnosta, erakkoelämä on valinta. Irrottautuminen infrasta jne.
Oikeudet tulevat niille, jotka hoitavat ihmisvelvollisuutensa (empatia).
Enkä todellakaan tarkoita mitään kommarijuttuja ja ylhäältä tulevaa säätelyä. Jos jokainen tekisi velvollisuutensa olla rikkomatta toisten elämää, ei tarvittaisi erillistä "oikeutta". Oikeudet olisi kunnioitettu normi.
Silloin kun ihmiset pauhaavat oikeuksista, silloin juuri heitä kaapataan aatteisiin mukaan. "Oikeus" tarkoittaa että visualisoi vastapuolen. Se on sotaisa ajatus. Ja itsekeskeinen.
Turhaa manata mukaan valtioita, joissa anastetaan ja kasataan omaisuutta harvojen kirstuihin. Se on etuoikeutettujen juuri sitä oikeuksien heiluttelua. Kilvoittelua. Et näe sitä täällä ja kiitos korkean verotuksemme , ahneet ampaisevat meiltä Suomaasta kauemmas.
Kokonaiskuvassa jos jokainen tekisi parhaansa ja auttaisi niitä joilla menee huonommin, olisi tasavertaisempaa. Koneet eivät arvota, ellei niihin syötä arvioivia kriteerejä.
Sinäkin kuitenkin haluaisit olla se jonka ei tarvitse olla vastuullinen. Sinua ei saisi arvioida. Haluaisit olla erillinen, mitä et ole. Täällä sinisellä pallolla olemme kaikki yhtä pieniä muurahaisia. Pomot ja poliittiset rajat ovat vain niitä näkymättömiä "oikeuksia".
Kuulostaa scifiltä, mutta kuten Klaus Schawb sanoo, tekniikka on jo oven kynnyksellä.
Itse en ole lainkaan kiinnostunut nanoboteista elimistössäni😁
Mm.Amerikan armeija on jo kokeillut teknologioita, ja ovat esim.parantaneet sotilaiden kuuloaistia!