Kilpirauhasarvoista
Kysyisin vähän mielipiteitä,jos täällä sattuu olemaan joku joka tietää kilpirauhasarvoista ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta jotain.
Olen siis pitkään jo epäillyt,että minulla voisi olla vajaatoiminta,kun oireitakin löytyy lukuisia. Mm. väsymys,nukahtamisvaikeudet,kylmät kädet ja jalat,epämääräiset jalkasäryt,jatkuva pieni kuumeilu ja siitä johtuva huono olo,ummetus ymym.. listaa voisi jatkaa vielä.
Kävin yksityisellä ja otettiin kokeet,joiden tulokset olivat TSH 3,38 ;viitearvo 0,4-4 ja T4V 13,6 ; viitearvo 10-23. Lääkärin mukaan ei mitenkään viittaa vajaatoimintaan,mutta olen ymmärtänyt,ettei arvot silti olisi parhaat mahdolliset. Mielipiteitä??
Kommentit (15)
Itsellä nyt lääkitykseen kanssa TSH on jossain 0,18 tietämissä. Lähtötilanne oli 6,9. Vielä 2008 tuo arvo oli 4, joka sekin liikaa vaikka rajoissa. Tajuan sen näin jälkikäteen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 00:43"]
Nuo sinun arvosi viittaa kyllä vajaatoimintaan vaikka lääkäri muuta väittääkin. Kaikki lääkärit, etenkin terveyskeskuksen yleislääkärit, kun ei ole perillä näistä asioista. Fiksu ja asioista perillä oleva lääkäri antaa koelääkityksen siinä kohtaa kun TSH ylittää 2.5 (kilppariasiantuntijoiden suositus). Fiksu ja asioista perillä oleva lääkäri ei myöskään tuijota sokeasti viitearvoja vaan ottaa huomioon potilaan voinnin ja oireet ja toimii niiden mukaan.
Sinuna vaihtaisin lääkäriä osaavampaan.
[/quote]
Huh....olihan viesti täyttä sontaa. Kerrohan toki mikä suositus on olemassa siitä, että turhia lääkityksiä ruvettaisiin kirjoittamaan mainitsemallasi arvolla (2.5)? Todellisuudessahan kyseessä on kaltaistesi pösilöiden toistama hölynpöly, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Huvikseenko luulette niiden raja-arvojen olevan mitä ovat. Ihan tiedoksi myös, että ne luvut voivat heitellä ainakin yksikön verran suuntaansa seurannassa, eli tämän lainaamani älypään mukaan meillä olisi Suomessa n. 5 miljoonaa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa. Ap:lle suosittelen, että mietit hieman mistä tietosi hankit.
[/quote]
Jep,tämä keskustelupalsta ei tosiaan ole ainoa mistä aiheesta luen vaan olen kyllä tutustunut mm. Kilpirauhasliiton ym. artikkeleihin ja keskusteluihin. Tänne vain on helppo luoda keskustelu kun ei tarvitse rekisteröityä.
Näiden vastausten perusteella olen saanut varmistusta omien päätelmieni tueksi. :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 22:17"]Kysyisin vähän mielipiteitä,jos täällä sattuu olemaan joku joka tietää kilpirauhasarvoista ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta jotain. Olen siis pitkään jo epäillyt,että minulla voisi olla vajaatoiminta,kun oireitakin löytyy lukuisia. Mm. väsymys,nukahtamisvaikeudet,kylmät kädet ja jalat,epämääräiset jalkasäryt,jatkuva pieni kuumeilu ja siitä johtuva huono olo,ummetus ymym.. listaa voisi jatkaa vielä. Kävin yksityisellä ja otettiin kokeet,joiden tulokset olivat TSH 3,38 ;viitearvo 0,4-4 ja T4V 13,6 ; viitearvo 10-23. Lääkärin mukaan ei mitenkään viittaa vajaatoimintaan,mutta olen ymmärtänyt,ettei arvot silti olisi parhaat mahdolliset. Mielipiteitä?? [/quote] Oma erik.lääkärini sanoi, että TSH välillä 1-2 on paras. Ja omista oireiluistani ja olotilastani päätellen näin on. Arvolla 2,9 hiukset tippuivat päästä, olin alakuloinen ja palelin jatkuvasti.
[/quote]
Kilpirauhasen vajaatoimintapotilaille, jotka ovat lääkityksellä, arvojen tavoitealue on eri (TSH matalampi) kuin sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole vajaatoimintaa.
Kilpirauhasliitto ei muuten ole mikään tieteellinen asiantuntijajärjestö, vaan potilaiden oma maallikkoyhdistys, jonka nettisivujen sisältöön kannattaa suhtautua varauksella.
Nuo sinun arvosi viittaa kyllä vajaatoimintaan vaikka lääkäri muuta väittääkin. Kaikki lääkärit, etenkin terveyskeskuksen yleislääkärit, kun ei ole perillä näistä asioista. Fiksu ja asioista perillä oleva lääkäri antaa koelääkityksen siinä kohtaa kun TSH ylittää 2.5 (kilppariasiantuntijoiden suositus). Fiksu ja asioista perillä oleva lääkäri ei myöskään tuijota sokeasti viitearvoja vaan ottaa huomioon potilaan voinnin ja oireet ja toimii niiden mukaan.
Minulla aloitettiin lääkitys vaikka arvot olivat paremmat kuin nuo sinun. Oireiluuni endo onneksi kiinnitti huomionsa. Ei pelkkiin labroihin. Vajistahan sinulla tuntuu olevan. Minkä alan lääkärillä kävit?
Kiitos vastauksista! Olen käynyt useammalla lääkärillä,mutta ihan endokrinologian erikoislääkärillä kävin viimeiseksi, jonka mielestä siis ei viittaa vajaatoimintaan. Ehkä täytyisi vielä sinnikkäästi yrittää löytää joku joka ottaisi vaivani tosissaan :/
Ap
Mulla kans erikoislääkärit terkkarilääkärit ja kaikki sitä mieltä, että kaikki on hyvin. Oireillut pahasti 2v, arvot tsh 2, t4v 10, t3v 4.5.
Kukaan ei auta, kun on viitearvossa.
T3v kannattaa myös tutkia, samoin vasta-aineet.
Suomessa hoidetaan huonosti kilpirauhasten vajaatoimintaa. Itekkin käbvi vuosia valittamassa mutta muka kaikki oli hyvin. Sitten todettiinkin kilpirauhasen syöpä :( Pitkään jatkunut vajaatoiminta voi nimenomaan auttaa syvän edistymistä joten kannattaa olla TOSI SINNIKÄS ja VAATIA HOITOA!
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 00:43"]
[/quote]
Huh....olihan viesti täyttä sontaa. Kerrohan toki mikä suositus on olemassa siitä, että turhia lääkityksiä ruvettaisiin kirjoittamaan mainitsemallasi arvolla (2.5)? Todellisuudessahan kyseessä on kaltaistesi pösilöiden toistama hölynpöly, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Huvikseenko luulette niiden raja-arvojen olevan mitä ovat. Ihan tiedoksi myös, että ne luvut voivat heitellä ainakin yksikön verran suuntaansa seurannassa, eli tämän lainaamani älypään mukaan meillä olisi Suomessa n. 5 miljoonaa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa. Ap:lle suosittelen, että mietit hieman mistä tietosi hankit.
Ap:lle suosittelisin että pyydät koelääkitystä, arvosti tosiaan on hieman korkealla.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 22:17"]Kysyisin vähän mielipiteitä,jos täällä sattuu olemaan joku joka tietää kilpirauhasarvoista ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta jotain.
Olen siis pitkään jo epäillyt,että minulla voisi olla vajaatoiminta,kun oireitakin löytyy lukuisia. Mm. väsymys,nukahtamisvaikeudet,kylmät kädet ja jalat,epämääräiset jalkasäryt,jatkuva pieni kuumeilu ja siitä johtuva huono olo,ummetus ymym.. listaa voisi jatkaa vielä.
Kävin yksityisellä ja otettiin kokeet,joiden tulokset olivat TSH 3,38 ;viitearvo 0,4-4 ja T4V 13,6 ; viitearvo 10-23. Lääkärin mukaan ei mitenkään viittaa vajaatoimintaan,mutta olen ymmärtänyt,ettei arvot silti olisi parhaat mahdolliset. Mielipiteitä??
[/quote]
Oma erik.lääkärini sanoi, että TSH välillä 1-2 on paras. Ja omista oireiluistani ja olotilastani päätellen näin on. Arvolla 2,9 hiukset tippuivat päästä, olin alakuloinen ja palelin jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 22:17"]Kysyisin vähän mielipiteitä,jos täällä sattuu olemaan joku joka tietää kilpirauhasarvoista ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta jotain. Olen siis pitkään jo epäillyt,että minulla voisi olla vajaatoiminta,kun oireitakin löytyy lukuisia. Mm. väsymys,nukahtamisvaikeudet,kylmät kädet ja jalat,epämääräiset jalkasäryt,jatkuva pieni kuumeilu ja siitä johtuva huono olo,ummetus ymym.. listaa voisi jatkaa vielä. Kävin yksityisellä ja otettiin kokeet,joiden tulokset olivat TSH 3,38 ;viitearvo 0,4-4 ja T4V 13,6 ; viitearvo 10-23. Lääkärin mukaan ei mitenkään viittaa vajaatoimintaan,mutta olen ymmärtänyt,ettei arvot silti olisi parhaat mahdolliset. Mielipiteitä?? [/quote] Oma erik.lääkärini sanoi, että TSH välillä 1-2 on paras. Ja omista oireiluistani ja olotilastani päätellen näin on. Arvolla 2,9 hiukset tippuivat päästä, olin alakuloinen ja palelin jatkuvasti.
[/quote]
Kilpirauhasen vajaatoimintapotilaille, jotka ovat lääkityksellä, arvojen tavoitealue on eri (TSH matalampi) kuin sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole vajaatoimintaa.
Kilpirauhasliitto ei muuten ole mikään tieteellinen asiantuntijajärjestö, vaan potilaiden oma maallikkoyhdistys, jonka nettisivujen sisältöön kannattaa suhtautua varauksella.
[/quote]
Osaisitko sitten sanoa mistä saisi luotettavaa tietoa kyseisestä sairaudesta?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00667#s5
No esimerkiksi tässä on sisätautilääkärin kirjoittama, aivan tuore artikkeli vajaatoiminnasta. Terveyskirjaston artikkeleihin voi minusta luottaa, ammattilaiset ovat kirjoittaneet ne ja jutut käydään vielä läpi ennen julkaisemista.
^